|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilen har helt plötsligt blivit som ett järnvägslok, helt utan fjädring! Betyder detta att alla dämpare är färdiga för byte? | |
|
Det lät konstigt, är du säker att det är alla dämpare? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Ja, bilen var helstum imorse, runt om. Verkar osannolikt att alla skulle ha frusit också... men är dom slut så fryser dom väl ihop lättare. |
|
Blykälkeraggaren |
Låter mysko hur har dom fastnat då normalläge lr ligger bil på backen?? Omega 3000 24V och tuggummitechno är bil det! |
|
Dåliga dämpare brukar ge en gungande körning, inte stum.... Oskar |
|
|
Dämpare som har gått sönder slår som bara den i hålor sedan är det gung gung PH |
|
|
Dåliga dämpare är ofta otäta vilket gör att fukt kan komma in i själva dämparen och sedan frysa när det är kallt... Men att en -98:a skulle vara slut i alla dämparna låter lite konstigt, fram kanske om den har gått långt, men bak bara om den har gått väldigt långt eller väldigt tungt... Om du har haft den omväxlande i kyla och varmgarge så skulle det kunna vara kondensfukt... |
|
|
ja, då blir det stumt. det komer in fukt som fryser... -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Det slår som fan i hålor, med några snabba korta gung efter. Ej långa jänkar-gung, det hade jag några dagar tidigare men endast fram. Har troligen kommit in fukt och frusit. Dessutom har väl bil-djäveln gått längre än vad som står på mätarn också (16.500 mil), skulle inte förvåna mig. Man har väl blivit lurad där också. Det är väl förklaringen till att de är slut bak också. Börjar tröttna på BMW... |
|
| Se det från den ljusa sidan.....du har ju väghållning som en gocart ;-) | |
|
Är den helt stum? För min tenderar att bli väldigt mycket hårdare vid -25C´ och kallare. Har du problem även vid ett par minus grader? Det är inte fukt som kryper förbi tätningar utan iskristaller , detta är ett problem även med helt friska dämpare. Har inte tittat hur det ser ut på bilen , men dämparna kanske är extra utsatt för snö? Rekomendationen på renoverbara dämpare i snöskotrar är årlig renovering just pga detta. W |
|
|
Ja, för närvarande är det inte mer än 5-10 minusgrader. Skall ställa den i parkeringsgarage inatt så får vi se om det, i alla fall tillfälligt, botar problemet. Troligen är de fram ganska utsatta för snösprut då damaskerna som sitter på dämparna är lite si och så... bak tycker jag däremot inte det skall vara lika känsligt då dämparna på E39 touring ligger vinklade och ganska skyddade. Blir väl att inhandla nya, SACHS för standardchassi kostar på MotorNord i Sundsvall 1440 Kr/st fram resp. 1200 Kr/st bak. |
|
518i slow mobil |
Skumt att alla fastnar, en eller två skulle väl vara förståeligt. Du kan ju meddela alla här vad det var för fel! E28 är en bra hållbar bil! Fartblind blyfot... BMW e28 registret #154 |
|
Hej jag har exakt samma fel på min bil. Dock bara på vänster sida, både fram o bak. Nya dämpare är nu beställda drygt fyratusen åt h..e. KEO |
|
PIST OFF |
Henrico:: Har du nivåreglering??????? 20tum SPLITT |
|
Nej, har inte nivåreglering. Skulle vilja ha det. Har fabriksmonterat drag och någon sa att det troligen var förstärkt/styvare fjädring bak i och med det, jag vet inte om det stämmer, någon som vet? Kanske viktigt om man köper nya dämpare... |
|
| Min 525i hade infällbart drag och förstärkt fjädring bak, men det var ett separat tillval så det finns ingen garanti för att det är så. Dämparna är nog samma i vilket fall tror jag, det är nog bara fjädrarna som är lite hårdare. Meningen är ju att den inte ska gunga mer än en "vanlig bil" även om man kör med tungt släp och om fjädrarna bär upp det så ska väl belastningen på stötdämparna bli densamma... | |
|
Låter som ett förnuftigt resonemang. Hade hoppats jag skulle få ut några tusen mil till ur nuvarande dämpare... men fram verkar det i alla fall kört. Har den i parkeringshus nu, får se ikväll om det lindrat symptomen lite. Man borde få med ett varmgarage när man köper BMW! |
|
|
Har hämtat bilen från parkeringsgaraget, allt funkar perfekt igen. Troligen fukt i dämparna som frusit. Nästa investering måste bli ett hus + varmgarage till bilen... men en dvd-spelare skulle man också haft, och en ny hårddisk till datorn och... Varför måste man köpa saker hela tiden??? Köp, Köp och Köp... plånboken får gapa som en gäddkäft mest hela tiden! |
|
|
Henrico: du kan ju få mätarställningen kolla hos en BMWhandlare när dom kopplar upp datorn mot den, om du känner dig osäker på om den är korrekt. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Jo, vet det... men vet inte om jag vill. Jag vill helst fortsätta tro att den "bara" gått 16.500 mil. Känner mig inte redo för någon ny kalldusch, ännu i alla fall ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.