AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.183

Halv V12?

Sida 2 av 2
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jag är med på ert resonemang, men hur går det med smörjningen av loppen????

/Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Paap Reeder
... loppen i min smörjs genom stänksmörjning så det tror jag är ok.

Hittade också var jag läst om det jag skrev om: BOSCH Motronic tekniska beskrivning.
Bosch nummer: 1 987 72 2461 sid 35

TROR att EML kan lägga tolvan i olika nödprogram typ:
A) ena halvan bort om det exvis är fel på ett spjäll
B) begränsa effektuttaget på samtliga cyl om exvis tempsensorn spökar

MVH /// Paap R
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ni som tittade på Motorjournalen idag så togs detta upp när de testade Chrysler 300 Hemi som har en 5.7L Hemi V-8 så tekniken används tydligen fortfarande.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
"Vädrar ur trycket i de avstängda cylindrarna"??
"Ventilerna öppnas med Vanosteknik"???

Ehh....om jag inte missat alltför mkt när jag studerat vanos/vvt/vtec så påverkar vanos/vvt kamvinkeln och vtec är en extra kamnock....men inget av de systemen påverkar några individuella ventiler.....och de kan verkligen inte öppna ventilerna hur som helst.

Ni som skruvar med så finliriga motorer som BMW (jag skruvar ju som bekant mest med traktorer)....har ni provat att dra en S38B38 baklänges när ni klockar in kammarna?
Om inte....PROVA DET INTE HELLER för ni kröker ventilerna. I så fina högkompade fyrventilsmotorer som BMWs så finns det väldigt små marginaler för frigång och att ändra på ventiltiderna då är dödsdömt....för att inte snacka om vilka ändringar av ventiltider man skulle behöva göra för att "vädra ur kompet".

Nu är där visserligen lite större marginaler i en trist tvåventilare som M70/73, men ändå. Jag köper inte ert resonemang.
Läs på lite om Mercedes nyare V8. Jag läste ett reklamblad senast idag om hur cylinderavstängningen gick till....men tyvärr var det en pressansvarig människa som skrivit det...inte en tekniker eller ingenjör...så det var lite knixigt att hänga med i svängarna. Dock framgick det rätt tydligt att man använde elektroniska spjällhus, ett tomgångsprogram (Idle Program) samt en individuell justering av tändningen på de "avstängda" cylindrarna.

Det där med separata vevaxlar tänker jag inte ens kommentera.
När man säger "tomgång" så är det inte ett fast varvtal man hänvisar till utan ett driftfall som ingår i mapen med egna lastpunkter. Vissa motorer har t.o.m en helt egen tomgångskrets med egen styrbox som mappas separat.

Snälla lyft nivån lite på era resonemang är ni trevliga ;)
Kommentera gärna, men tänk efter före.

//Pacman
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
BMW's gamla ETA-motorer stryper/stänger av cylindrar om man inte belastar motorn. Har för mig deras bränsleförbrukning var väldigt låg, runt 0,7 liter/mil i 140 km/t. Rätt coolt.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Pacman racing!Du pratar väldigt mycket om andra motorer o bilar i denna tråd.Att nivån blir så låg är väl just p.g.a att detta är e-32 forumet,då kan man ju inte börja göra liknelser med delar som inte finns tillgängliga från början.Det jag menade när jag skrev "separata vevaxlar" hade mer att göra med att jag tycker det verkar skumt att bara tillföra bränsle nog för tomgång o samtidigt låta kolven hänga med i samma varvtal som dom andra.Borde ju uppstå en massa fenomen med tanke på friktion o värme tycker jag iaf.Jättebra att du är expertmek,för då kan ju du upplysa oss andra nötter när vi inte förstår.Det är just för att lära MER som jag hänger här iaf.MINA uttalanden har aldrig utgetts för att vara det som gäller,mer ämnade som tankar o ideer. mvh//jacke
Paap Reeder
... finns ingen Otto-motor som kan gå billigare med en cylinderavstängning "mot" bibehållen komp i de avstängda cylindrarna.
I s f menar jag att man litet börjar närma och litet tucha perpetum mobile.

Skulle det finnas ett sådant koncept inom ett ekonomiskt hållbart koncept skulle det sitta i varenda bil ...västerut räknat från Korea <-> USA.

Den "närmaste" lösningen är de s.k lågtrycksturbomotorerna som under dellast "härmar" cylinderavstängningsproblematikens fördelar samt exvis Toyjorna med batteri/bensindrift som startar 4- burkar från scratch när det behövs.

.... lovar: skall ringa till MB tekniska serviceavd och kolla.

1990 skrev BOSCH själva i sin tekniska beskrivning att dylika experiment med cylinderavstängning då befann sig på rena försöksstadiet.
... men utvecklingen går ju numera som bekant fort.

MVH /// Paap R
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Mercedes åttor och tolvor har erbjudits med s.k. MDS (Multi Displacement System) där motorn stänger av halva motorn, den använder alltså 6 cyl eller 4 vid låg belastning beroende på modell. Denna finness finns också på Chrysler 300 C.

Här har vi hur det funkar på Chrysler 300 C Länk
och här ett bevis på att mercedes erbjuder det också Länk

Kom inte och påstå att det inte går bara för att det inte finns på BMW...

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tillägg till föregående inlägg: Mercedes V8or och V12or erbjuds fortfarande med MDS.

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Paap Reeder
Hej!
Har i dag försökt med MB tekniska avdelning. Kostar 21:- minuten och är bara till för verkstäder. Bra service. Tur att man inte åker MB. Tror att MB- ägarna är mindre tekniskt bevandrade och intresserade än vi Bimmer-åkare.... som vill veta.

I vilket fall talade jag med MB i Kista samt Bernats bilar + flera ggr med Malmö.
Man har "hört" om detta ... men aldrig sålt ngn bil med systemet.
Man "trodde" att motorn jobbade mot kompressionen.

Läste igenom Bosch konstruktionsbeskrivning för Motronic.
Måste korrigera en sak jag tidigare påstod: det finns en effektivitetsvinst i förbränningen i de cylindrar som får jobba mer vid en avstängning av övriga andra cyl.
Jag påstod fel.

Detta med cylinderavstängning är ett påhitt av MB och Chrysler (samma koncern f.ö) för att få till bra värden på dellast för helbilsgodkännandet.
Bensinförbrukningen ökar MEN avgasvärdena går ner!!??

Räkneexempel:
Maxeffekt per cyl är 50 hk.
Vid 100 kmh så måste varje cyl lämna 10 hk = 80 hk. Cyl jobbar i en ogynnsam effektnisch j m f mt vad motorn är optimerad för - att ge 400 hk.
Varje cyl jobbar med en verkningsgrad av 10 enheter vid 100 kmh.
Varvid det åtgår 1 lit bensin per mil.
Samt man släpper ut 10 gram "skit".

Stänger man av 2 cyl måste de övriga lämna mer effekt - 13 hk.
Lämnar de mera effekt inom ett "lämpligt" område kommer förbränningen att bli bättre. Verkningsgraden per cyl ökar.- verkningsgard = 12.
Blir förbränningen effektivare minskar utsläppen - man släpper bara ut 8 gram "skit" i s t f 10.
Likafullt måste mer bränsle tillföras för att få ut den ökande effekten per cyl men förbränns effektivare d v s 1,2 lit släpper ut 2 gram mindre föroreningar än vad 1,0 lit gjorde med den sämre verkningsgraden.

OBS ... att inget sägs i annonseringen om lägre bränsleförbrukning ... som man annars tjatar så mycket om.

... således precis som saab måste smälla på en turbo för att komma upp i samma effektivitetsvärden som BMW´s motorer presterar utan .... så måste även MB + övriga "ta till andra knep"
i s t f att skickligt bygga en bra Otto-motor.

BMW har säkert tyckt detta vara helt onödigt, dyrt och krångligt.

... säkert ej den optimala sanningen men min teori och låt höra motargument.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan bekräfta att krav på renare avgaser, kan ge ökad bränsleförbrukning.

Detta brukar ge upphov till att lastbilsförsäljningen ökar markant, innan nya avgaskrav införs.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.