AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.265

Goodwill existerar inte mer

Sida 2 av 3
fa
22
faust
528-01 323-79
Ojojoj då !
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
WilleW
Vad skulle det kosta att byta slutväxeln?Nämligen så att BMW vill byta hela differentialen på min pga missljud medan försäkringsbolaget menar att det är kanska bara fel på slutväxeln?

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
BMWbomi >>

I min värld är slutväxel och differential exakt samma sak......

/// Gunnar E.
fa
22
faust
528-01 323-79
Hur går det med grejorna? Har du kollat med BMW på Mölndalsvägen, som du skrev att du skulle?
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
gunnare>>
Tyvärr det är inte för försäkringnsbolaget.Om det är missljud som kommer från slutväxeln då är det slitage(enligt de) och ingår ej i maskinskadagarantin .Ska tilläggas att bilen har rullat 9500mil .
fa
22
faust
528-01 323-79
Det är väl inte så att BMW-group sa samma sak? Eller? Tycker att det plötsligt blev väldigt tyst om Goodwill-historien...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hej, har inte hunnit vara hos BMW Group ännu, men under VIP visningen av 3an så såg iaf min säljare ut som ett levande frågetecken när jag berättade historien för honom. Goodwill finns, och funkar på samma sätt som det alltid gjort. Dock behandlas varje fall individuellt. Vissa saker så som rost och länkarmar är något de gör mer eller mindre varje vecka, i mitt fall skulle de däremot se vad de kan göra. Jag ska in på verkstaden i nästa vecka i ett annat ärende och ska då undersöka detta.

Kontentan, Wölkes ljög, vilket är det jag är upprörd över. Hurvida det kommer gå på goodwill eller inte återstår att se.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
BMWbomi,

jag tycker du ska be ditt försäkringsbolag beskriva skillnaden på en differential och en slutväxel - i alla fall på en BMW är det samma sak! Kan bli intressant att höra hur dom förklarar skillnaden....

/// Gunnar E.
acey - "Fråga dig själv istället hur många länkarmar wölkes bytt och tagit betalt för som borde ha gått på goodwill? Är detta seriöst?" skojar du eller... ta reda på fakta innan du snackar
Fy
21
Fyrakommasex
Porsche 911 Turbo S - 04
"Min säljare ut som ett levande frågetecken"
Ja du säljare vet ju allt som händer i en verkstad............

Porsche 911 C2 - 03
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
:o)) - är det Wölkes samlade verkstadspersonal som sluter upp?

Om Wölkes har ljugit om en sådan fundamental grej som Goodwill, är det lite sorgligt och samtidigt extremt korkat av dem då sådant alltid kommer fram förr eller senare! Och när det framkommer att man försökt lura kunden skapar man ett dåligt rykte för företaget.

I dagens informationssamhälle är normalkunden ganska välinformerad om de flesta sakerna (inte minst när det gäller dyrare kapitalvaror), och den information kunden inte har ögonblickligen men vill ha, finns alltid att tillgå på ett eller annat sätt när det gäller denna typ av fakta.

Jag vet inte om goodwill har tagits bort men det verkar som sagt som att goodwill trots allt finns kvar och i rimlighetens namn skulle BMW-Sverige vingklippa sig själva om de tog bort det instrumentet.

I detta fallet verkar det som om Wölkes lyckats "avskaffa" goodwill och i stället infört badwill... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kul att Wölkes sluter upp, men istället för att inta försvarsställning kan vi väl diskutera detta?

På vilket sätt vill du att jag ska ta reda på mer fakta än det sätt som är gjort? Kontakt med wölkes (flera gånger) och informationssök vid autopower och nu BMW Group. Har ett misstag skett så ska väl Wölkes (ni?) be om ursäkt och ta tillbaka detta, istället som nu attackera.

Vill ni gå via mail funkar det utmärkt, eller telefon, eller träffas. Jag har inget emot Wölkes, mer än att de har behandlat mig dåligt som kund. Att ansvaret skall läggas på mig i att motbevisa wölkes att goodwill existerar är inte rimligt.

Kan man inte uttrycka sig på ett korrekt sätt bör man nog avstå ifrån att kommentera fall som rör den egna verkstamheten, om man nu verkligen inte är ute efter att skaffa sig badwill.

bmw320cab
acey är inte den enda som fått konstiga svar a wölkes.

Skall rulla ner med touringen och se vad dom säger på mölndalsvägen om den.

så skall vi se om dom har rätt på wölkes att godwill inte finns mera.
tvåtakt
Har följt den här historien på forumet med stort intresse. Hur går det för alla inblandade?
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Man blir riktigt ledsen när man läser detta. Det är lite VAG stämpel på BMW Group verkstäder nu för tiden. Vågar man byta upp sig till en nyare, motorstarkare BMW?

Micke K. Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tvåtakt: Jag ska till BMW Group på onsdag. Återkommer givetvis med uppföljning.

b97_knl: Tyvärr hänger det väldigt mycket på dig som konsument i dagsläget. Autopower forumet har varit OVÄRDERLIGT för mig många gånger. Man undrar hur många bilägare som faktiskt blir lurade. Jag minns när tv3s insider preppade en bil med fel och resultatet av den undersökningen var riktigt skrämmande. Många verkstäder föreslog reparationer för flera tusen kronor när felet i självaverket var en utdragen kontakt.

Att hitta en verkstad som man kan lita på är ovärderligt idag. Synd att garantirep måste gå via aukt verkstäder.

fa
22
faust
528-01 323-79
Jaha... Nu undrar vi alla: Hur gick det på Mölndalsvägen?
gullet
Ang: Goodwill, detta är som namnet antyder en part i ett partsförhållandes bevis på dess goda vilja. Om man går in på en verkstad där man inte stadigvarande sköter sin service utan att tidigare vara kund och kräva att få utfört ett arbete på Goodwill, Då finns det för verkstaden inte den kundkännedom som är basen för att kunna värdera om kunden skall få en reparation utförd kostnadsfritt. Man måste också skilja på de fall där BMW utfärdar förlängd garanti( tex Bärarmar E46 ) och på Goodwill som bygger på att man är en god kund, alltså det finns inte något ekonomiskt incitament att utföra gratisarbeten tilll dig som kund om du inte är regelbunden verkstadsbesökare.
Det är verkstaden som väljer om man vill ge GW. Denna kan sen i vissa fall fås helt eller delvis från BMW sverige.

fa
22
faust
528-01 323-79
Den plötsliga tystnaden runt ämnet, verkar tyda på att det inte gick riktigt som Acey hade tänkt sig. Och om så är fallet, vill nog dom flesta på forumet ta del av beskedet som BMW-group kom med...
tvåtakt
Ja,det var väldigt vad tyst det blev kring den här affären. Både Acey och någon annan skulle ju till BMWgroup och reda ut problemen. Har som sagt tidigare, följt den här historien med stort intresse, och vill gärna höra hur det har gått !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.