AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.184

Halv V12?

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Sitter på jobb o snackar bmw(som vanligt) och nu blandade nån annan i sig med att jag skulle ha den modellen med V12 där den stänger av 6 cylindrar vid stadskörning för att få bensinförbrukningen till normal nivå.

VA???
Stänga av motorn?
Det var inte en 750 och han hade klart glömt vad den hette.

Det finns inte enligt min vetskap fast han stod på sig och skapade bara skarp irritation(våldigt lätt på denna tiden av dygnet).

Har han rätt eller har jag rätt?

Har aldrig hört nånting om detta förr och antar därför att han är en "snackare".
Det han visste var att det var en BMW såklart. Med V12(som jag måste ha).

Frågar här för här finns flest med V12....

Tack på förhand.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Detta har diskuterats förut och det ligger till så här;
När en BMW V12 går på nödprogram så kan den stänga av den felaktiga cyl halvan, vilket många misstolkat som du märker.
Mercedes är de enda, mig veterligen, som har/hade det som extrautr till deras V12'or. Detta kom som tillbehör när gamla S-klassen debuterade (-91?) och det funkar så att när man kör landsväg och inte belastar motorn så kunde den stänga av ena cyl.halvan för att minska förbrukningen. Nu tror jag inte det blev nån hit eftersom en person som köper en S-klass eller liknande bryr sig knappast om den lilla besparingen när man köpt en bil för närmare 1 miljon. Bensinen är den minsta utgiften i sammanhanget.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Nu vet jag absolut ingenting om Mercedes, men det låter i mina öron högst osannolikt (rent tekniskt/praktiskt) att dom skulle ha haft någon sådan lösning!
Det är inte osanolikt! De nya HEMI-V8:orna har samma lösning.
Fast som jag förstår det så stänger den av ett cylinderpar... inte andra halvan.

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Johan_S:
Jag VET att Mercedes har erbjudit detta som extrautr. Tror inte de erbjuder det längre däremot. Blev nog ingen hit...

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Varken M70 eller M73 har någonsin haft denna finess, även om många förståsigpåare säger det. Jag har också för mig att MB har haft det på någon modell, men jag tror inte det var den gamla W140 600:an, jag tror det var på någon modernare modell.

BMW CS #5139
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
cadillacs flaggskepp med v12 eller om det t.o.m var v16-motor har ju en sån där funktion.Går bara på några cylindrar om du inte gasar på.Då lämnar den ju däremot ca 1000 pållar istället.
Japp STEPHAN har rätt,men det gäller nog bara v8orna tror jag??
Paap Reeder
... att låta några cylindrar i en M70 eller M73 gå utan bränsle men "mot" kompressionen kan näppeligen spara ngn bensin eftersom de andra måste "skjuta på" de avstängda cyl genom komptakten.

Vara sig M70 eller M73 har ngn sådan funktion .... utom vid motorbromsning men då stängs alla av.

Hur MB "har det" vet jag ej.

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Se där, men hur har de som har funktionen löst såna saker som Paap nämner ovan?
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Om varken bränsle eller luft tillförs till de "avstängda" cylindrarna så blir det väl inte nån kompression heller att tala om???Däremot får ju dom andra burkarna fortfarande jobba med friktionen från dom avstängda.Men tydligen funkar det bra på cadillacs konceptkärra iaf.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Paap Reaeer> tänkte samma sak sedan trådens början och undrade varför ingen påpekat dett tidagare eller är det bara vi som misstolkar saken i fråga?

Som paap reeder så lär det inte direkt minska förbrukningen och du inte kör komplöst på dessa cylindrar, motorn gången lär inte heller bli någe vidare!

PS: bruksbilen går för övrigt bara på 3 cylindrar för tillfället vilket leder till gången som en traktor och totalt trött motor med ökad bensinförbukning... den funktionen betackar jag mig för :p

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Paap Reaeer> tänkte samma sak sedan trådens början och undrade varför ingen påpekat dett tidagare eller är det bara vi som misstolkar saken i fråga?

Som paap reeder så lär det inte direkt minska förbrukningen och du inte kör komplöst på dessa cylindrar, motorn gången lär inte heller bli någe vidare!

PS: bruksbilen går för övrigt bara på 3 cylindrar för tillfället vilket leder till gången som en traktor och totalt trött motor med ökad bensinförbukning... den funktionen betackar jag mig för :p

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
jacke, när cylindern rör sig neråt så får du ett undertryck och om ingen luft fyller ut detta så kommer det upstå ett satans undertryck som leder till vakuum som också kommer bromsa motorn.

ett sätt de kan ha löst det på är via en kamvariator som vrider avgas kammen utav bara helsike så kanppt någon kompression uppstår men gången borde ändå bli väldigt ojämn!

Ber om ursäkt för dubbelpostning tidigare!

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Tack för svaren, plågar honom nu med den infon jag fått och han kan inte heller förklara sig mer än han gjorde igår =)

Nu till en annan sak när vi ändån snackar V12or.
På blocket finns det en bmw760-motor till salu som tydligen passar hur många bilar som helst(bmw). 6,1l o lite fet trim som jag förstod det.
Kan det stämma att den passar i E32?

Hur kommer man över en sådan motor och sen säljer den???
(fixar inte till länken - men den finns på blocket att skåda om man söker på "750")
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Mr fatise.Om en CYLINDER rör sig neråt så lär det nog uppstå större problem än undertryck i den motorn är jag rädd för*ler*Antar att du menar kolven.Det fenomen du beskriver är korrekt,men är ändå inte av sån karaktär att det bromsar upp motorn så att den går trögt.Gör du en motor på ca 2 liter helt undertryckslös genom att ha vacumpump kopplad till vevhuset så brukar det ge några få hästar i bänken bara,så vänder man på det så är det ju ungefär vad du förlorar oxå.Antar att systemet på caddyn inte är hopplockat av några bonnmekar,utan snarare är väldigt genomtänkt.För uppenbarligen funkar det ju iaf. mvh//jacke
Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
Bara för att möta upp Paap's resonemang (jag påstår alltså INTE att det funkar såhär i BMW's motorer) så vill jag komma med en egen teori på hur man SKULLE kunna göra:

Vi har elektriska spjällhus på V12orna...eller hur.
Vi har tomgångsprogram i våra styrboxar....eller hur.
Om man "stänger av" en cylinderrad genom att styra ner den cylinderradens spjällhus till tomgång, och köra den i tomgångsprogrammet så "driver" den sig själv vilket innebär att den inte blir till last för den andra cylinderraden.
Den andra cylinderraden fortsätter att arbeta som vanligt mot den last som gaspedalgivaren samt LMM mäter.
Vid normal låglastkörning (90km/h el liknande på landsväg) så behövs inte mer än 30-40hk för att övervinna luftmotstånd etc och då räcker sex cylindrar mer än väl.

Kommentera gärna ;)

//Pacman
Paap Reeder
.... på ådi som har detta koncept på sin värsting 8.a .... eller vet inte säkert att det genomfördes men jag har likväl läst om konceptet som sådant ... så gör dom så att dom mycket riktigt stänger av 2 cyl.
- Ventilerna öppnas via vanos teknik
- Bränsle och gnista stängs av
- Avgasernas "väg" ändras så att de övriga cylindrarnas avgaser spolar genom de avstängda cyl så de är varma när "di sk´te´"
- Vill minnas att även kylvätskan ändrade riktningar i blocket för att motverka ojämn värmefördelning i blocket.

Att stänga ner halva motorn och att ha kompet kvar i olastade cylindrar kan omöjligen ge ngn vinst.

Montera en brytare på ena ECM-boxens H-relä kabel 87.
Kör 120 på motorväg.
Avläs på jämn väg bränsleförbrukningsmätaren.
"Slå av" boxen
Med bibehållen fart så avläser man åter br.förbr.mätaren.

Den kommer att visa kring 2 liter/mil för du kommer att behöva trycka minst 2 cm ytterligare på gaspedalen.

MVH /// Paap R
ge
158
geson
E12 528i -79
Att det går stänga av halva motorn är nog en mycket vanlig
missuppfattning ang. V12:an.
Har fått den frågan massa gånger sen jag skaffade V12:an.
Som STEPHAN skriver:

"När en BMW V12 går på nödprogram så kan den stänga av den felaktiga cyl halvan, vilket många misstolkat som du märker."
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
pacman racing!! Då skulle det väl behövas separata vevaxlar oxå?För om några kannor ska gå på tomgång o samtidigt varva med den övriga motorn som varvar t.ex 3000 rpm så lär dom ju inte gå på tomgång iaf.Tror mer på att systemet funkar så att det "vädrar" ur trycket i den avstängda cylindern samtidigt som det inte tillförs nåt bränsle.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW har laborerat med cyl avstängning och det finns prototyper med förgasare, men ideen övergavs ganska tidigt...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.