AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.845

Goodyear F1 Eagle??

Sida 1 av 2
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Skall köpa nya däck och funderar på Goodyear F1 Eagle men jag kan inte så mycket om däck. Har Falken på nu och det är endast bak som behövs bytas. Fram räcker minst en sommar till. Blir det konstigt med olika fram/bak. (tänkte köpa 4 nya när fram är slut, 2 par bakdäck går på ett par framdäck =) Vill gärna ha det snygga mönstret på F1 däcken. Ge råd och motivera varför du tycker.. ge gärna url till tester o dyl. om möjligt.

Tackar på förhand för tips!
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Gömde skriva dimension 245/40/17
GoodYear är bra däck.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Kolla in på denna sida: www.tirerack.com...

7900rpm
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Hade eagle f1 på en 320 förut och var väldigt nöjd med dom, mkt bra däck. Tyckte dom hade väldigt bra egenskaper i både torrt o blött väglag. Dom var väldigt slitstarka också, vilket kan vara bra eftersom däck inte är billligt direkt.

Mvh Jens
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Tierack har jättebra jämförelser och "användarkommentarer" kring däck, men ett problem som jag märkte sist jag skulle byta däck var att alla de däcken som finns med där säljs inte i Sverige och omvänt... Så om man ska kolla däck där så kan det vara idé att först kolla upp vilka däck i rätt dimension som finns hos några lokala däckhandlare och se om de finns med där...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har spenderat många mil med GY och har mest positivt att säga om dom. La på F1 245 40 18 tidigt i höstas och ca 500 mil innan snön kom, mest i regn och rusk gav ett bra intryck. kolla tex www.dackia.se där hittar man alla dimensioner mm på GY.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag blev avrådd av Molway att köpa GYF1 när jag krävde däck med absolut rundhet och nollbalensering, lade en offertförfrågan där i våras, å andra sidan så fick jag inget alternativ av dom eller.Att jag lade offert på just GYF1 var att de flesta näthandlare har de däcken.
och ha en likvärdig jämnförelse.Men skulla absolut välja GY framför de asiatiska däcken. priset är ju hyfsat på GYF1, de har nog fått ett lite oförtjänt dåligt rykte pga försäljning av asientillverkade GYF1
som visade sig inte vara i närheten av europakvaliten.
Man köper inte ett däck pga snyggt mönster, man ska åka på dom inte titta på dom:-)Min däckhandlare talar
mycket varmt om Uniroyal och de är bra, har kört på dom i många år på olika bilar. sitter orginalmonterade på många MB de är nog prismässigt likvärdiga GYF1,ett mycket bra Michelinalternativ enligt handlaren.

MVH
Hasso
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Bridgestone Potenza S-03 Pole Position
Slår GY F1 på allt utom möjligen slitstyrkan då.
Grymt grepp i vått som torrt.
Kolla gärna testenpå Tirerack.
Nackdel? Tja det skulle väl vara priset då, de är DYRA. Men vill man ha det bästa så kostar det lite mer... det resonemanget känner de flesta av oss till eftersom vi är intresserade av MÄRKET! :-)
Ingen kan väl påstå att BMW är en budgetbil direkt.

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Yamaha WHY Scooter -99 (4sale)
Jag har F1 215x45x17. Själv tycker jag dom är helt värdelösa, när det är blött ute så är det som att köra på blankis (inte riktigt men halt är det). Försöker man göra några snygga uppställ i kurvorna så 50% av fallen så är det framänden som släpper först!!! Går att leka mycket bättre med mina 185 breda vinterdäck.
Visst är dom slitstarka, men det beror ju bara på att gummit är hårt som kokosnöt och har lika mycket friktion som skivan på mitt skrivbord. Jag hade iallafall INTE köpt såna däck igen........

Mvh
Patrik 325i -92
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sandgren:_ Det är inte så att du åkte på de asiattillverkade de ska visst ha de tendenserna med för hårt gummiblandning bla.och då blir ju slitstyrkan
högre, har försökt att slita ut ett par Barum en gång
efter 6000 mil var de halvslitna men såphala.
(Bäst i vått o torrt Uniroyal enl. test)

MVH
Hasso
Jo det är sant. Jag tycker också att de borde vara sämre än europeiska men det tyckte inte däckhandlarna här hemma när jag frågade! (jag köpte inte däcken av dom). Sen har jag en kompis som kört på europeiska och han tyckte samma sak, fast det får han stå för.

Mvh
Patrik 325i -92
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Har provat Europeiska F1:or och kan hålla med "sandgren" att det är inte vidare fäste i dom heller, understyrningen i E36 framhävs alltför mycket för min smak. Toyo Proxes T1S är snäppet bättre. Det blir en uppsättning Bridgestone RE540 till sommaren som jag hoppas ska nå upp till mina förväntningar.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Köpte en uppsättning 17" förra veckan, med blanka GYF1:or bak, fram sitter det Pirelli P6000 som är ok. Jag fick dock med två P6000 till som jag kan sätta bak om jag vill ("bara" 215, vill nog ha lite bredare)... Nåja, frågan lyder iaf: Är det nån som har erfarenhet av P6000? Hur är de vid regn osv?

//Koffe
Parrot
Jag har Eagle F1 på min Ferrari. Har kört hårt bl a på Ring Knutstorp. De har fungerat kanonbra, speciellt när de blir varma.

Tänk på att välja däck efter hur du kör. Kör man bara i stan, kanske man ska välja något annat. Däcken presterar bäst när de har rätt arbetstemperatur. Tänk på det även ni andra som klagar på F1:ans grepp. Börja med att värma upp dem, så går det nog bättre. Skillnaden är STOR. Prova!

Parrot
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Har precis lagt på mina 18 tummare och de är skodda med gy f1 och jag måste säga att jag är väldigt nöjd så här långt, bra komfort och fint grepp (dock så har jag ju ingen racer...) fungerar kanon vid vått väglag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr bland det sämsta av dyrare däck enligt tester
på våt väg. P6000 är ett "dyrt" däck som inte alls
motsvarar priset.Finns många åsikter om p6000 på detta forum de flesta negativa pga dåliga våt egenskaper.
Satt nya på min när jag provkörde " bullrade" värre än vinterdäck. Så jag krävde byte till nya vinterdäck(dubb) istället och de gick faktiskt tystare.
Däremot är de visst väldigt bra på torrt enl.samma test
om man står ut med bullret vill säga.
Om man skulle halka av vägen så ska det INTE bero på däcken.

MVH
Hasso
Enligt Teknikens Värld är de asientillverkade GY F1 ett klipp. Betydligt billigare än de europeiska samt i princip lika snabba på torr och blöt asfalt. GY F1 är ett mycket agressivt däck som kan ge upphov till spårkänslighet eftersom det har en slitbana som icke är avrundadad på kanterna.

Gällande Pirelli P6000 har jag inga egna erfarenheter däremot har många här på forumet sågat däcket totalt. Paradoxalt nog anser tirerack.com att däcket håller hög klass... Jag har en omgång P6000 liggandes hemma som jag med spänning skall bedömma till våren. Tråkigt om det är så bullrigt som hasso påstår. Kanske örontvätten var alltför grundlig den morgonen??? :-)
hasso: Vad hade du för dimension och lufttryck på dina P6000? Tycker det är skumt att P6000 har så hög ljudnivå då det täta mönstret borde göra dem tysta. Inte roligt att förstöra en i övrigt så tyst bil som E39 med bullriga däck.

De bästa däcken vad det anbelangar ljudkomfort som jag använt är Michelin Pilot HX. Väldigt bra men dyra däck.
Samma sak gäller mina GY F1. När jag precis köpt dom och skulle lägga av vinterdäcken tänkte jag att det skulle bli skönt att slippa bullret ifrån däcken, men icke!!! De låter inte det minsta mindre än dubbdäcken, totalt värdelösa.......

Mvh
Patrik 325i -92
sebbe_bmw
Parrot...
Om jag känner Ferrari rätt så sitter det väl bredare än 275 däck på den eller?

GYF1 tillverkas bara upp till 275/35/20...

Sebbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.