|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej har sökt men ej hittat svar på detta gul motorlampa har börjat lyst på tjejjens 318 -00 bilen går ej någe sämre lampan slocknar efter några dar sen kommer den till baka igen efter några dar när man läser av fel minnet på BMW så säger den för mager blandning någon som har några BRA tips själv tror jag LM mätare kanske soppa filter | |
|
Vet att en arbetskamrat hade lysande motorlampa på sin 318i-00,då var det fel på lmm iaf. Mvh Janne. |
|
|
LMM eller lambdasond har jag hört att det kan vara iaf... och verkar vara ganska vanligt bland 318 ägare... Men vad sa dom på BMW om felet då? Var det farligt för motorn med "mager blandning"? |
|
|
ska prova byta lmm o soppa filter så får vi se dom kunde ej säga vad som orsakat felet eller om det är farligt för motorn men att det bara kommer ibland i o med att den håller sig slock i några veckor.borde inte skada motorn ...det är ju bara för lite soppa eller för mycket luft i någon sekund...men dock så irtiterande att ha en lampa som spelar disko. den får alltså normal blandning ända tills lampan tänds o då säkert bara någon sekund efter som bilen gårlika bra som vanligt |
|
| Återkom gärna med hur problemet löste sig för dig, hörde idag att en jobbarkompis som har samma problem med sin 318 Touring -00 | |
| Har samma problem med tjejens 316i compact 1.9 -00. Lampan har lyst länge nu och varit inne hos BMW på felsökning ett antal gånger. Diagnoser har då gjorts på LMM, lambdasonden och DMEn utan att hitta något problem. Kamaxelgivaren klagade den på vid ett tillfälle och den är nu bytt men den "magra bränsleblandningen" består. Vore intressant att veta om någon knäcker denna nöt som BMWs datorer inte fixar. | |
|
Robban: Før du skifter noe, bør du få sjekket feilminne. Lampen viser bare at det ligger et feilminne i DME-styreenheten. Det trenger altså ikke være noe som helst med lambda-sonden eller LMM! RG: Ditt problem høres ut som LMM.. har vært borti dette før! BMW's tester finner ikke alltid feil med LMM selv om den er defekt. Du bør også skifte lamda-sonden hvis du skifter LMM. :) |
|
| Verkar juh vara ett konstuktions fel med tanke på hur vanligt det här verkar... borde f-n vara goodwill på det här! | |
Mr_D |
Rackarns mycket särskrivningar i denna post... Men nu var det inte det. Har också problemet med motorstyrningen, lampa. Köpte dock bilen för 2 veckor sen och den är nu inne på felsökning hos BMW Solna. Dom har haft den i 2-3 dgr nu och dom har bytt lite delar, vad vet jag inte än. Men när jag får tillbaka den så hör jag av mig vad dom hittade för fel. Lampan lyser men ger ingen felkod alltså... _____________________________ Jag drömmer kanske 2-3 OK-drömmar varje vecka... Är det dags och sluta? |
| Mr_D: Låter bra det!!! Väntar med spänning! | |
Mr_D |
Fick tillbaka bilen idag + en flaska champagne och gratis hyrbil med försäkring som lite kompensation av allt strul. Dock hade mekanikerna gått hem för dagen så jag fick inte veta exakt vad som byttes, men får reda på det på måndag. Tror dock inte dom har fixat felet.. väntar bara att den ska börja lysa igen. För 320-hyrbilen jag hade så släcktes en där lampan rätt fort efter start och det gör den inte på min 318. _____________________________ Jag drömmer kanske 2-3 OK-drömmar varje vecka... Är det dags och sluta? |
| Någon som hört något från verkstan, vad var det som var fel??? | |
|
Reflektera bara lite över lambda. På Volvo 940 turbo så började alltid lambda mätarn lysa när det vart kondens i avgassytemet eller vid motortvätt. Fundera bara om ni som har problem ofta parkerar i varmgarage eller så? |
|
|
har inte fått tag på någon beg lmm än som jag kan prova me tänker inte köpa en ny för 3500:- som man ej får lämna tillbaka om det inte är felet.så jag letar efter en beggad |
|
Mr_D |
Hallå! Sorry att jag inte skrivit, men det som var felet var LUFTMÄNGDSMÄTAREN. Den byttes och nu funkar det klockrent. Hoppas det hjälper er andra. |
| Tack för info Mr_D... det underlättar för mig iaf :-) | |
|
Ok, det verkar som att det är en bra början att försöka byta LMM. Tack Mr_D! Kanske är det läge att ge sig på problemet med en gång eftersom Compacten redan är på verkstad...vattenpumpen skar i Blekholmstunneln igår, mitt i rusningstrafiken! Mindre roligt :-\ |
|
|
Tack för alla svar Ska prova med LMM nu så fort jag får tag i en ----->RG skriv gärna igen när den e bytt i fall det funkar för dej me Dags för sommar kärran snart :) "Längtar" // Robban |
|
|
Nu har compacten varit inne på BMW och fått en ny LMM monterad. Den gula motorlampan var släckt... i en och halv vecka! Nu lyser fanstyget igen. Har hela DMEn gett upp eller vad kan det vara? |
|
|
Bytte lmm på min 318 -00 o nu funkar den och har gjort i ca 1 mån Mvh robban |
|
|
Kul att det fungerade Robban! Byte av LMM verkar ha varit den rätta lösningen för de flesta när det gäller den magra blandningen. Nästa steg för mig är att åka in och kolla felkoder igen. Återkommer... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.