|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Trasig LMM var då iaf orsaken till min gult lysande motorlampa. Ny LMM + jobb gick på ca 4000:- | |
| Audi har börjat köra med utbytes LMM, har bmw något liknande så blir det inte så dyrt att byta. | |
|
Tjenare, Mekkarn kollade alla insugsslangar noggrant 2 ggr minst och klämde och hade sig mest överrallt. Mätte avgasvärden, testkörde och spolade LMM:en ifall det bara vara lite sot på "sensortråden". Men mager blandning var det enda som kom upp på datorn. Nå, dom har beställt hem en ny LMM iallafall (eftersom dom går då och då!! Ehrmmm!! Vad kan det bero på?? ) :-)) Vi skall sätta i den nya och prova med den ifall den får bort felindikeringen och bilen får lite mer muskler. Tyckte nog i morse att bilen känns lite tröttare särskilt i omkörningar typ mellan 3-4000 varv någonstans så är det som att bilen "stryper" effekten liksom!! Typiskt symptom har förstått! Nä fy farao, 4000 kr hoppas jag att jag slipper!! ;-( Ju lika mycket som en inspektion 2 jag precis gjorde med nya tändstift olja, filter etc etc. Och en LMM tar 5 minuter att byta!! Ja vi får se helt enkelt! |
|
|
Varför är det ingen som funderar över om det kan vara soppatillförseln som strular? Hur gammalt är soppafiltret? Kan backventilen i soppapumpen ha kärvat igen? |
|
|
Byter man inte bränslefilter på Insp. 2?? Hmmm?? Isåfall är mitt typ två veckor gammalt!! :) Nå, för att svara på din fråga Cali så tror jag att den gula motorlampan sällan har att göra med bränslefilter eller backventiler etc. Finns en hel del lektyr i ämnet GUL MOTORLAMPA eller FÖRSÄMRADE AVGASVÄRDEN eller MAGER BLANDNING och om man summerar kan man få fram följande möjligheter bland många andra. Exempel. - LMM - INSUGSSLANGAR - LAMBDASOND - KAMAXELGIVARE - TÄNDSPOLAR - ELSTAMMAR etc etc etc. Mest vanligt verkar LMM och tändspolar vara. Men visst! |
|
|
Dere som har M43 motor, sjekk motorluft slange nr 10 der den går innpå toppdekselet. Länk |
|
|
Mente slange nr 8 Länk |
|
|
3300 kr för en plastbit med en sensortråd (LMM) ;-((( Drygt 8 loppor på bilen bara den sista månaden! Pitepalt!! Nu får vi se ifall lampan verkligen håller sig släckt! Vi stoppade in en ny LMM idag på BMW mekken "på prov". Behöll min gamla i en låda ifall det skulle börja lysa igen och det i slutändan INTE var LMM:en som dumma sig. Men OK. Bilen kändes lite piggare efter bytet får jag nog säga. Lite dragvilligare liksom och varva ur bättre. Men det kanske var en placeboeffekt!! Va vet jag! Tröst och stöd mottages med öppna armar! :-))) |
|
|
3300kr.. + arbete då eller? Satte de in en LMM på prov? Det tycker jag låter ganska schyst ändå. Slipper man lägga ut en massa pengar i onödan om det nu skulle visa sig vara nånting annat som strular. Men med stor sannolikget är det LMMen som strular, bara att hålla tummarna nu då :) |
|
|
Ja arbetet tog inte särskilt lång tid!! 175 spänn för arbetet så 3500 totalt då! Ja det är ju sagt iallafall. Jag bad mekken att koppla upp datorn igen och kolla ifall felkoden är kvar med den nya. Men det ville man inte göra utan nöjde sig med en provkörning. Försökte säga att lampan inte alltid tänds direkt utan en eller två dagar senare så bara för att han körde och det var lugnt betyder ju inte det att LMM:en var problemet från början. Förra veckan när jag var inne höll bilen 2 dagar innan lampan tändes igen. Och det var med min gamla LMM. Nä, så jag bad att få behålla min gamla LMM i en låda ifall lampeländet skulle gå igång igen och det är samma felkod "mager blandning" och det alltså INTE var fel på LMM:en. Nåja, håller förståss tummarna för att vi slog huvudet på spiken och det nu blir bättre. Bilen känns som sagt dragvilligare och piggare i höga varv. Jo, som du säger hyggligt av verkstan. |
|
|
Hua, vilka pengar ni lägger på era bilar :-) När min LMM strulade så rengjorde jag bara sensorn och öppnade elektroniklådan med våld (går itne att öppna på annat sätt), böjde nålen lite lätt så den gick på en ny kolbana. Gick som en klocka efter det :-) Kostnad 29kr för en tub karlssonsklister att limma ihop lådan igen. |
|
|
Problemet med det är väll att om den går sönder när man gör det så lär man ju köpa ny och om det inte var lmm som var felet (efterssom man inte vet var felet sitter) så blir man ju inte så glad. Men funkar det så blir man ju glad o andra sidan :) |
|
|
Cali, du har en gammeldags luft mengde måler, ikke en moderne luft masse måler. Ingen ting som rør seg i en luft masse måler. |
|
|
frågar här då päronens bil då just en gul lampa har börjat lysa. Har ej sett de sj då brorsan har bilen över helgen men enligt honom är det motorlampan. Enligt honom så blir slangen efter termostaten aldrig riktigt varm,kan det ha något med det att göra? nån givare lr dylikt till tempen? bilen ska enligt honom inte gå sämre. Lambdasond bytt för några år sedan o tändstifft+luftfilter är bytta för högst 6 månader sedan. |
|
|
Vad jag kan förstå är Luftmängdsmätaren oftast problemet. I denna tråden verkar det vara en röd tråd iallafall. Och så även för min bil. Bilen går inte nämnvärt sämre om lmm:en är kass. Egentligen bara att den är lite mindre dragvillig och tappar lite effekt på högra varv. Typ +4000 varv! *peppar peppar* Lampan fortfarande släckte sen bytet av LMM förra torsdagen! Så det är ju lovande så här långt *peppar peppar* :) |
|
|
Skriver åt mina päron: 318 -00 touring. Bytte för ett tag sen termostat o gjorde felsökning. Efter bytet så har bilen gått lika fett som den gjorde när termostaten va kass o bilen aldrig blev varm,dvs den får för mycket soppa. drar nu 0.92 långfärd! de är grymmt mycket för en 318 som annars ligger på 0.8 blandad. Lambdan är bytt för några år sedan o tändstifften är inte direkt gammla. Har haft lambdan borta för att kolla om den va igen sotad men den såg fin ut. Slangar och luftfilter ser bra ut. Kan LMM strula så bilen går fett? kan man rengöra den tror ni lr är det för riskabelt? Bilen går normalt o tappar ingen effekt när man varvar den. |
|
|
Såg lamband fin ut, dvs ingen sot så går den nog inte fet heller. Du får nog bara accpetera att bilen drar 0,92l. Det är inte exceptionellt mycket. Byt lufttilter om du inte gjort det på länge. |
|
|
men bara för att lambdan ser fin ut så betyder de ju inte att den är bra. luftfiltret är bytt för inte så länge sen o är kollat idag=bra. Enligt modellguiden så stämmer bensinförbrukningen med vad jag sa tidigare,dvs ca 0.8 blandad körning med manuell låda. men nu drar den alltså över 1 dl mer/mil,den går fett helt plötsligt o iom att nått spökar (motorlampan lyser) så är något fel... Menar,under litern går att köra med min 540 ifall man är lätt på pedalen vilket inte är acceptabelt för en motor som är dubbelt så liten o mer därtill samt mycket nyare.... |
|
|
Aha, men lyser motorlampan gult så går bilen in i feläge och då fetarr den automatiskt på blandingen för att motorn inte ska gå för torrt vid något eventuellt fel. Det är som en säkerhetsåtgärd somde nf etar på blandningen nrä motorlampan tänds Fixa fram felkoden, laga felet och släck motorlampan så kommer den inte gå fett längre! |
|
|
Lyfter denna tråd igen. Vanligaste symptomen då LMM är dålig verkar vara slöhet efter 4000rpm. Min motor börjar ibland vibrera (mer än normalt) på tomgång, endast vid kallstart, sen tänds den gula motorlampan. Känner ni igen detta symptom innan ni bytte LMM? BMW verkstaden har testat LMM på min bil och inte hittat nått fel men rekommenderar ändå att jag byter. Men jag vill inte lägga 3500 innan jag verkligen vet om LMM är verkliga felorsaken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.