|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena alla BMW-freaks! Har en funderation när det gäller M5 E34. När kom den 6-petade lådan? jag har hört så många bud. Vissa säger att den inte kom förrän sista året modellen lanserades, alltså -95. Har hitta några M5:or från -94 som är untrustade med en 6-växlad låda. Hjälp mig reda ut detta! En annan sak jag hakar upp mig på är tjafset om 3,6 och 3,8 liters motorerna i M5 E34:orna. Vilka ÄR igentligen den väsentliga skillnaderna mellan dom två motorerna? mer än att att det skiljer ca 25 Hk. Hare bäst och är tacksam för alla seriösa svar! | |
|
Alla M5 E34 tillverkade efter maj 1994 (årsmodell -95) har den 6-växlade lådan, annan bakaxel utväxling, större bromsar och breda njurar i fronten. Skilnaden på 3,6 motorn(S38 B36) och 3,8 motorn(S38 B38) är |
|
|
6-växlad låda kom 1995. BMW döper väl alla modeller på andra halvan av året till årsmodellen efter? 3,8:an är väl en starkare och förbättrad version av 3,6:an? Lite annat utseende motormässigt, chassi, dämpare (Nürburgringpaket mm).. Mvh |
|
|
M femman: Snabbare! ;) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
Alla M5 E34 tillverkade efter maj 1994 (årsmodell -95) har den 6-växlade lådan, annan bakaxel utväxling, större bromsar och breda njurar i fronten. Skilnaden på 3,6 motorn(S38 B36) och 3,8 motorn(S38 B38) är volymen 3535cc mot 3,795cc genom borrning och längre slag, större ventiler, lite högre komp, separata tändspolar istället för fördelare, annat insug, annat extraktorgrenrör, metalliska kattar, dubbelmassa svänghjul, annan trottel och uppgraderad version av Borsch Motronic. |
|
| Jag var lite för snabb med att klicka iväg det första inlägget... | |
|
Okej, nu har jag fått lite mer kläm på det hela. Är nämligen väldigt intresserad utav en M5 E34 3,8 med 6 petad låda. Jagar som en galning...!! En annan väldigt klurig fråga är juh då vad som är vettigt att betala för just en M5 E34 3,8 med 6 petad låda? Jag har sett allt från 88.000 - 145.000:-. Jag vet att allt beror på helthets intryck och servicebok och skick. Men vad måste man titta extra noga efter som brukar vara "M5-problem"?? Tack för svaren M femman och M5-Power!! |
|
|
110-120.000 ligger väl rimligt för en fin 95:a. Mvh "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
Sök Länk det finns massor av trådar om köp av M5 E34 här på forumet. Som alltid är det svårt att hitta en gammal bil i fint skick. Det är skicket som avgör priset. |
|
|
Jo, det är givetvis sant! Men jag är så jäkla sugen på en M5:a och när man är jäkligt på att köpa en så finns det ingen hur mycket man än gräver.=) nånstans tycker man att logiken borde gå ihop men icke! BMW - Vi följer inte trenden, vi skapar den..! |
|
|
Jag letade själv efter en fin 3,8 men hittade ingen fin bil med fungerande EDC till ett rimligt pris men jag hittade en fin 3,6 till kanon pris. När jag köpte min första M5 E34 1999 så var alla bilar i kanon skick nu är det jättesvårt att hitta rätt bil, de som är fina kostar där efter. |
|
|
Så du menar att jag borde tänka om och inte förblinda mig på 3,8 L?? visst finns inte 3,6:orna med 6 petad låda? är det vanligt att EDC:n inte funkar på 3,8:orna? BMW - Vi följer inte trenden, vi skapar den..! |
|
|
Nope inga 6 växlar i 3,6:an. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
Faan alltså...! jag får nog söka ihjäl mig för att hitta min dröm M5:a.=) helst av allt så skulle man fått tag i en 3,8L från -95 som dessutom blev individual beställd från fabrik, med typ lila skinn eller nått annat skojigt. Visst var det en lila BMW till salu för ett tag sen? inte en M5:a men stylad som en. den var lila i lack och hade lila skinn, minns jag helt fel då? BMW - Vi följer inte trenden, vi skapar den..! |
|
|
zero survival: Finns ett par stycken på blocket som är till salu, annars kan du mejla till HD91 som har mycket bra koll på de flesta M5E34 i Sv. |
|
|
zero survival: Den lila du menar som var till salu för ett tag sen med lila fälgar var en M5:a 3,6! ;) Lite dåligt skick på den bara om jag minns rätt. Jag mailade intresseanmälan på den. Mvh "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
Jo, jag har sett de. sitter och kollar blocket daligen efter den perfekta M5:an. HD91 är det nått BMW-orakel eller? vet han om det finns till salu eller? BMW - Vi följer inte trenden, vi skapar den..! |
|
|
zero survavial: Sorry:)) DU kan säkrast nå honom via hans superba hemsida: Länk |
|
|
M5-Power: Ja just det så var det, de var just den jag menade. Snacka om en aning FÖR mycket lila för min smak iaf. Skulle vara tufft med någon individual-lack och inredning, har en kompis som har en 540 -94 med vitt skinn som är utökat i dörrsidorna osv. faan vad man måste vara noga med att sköta det, tänk en liten fläck och det ser ut som faan. BMW - Vi följer inte trenden, vi skapar den..! |
|
|
Tack starre!! Tack för tipset....uppskattar länken! BMW - Vi följer inte trenden, vi skapar den..! |
|
|
zero survival: Polarens individuella 540: Länk "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.