AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.264

Goodwill existerar inte mer

Sida 1 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja, det är den informationen som jag fått från Wölkes bil här i Göteborg. BMW har nyligen reviderat hela sitt system och numer finns det inget som heter goodwill. Antingen har man garanti eller inte tydligen. Hur det förklar länkarmar som byts trots att bilen inte har några garantier kvar fick jag inget svar på.

Någon annan som har någon information kring detta?

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Låter som något som den ensklilda verkstaden hittat på, eller en dundertabbe från BMW...
Acey: Har du hört med förenade bil eller liknande om de säger likadant? Vad menar de att garantin skulle vara på länkarmar då?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Fel fel fel. Bmw har ändrat att man alltid måste söka goodwill när det är förläng garanti.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
wendtan: Jag blir väldigt överraskad, jag ska ta det direkt med BMW Group, anledningen till att jag gick till Wölkes först är för att jag har (hade?) mer respekt för dem. Jag är där angående byte av c-låsmotorn. Den har bytts på goodwill på flera bilar här på forumet. Wölkes sa först att bilen var för gammal för att det skulle gå på goodwill. När jag påpekade att BMW Solna vid flera tillfällen nämnt 5 år / 8000 mil (min bil klarar alla dessa gränser) så sa fick jag istället till svar att det inte längre finns någon goodwill hos BMW. För att citera ordagrant:

"BMW har nyligen reviderat hela sitt system och detta innebär att det som förr kallades goodwill nu är helt borttaget."

När jag påpekat att det nyligen bytts länkarmar på bilar som både är äldre än 5 år och i många fall rullat mer än 8000 mil. Då bytte han taktik och sa "Beträffande c-låsmotor så har det aldrig funnits någon goodwill". Vilket är en klar lögn då flera medlemmar här på autopower har bytt sina c-låsmotorer pga birstande kvalité.

Jag ska gå vidare till BMW Group, misstänker dock att de inte är mer hjälpliga. Är nästa steg BMW Sverige?

Jag hatar när folk ljuger, och Wölkes rykte har iaf för mig fått sig en rejäl törn.

bmw320cab
Det sa wölkes till mig med för jag frågade om en 328ia touring som är en 00á men uttagen 02 och då undrade jag om man kunde kolla länkarmar m.m och ev byta det på garanti/goodwill men det var blankt stop. antingen har man garanti eller inte..

Låter JÄVLIGT dåligt tycker jag...
Man blir mest arg när man läser det. Det låter onekligen som han stog och ljög dig rakt upp i ansiktet.

När du får igenom goodwill på dina länkarmar vilket du skall få eftersom din bil uppfyller kriterierna så är ett tfn samtal till hans chef på plats där du snällt berättar att han förlorat en trogen bmw kund för 25-30 framöver. Jag har gjort detta och de är väldigt effektivt :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag fick min slutväxel utbytt förra året efter garantin hade gått ut (e46 -02 touring). Då gjorde BMW Solna en Goodwill sökning åt mig ( som mr_e30 skrev) som gick igenom.

Mvh,
/Wille
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har mycket svårt att tänka mig att BMW frångått goodwill!

Det är nämligen ett flexibelt instrument som gör att de kan åtgärda tillverkningsmissar utan att få till prejudicerande garantireparationer.

Goodwill beviljas och betalas av generalagenten för BMW (som troligen i sin tur får betalt av BMW i Tyskland).

Låter med andra ord som en ren lögn, för att verkstadschefen inte orkar fylla i en goodwillansökan!

Detta skulle jag kollat upp direkt med BMW-Sverige!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Var så säkra, jag skall gå till botten med detta!

bmw320cab
Acey: hade varit GRYMT om du gjort detta min 02 har rullat 6000mil och är i från en bmw handlare och skall reggas nu i nästa vecka och skulle man få underkänt på länkarmarna så vill man juh inte pynta det direkt. jag menar vad är 6000mil.!!
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Som jag sa tidigare Det är som förut. Det är klart det finns Goodwill. Jag skickar goodwill varje dag...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Visst tusan finns Goodwill fortfarande. Det kanske kallas 'förlängd garanti' eller nåt annat, men både den enskilda verkstaden och generalagenten har full frihet att stå för reparationer efter att garantitiden gått ut. Det är inte alltid de får ersättning för dessa reparationer 'uppifrån', men hela grejen går ju ut på att vårda en kundrelation så kunden är nöjd, kommer tillbaka och 'pratar väl' om verkstaden/generalagenten/fabrikanten. Det är oftast väl investerade pengar..... vilket somliga verkstäder tydligen inte begriper.
Nobbar verkstaden är det bara att gå till en annan - nobbar dm också är det bara att kontakta generalagenten och sakligt förklara sitt problem och fråga om de är beredda att stå för hela eller en del av reparationen. Blir det nej även där, kan man kontakta fabriken och lägga fram problemet - är det frågan om en felkonstruktion eller ett produktionsfel brukar man vara generösa - just för att en nöjd kund är värd oerhört mycket!

/// Gunnar E.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
me_e30: Har du hört något om centrallåsmotrerna någon gång?

bmw320cab: Jag är helt säker på att du komer få länkarmarna utbytta. Jag har inte varit med om något fall där det inte hänt! Tips är att inte gå till wölkes...
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Nej centarllåsmotorerna har vi aldrig bytt på goodwil. Ang Bärarmar så är det på detta vis 5år max 8000mil står Bmw för länkarmarna (inte skruvar och bult)
bmw320cab
mr_30: Ang Bärarmar så är det på detta vis 5år max 8000mil står Bmw för länkarmarna (inte skruvar och bult)

Detta frågade jag på Wölkes med men dom sa att DET inte gäller mera.. nya regler..Eller ville han bara tjäna pengar.?

Tappar förtroendet HELT för dom NU.!! :(
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Det gäller fortfarande. Jag Kan ju skicka goodwill på din bil om du ringer mig på jobbet.
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Det gäller fortfarande. Jag Kan ju skicka goodwill på din bil om du ringer mig på jobbet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bmw320cab: Ja, wölkes har helt dribblat bort sig i mina ögon och jag kommer aldrig mer kunna rekommendera dem. Tyvärr.

mr_e30: Okej, finns folk på forumet som fått dessa bytta på goodwill, men det verkar inte vara standard så som länkarmarna.
fa
22
faust
528-01 323-79
Acey, skall du inte ta hela grejen med verkmästaren på Wölkes? Han heter väl Inge tror jag. Han borde väl kunna röna ut om det är slut men Goodwill, eller om han du pratade med var ute och cyklade, eller helt enkelt var felinformerad, och bara sa det han hade blivit tillsagd. Du skulle visst ta det med hans chef också. Har du talat med honom? Jag personligen tycker att du borde gräva lite mer i den här historien innan du börjar göra ner ett företag. Bara för att du har pratat i telefon med någon okänd anställd, och inte fått som du vill. Nä, åk dit och prata med någon som behandlar Goodwill och Garantier ,så kanske det löser sig. Det finns tyvärr för många här på forumet som som tar ett sånt här påhopp på fullaste allvar. Dom tittar på antal inlägg och tänker: Wow! En kille med snart 5000 måste veta vad han snackar om! Och så kanske det inte alls är så...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
faust: Det kan låta som det bara är en kontakt med Wölkes, men det är flera. Sättet som mina frågor blir ignorerade tycker jag är skrämmande, istället för att gå till botten med problemet så får jag istället ett prisförslag på vad det kostar att åtgärda problemet. Mycket oproffsigt, och olikt de erfarenheterna jag har från Wölkes sedan tidigare.

Eftersom det inte rör sig om en kontakt utan flera, just angående goodwill så tycker jag inte att det är upp till MIG som kund att jaga rätt person. Jag vill istället faust vända på ditt argument. Jag är inte ensam om att ha fått helt fel uppgifter från Wölkes. Även bmw320cab har fått felaktiga uppgifter, och i hans fall rör det sig om mycket pengar för byte av länkarmar. Fråga dig själv istället hur många länkarmar wölkes bytt och tagit betalt för som borde ha gått på goodwill? Är detta seriöst? Hade du varit nöjd om du betalat många tusen kronor i onödan? Och ska detta bero på hur mycket du som kund orkar gräva, käfta och bråka mer verkstaden?

Jag pratar om mina erfarenheter, oavsett om du har ett i inlägg så är detta vad som drabbat mig. Dvs Wölkes har försökt lura mig, och tydligen också andra har det kommit fram i denna tråden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.