|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Ny LMM löste problemet med den magra blandningen. Felkoden som var aktuell nu var "ledningsavbrott eller för svag signal - lambdasond före kat." Lambdan rengjordes och kontakterna smordes upp, sedan dess har bilen fungerat utmärkt. |
|
| Hur rengör man en lambda??? | |
|
Skit alltså!! Nu har även jag hamnat i denna luriga situation!! Lampan tändes för två dagar sen, finurligt nog dagen före inspektion2 var inplanerad. Bra tänkte jag då dom kan slå två flugor i en smäll. Felsökning gjordes och dom säger att det troligen var sunkiga tändstift som var anledningen. Nu är dom bytta och felindikeringen är borta! Gissar att dom med det menar att dom bara släckt lampan i datorn!! Glad i hågen kör jag hem med släckt lampa igårkväll. Men så idag igen på morronen är lampan på igen!! :-( Får helt enkelt kontakta Bmw igen då och be dom göra en ny felsökning!! Återkommer med MIN rapport och hoppas att den inte blir en långkörare som en del man läst om i forumet!! |
|
|
Enligt BMW mecken brukar det vara LMM som är paj när denna lampa tänds. Byter du enkelt själv.och den kostar ca 1000:-. Detta hjälpte på min gamla 318 e46 och svågerns 328 e46 |
|
|
Tjenare! Snackade just med BMW som menar på att LMM:en inte är det vanligaste felet när man får en "gul motorlampa" som lyser. Nä, tändspolar var tydligen det allra vanligaste felet!! 300 kr per styck och man byter bara den som isåfall felindikerar!! Och så menar han att det inte fanns några felindikeringar???? Verkar ju underligt!! Men han kanske menar EFTER stiften var bytta då dom gjorde en ny datorkoll antagligen. Så kunde det vara även om tändspolarna är konstiga. Men bilen skall in igen den 5:e Mars men det känns som en evighet dit. Lite orolig för att det skall vara "farligt" att köra bilen med lampan på. "händer något så går bilen ner i säkerhetsläge, max 70 km/h eller helt av" som han uttryckte det" Men det känns inte helt betryggande ändå!! Vad tror ni?? Bilen går precis som vanligt och varken skakar eller svajjar i gasen eller bråkar i övrigt. Man märker ju ganska tydligt om inte alla cylindrar är "online" menar jag!! Enda lilla saken jag kanske funderat på är när man snabbt släpper på gasen, typ inför en rondell eller korsning och frikopplar. Då kan jag uppleva att bilen skakar lite när varvtalet går ner!! Fast bara någon sekund sen stabiliserar sig varvtalet igen. Men som sagt lite svajjig tomgång kanske precis när man släpper på gasen och bilen går ner i varv. Hmm!! Var hittar man instruktioner om hur man byter luftmängdsmätaren?? |
|
| Jag körde med gul lampa tillofrån i 2 månader innan jag hittade felet, bmw kunde ej hitta felet med datorn så jag tog det i egna händer o bytte en sak efter den andra tills det funkade , och det var när dom inte kan se nått med datorn som det brukar vara LMM | |
|
Okay, då kanske jag inte behöver vara så jätteorolig då?? Ja jag tar dina tips med mig och påtalar det igen för BMW nästa gång jag åker dit med bilen. Dom får helt enkelt kolla den ochså när dom ändå håller på. Vill ju inte hålla på att köra fram och tillbaks dit nu tjugo gånger för att dom inte hittar felet!! Trots allt 3,5 mil enkel resa. Tusen tack för tipsen! Mvh /Dennis |
|
|
Just ja! Var sitter luftmängdsmätaren?? Hur byter man den själv?? Mvh |
|
|
Mellan luftfilter burken och insugs röret, det sitter en elkontakt på den, var lite försiktig när du tar bort den d, dom e lite känsliga mvh |
|
|
Hadde feilkode blanding for mager på en facelift 318. Tittet over alle gummislanger som hadde med innsug og gjøre, og riktig, den slangen som går på bak toppdeksel var råtten. Byttet den og lampa har vært borte i 2 måneder nå. |
|
|
Hmm, Ja jag får be BMW mekken att kolla över allt NOGGRANT!!! Insug o allt. Vill inte behöva köra fram och tillbaks varje vecka för att något inte undersökts noggrant!! Och jag vill DEFINTIVT inte betala i onödan för en massa extra jobb som aldrig hade behövts!! Kollade lite vad en LMM kostar.. Jag hittar då ingen för en tusing!! Skulle kanske vara på en skrot isåfall men det verkar inte finnas i parti o minut. Nä, En ny från ex. mekonomen går loss på minst 2500 kr!! Kul när man precis lagt 4 loppor på en insp.2 och därtill skall betala för nya tändspolar på onsdag.. (Ja vad kan det go loss på?? 1000-2000 kr kanske om alla byts ut!! Närmare 8 loppor alltså totalt ;-((( Men OK! OM nu LMM ochså måste bytas!! Nä, jag får säga åt dom att vara noggranna som sagt så att dom inte byter något i onödan!! |
|
|
Tjaaa grabbar, Nu har jag så varit hos BMW mekken idag igen!! (Rackarns trevligt och bra gäng på BMW i Grästorp) :)) Rekommenderas!! "Mager blandning" verkar diagnosen vara och vi hittade inga andra felkoder av relevans. Testade lambdasonden särskilt och gjorde lite andra diagnostest och man hitta inge underligt. Avgasvärdena var jättebra, inget konstigt med tomgången och bilen tickar i stabilt gemak. Vid provkörning nämnde dock mekk-killen att bilen verkar "tappa effekt" vid 4000 varv någonstans. Som att det försvinner kraft liksom. Detta kan ju vara en ledtråd kanske?? Dom trodde ju iallafall INTE att det var tändspolar som dummar sig. "Det märker man isåfall att bilen hackar vid acceleration" som mekken uttryckte sig. Summa summarum verkar det alltså nu som att LMM åker på ett byte!! Dom tror iallafall att det är den som spökar!! Och det syns ju heller inte i DIS:en tydligen. Vi skall iallafall prova att sätta i en ny LMM och köra några nya tester igen för att se om det blir bättre. Isåfall får den nya sitta kvar!! Om inte vet jag inte vad nästa steg blir??? Några tips!?? Lampan är iallafall släckt just nu!! ;-)) P.s Detta skrevs den 5:e Mars klockan 16.19!! :-))) |
|
|
DEt är exakt samma fel som jag hade, mager blandning och det var LMM som var fel. Din kommer att funka efter byte av LMM. mvh robban |
|
| Kan vara backventilen soppapumpen också som kärvar. | |
|
Tjenare Robban, Jo, jag håller tummarna nu för att det är det som strular.. Vi kände på alla insugsslangar ochkolla en massa fram o tillbaks. Kopplade in och ur LMM:ens kontakt, tog UR LMM:en och spolade den med varmvatten för att se ifall det var lite skit på "sensortråden" inuti. Och testa igen med samma typ av felkod som jag förstod. Så uteslutningsmetoden verkar indikera en spöklik LMM!! Men märkte du ochså ett effektbortfall på lite högre varv Robban?? Lite nyfiken bara eftersom det ändå kändes som något konkret att gå på! Cali! Skall hålla ditt tips i minnet om problemen fortsätter!! |
|
|
När den gula motorlampan är tänd så kan bilen gå in i säkert läge o då blir den klen på höga varv, våran gick betydligt bättre o blev piggare efter bytet |
|
|
Okay, Ja min är ännu inte bytt som sagt och bilen verkar gå som "vanligt". Men lampan är släckt ochså ännu vilket är lite konstigt kanske?? Han spolade LMM:en med lite varmvatten för att se om nått skit satt fast men som jag förstod det var det fortfarande "mager blandning" efter det i datorkollen!! Kan det alltså vara det TROTS att inte lampan lyser?? Hmm |
|
|
Va in med våran ett antal gånger till BMW o kollade o släckte lampan och den tändes igen efter någon timme till en vecka varje gång. Fel koden varje gång var "mager blandning" . |
|
|
Och så tändes lampan igen!! :-(( Toppen!! |
|
| Hej fick fram för mager blandning på min 325:a och då var det en slang på insugs-sidan som var sprucken... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.