|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla M3 ägare.... Mitt namn är Tobias och jag är 23år som har ett problem angående försäkringen till en importerad M3:a. Hur skall jag gå till väga för att inte få en räkning på 63000 kr. Kan ngn därute hjälpa mig.... | |
|
Ring runt till de olika färsäkringsbolagen och kolla priser, eller skriv bilen på någon förälder! Lycka till! "Det kostar, men det smakar" /Klas |
|
| Beror på vart du bor. Är 22 och har min skriven på morsan ( hon bor i Karlskrona, Blekinge ) och jag fick ner den till 4600:- hos LF. Ringde runt till alla dom andra och det billigast där var 7300:-. Dyraste var 17000:-. Så det är en fördel om du kan sätta den på någon äldre med många skadefria år. Lycka till! | |
|
Hej, Jag skule vara försiktig med att skriva på någon annan. Eftersom detta börjar att uppmärksammas mer av försäkbolagen och att det sedan i år(dial & if) påtalas i avtalet att försäk inte gäller om bilen i huvudsak brukas av någon som inte äger den..Detta är ju en bevisfråga, men hur kul är det att sitta och betala försäk och inte få ut något när sedan skadan sker??? Shoppa runt..LF(uppland) billigast när jag ringde.. Räkna med 15-20' om du bor i storstad (30' i Sthlm) och är i den åldern //M |
|
|
De kan aldrig bevisa att bilen "i huvudsak" har använts av någon annan än försäkringstagaren. Det enda tillfället det är diskussioner om vem som har suttit bakom ratten är ju när olyckan är framme. Då är det ju bara att hävda att det var en engångsföreteelse att man lånade bilen. Upplys mig gärna om motsatsen men jag förstår inte hur de ska kunna bevisa något annat. Om de inte har legat i buskarna i flera veckor och fotograferat användaren av bilen, men detta är nog ganska osannolikt. Mvh Carsten |
|
Grusse |
När jag ringde runt och kollade priser så fick jag något billigare hos Trygg Hansa än jag fick hos LF. Tidigare har LF varit billigare, men nu har dom höjt premien för importbilar så dom låg ca:2500kr dyrare än TH. |
|
Håller med Carsten. Det enda man kanske bör vara vaksam på är om försäkringen skrivs så att exempelvis, "Person under 25 år får ej bruka fordonet..." Så står det nämligen på min (som är skriven på farsgubben fortfarande). Finns det någon här som betalar närmare 20´för sin försäkring eller? Hoppas inte det... Mvh Anders S. |
|
|
Jag ligger på 10,5k på min... Den klassades som en "M3, vi har inget annat motsvarande i våra register" av LF i Uppsala... Det svider ordentligt, men det är ju billigare än många andra dock... /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Trygg Hansa vill ha 11.995:- per år för en helföräkring på min M3:a.... Som sagt, det svider, men man vågar ju inte rulla omkring med trafikförs.... /K |
|
Marquez |
DIAL tar 11800:- av mig för min M3a som står på min farsa. FÖr övrigt bor jag i småstädernas småstad: Gällivare. -Mackan- |
|
Det billigaste jag kunde hitta till min förra 325 E30 var 16.000. Till min nuvarande skulle de ha 15.000 och då bor jag inte ens i någon storstad. Hutlöst! Gissa om man är tvungen att låta den stå på "någon annan". Nu kommer man undan med 4200:-helförsäkr/år. Dessa priserna är helt okej om man har en Ferrari men det är väl inte meningen att man ska ha råd att ha bil antar jag. Mvh Carsten |
|
|
Klart att det är omöjligt för försäkringsbolaget att veta vem som brukar bilen. Det sjuka är att jag har haft en bil på min mamma en gång som inte ens har körkort. Inga problem hos försäkringsbolaget som sa att hon själv försäkrade sin sons bil "det är så man gör" sa hon. |
|
|
Visst är det svårt att bevisa. Betänk dock detta: Du kör in i en stolpe med din m3-98. Hela fronten demoleras.. kostar ca 50' på¨BMW verkstad...för försäkbolaget. Bilen ägs av Inga 55 år i Sveg men brukades av hennes son i Sthlm som är 22. Om nu försäkbolagen är medvetna om detta samt att det skrivs in mer specifikt i försäkringsavtalet....lönar sig då inte för försäkbolaget att åtmistonne kolla upp??Alternativet är att betala 50'.. Själv tror jag att man kommer att åtgärda detta problemet med att låta annan person äga bilen med att göra som i USA..dvs försäkring är kopplad till person och bil..... Jag vet inte men som sagt hur kul skulle det vara om man inte fick ut något??? //m |
|
|
Millan: Jo, men å andra sidan det största problemet som du har är om du smäller med en annan bil. Låt oss säga att du backar in i en lyktstolpe utenför din villa och bilen står på min pappa. Det är bara fylla i skadeanmälan och skriva dit pappa som förare. Jag menar har man väl börjat med försäkringsbedrägeri så är det inte svårt att fortsätta. Fast egentligen spelar det ingen roll. Om försäkringen är på min pappa i sveg och jag smäller i stockholm så kan jag ju bara säga att jag lånat bilen för att åka till stockholm pga jobb tex. Egentligen så är det mer logiskt att pappa som är 55 har råd med en m3 98 än att hans son som är 21 har det. Problemet, och anledningen till att man skriver försäkringar på andra är att det händer så mycket skit med bilarna. Nästa gång du ser din polare köra skiten ur sin m3a och smäller den så kan du glatt veta att det är DU och inte försäkringsbolaget som betalat reparationerna på hans bil. |
|
|
Vem bryr sig egentligen.. Jag förstår att man stäler blien på någon närstående om man bor i sthlm innerstad är 22 och kör m3. När jag själv kollade för ett par års sedan var det 1/2 priset när den stod på min far.. Nu är dock skillnaden bara 5 000:- Jag är 28 och betalar 11' Gör som du vill Tobias... |
|
| 55-åring i M3? Jag tror att har man råd med en bil i den prisklassen blir det nog något annat om man är 55... | |
|
Försäkringsbedrägeri är olagligt och framförallt osmakligt att se folk uppmuntra till det. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Stente: vadå menar du att man måste börja köra trötta bilar för att man blir äldre? Såg en herre i 60-70 års åldern ratta en e46 m3a. Asken. Vem har uppmuntrat någon till någon? Det är trots allt man själv som väljer på vem man vill försäkra sin bil. |
|
|
Rätt "Asken". Samma diskussion som under försäkring: "försäkra bilen på mormor". Ola |
|
|
Kalla mig gärna omoralisk eller nåt, jag betalar INTE typ 17000 i månaden bara för att bilen ska stå på mig själv (27år/stockholm). Sen får ju folk tycka vad dom vill. Körde skadefritt förra året (liksom tidigare år), likförbannat höjdes premien med 25%. Suck... Mvh Anders S. |
|
| acey, undantagen bekräftar regeln. Jag menade inte att man väljer något slöare när man blir äldre, snarare något komfortablare som en 740. Och den är det väl inte sååå dåligt spett i. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.