AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.928

535 e34 Prisfråga

Sida 2 av 2
ferlin:

Det är en fri marknad, jag kan erbjuda vad jag vill. Sedan är det upp till säljaren om han vill sälja bilen eller ej. Bilen är egentligen ointressant för mig tack vare modifikationerna och miltalet, men jag kan ju ge ett bud med marginal för kostnaderna för att återställa originalskicket bland annat. Jag förväntar mig inte att säljaren skulle släppa bilen för de pengarna, som sagt så finns det säkert de som skulle betala mer.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
pe
117
pecklo
518i -86
Var ute efter en sån 535 a i november. Din ser fin ut hade du haft en anons på den i nov. hade jag nog kunnat betala 35- 40 för den om den e svensksåld. Men det verkar som priserna rasat lite sedan nov. Var o kolla på några 535 or som inte var i så bra skick som din verkar. dom ville ha mellan 35- 39 för dom då. Nu hade jag kunnat ge 30-35 för den om den är i bra skick! Men nu har jag min lite tråkigare 525 a.
pe
117
pecklo
518i -86
Rättelse såg att det var en automat. Då hade jag nog inte varit intresserad kan tänka mig att priset sjunker lite pga det.
Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Olof: Lite högre en 10000 är nog marknadsvärdet trots styling mm.
Lite väl ultramega subjektivt och ta i sådär. :)
fl
46
flautando
530i 1988
Alltid lika lustigt att läsa denne Ovenholms resonemang. Antar att han har en gedigen erfarehet med många års bilägande...

Mvh flautando
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
??? Gör "höga" mil automatiskt bilen till bruksskick, jag tror iallafall att pärlor också kan ha "höga" mil.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
det finns något som heter dokumentation, dvs man skriver ner och sparar kvitton på vad som är bytt och har samtliga servicestämplar samt antalet ägare. Har en bil rullat 30000mil i superbra skick så skulle miltalet vara totalt ointressant om man kan bevisa att saker som tex bromsar, bränslepump, stötdämpare, avgasystem, vattenpump, termostat, generator, bromsrör, gummibussningar är bytta. Nu kan det faktiskt räcka med betydligt färre saker som är bytta alldeles nyligen för att miltalen ska vara ointressanta. Jag köper faktiskt hellre en bil som har gått långt, mycket långt än en som rullat hälften så långt men som saknar dokumentation, saknas viktig dokumentation innebär det i mina ögon lite slarviga personer som ägt bilen och då kanske resten av bilen kan lukta skumt, dvs inte köpläge. Tyvärr vittnar uttalanden som bilen är gammal och är inte värd så mycket om okunskap i hög grad. Det är synd att många missköter sina bilar för då tror icke uppdaterade köpare att alla bilar av den årsmodellen är värda så mycket som de billigaste kostar, dvs det blir väldigt svårt att sälja sin seriösa fina bil för den slant den är värd, då majoriteten ofta bara vill ha en BMW för billigaste slant. Sedan när de märker alla problem med sitt dåliga exemplar ja då vill de genast sälja helt plötsligt och vips är karusellen igång igen. Nej släpp för guds skull inte era pärlor för korvören, det ger helt fel signaler.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Vad jag ville komma till när jag frågade om en definition på marknadsvärde var att det inte är helt enkelt att säga vad en bil är värd på marknaden (speciellt inte en äldre bil där det kan skilja ljusår i skick osv)

"Marknaden" kan enkelt sägas vara vad en viss köpare är beredd att betala för bilen i fråga. Naturligtvis finns det gränser och riktlinjer, men prisspannet på exempelvis en 90:års 535:a är mycket stort, varför det är svårt att säga vad "marknadsvärdet" är. Min åsikt är iaf att det är betydligt högre än 10 000 ;-)
peter78w,

45KSEK var mycket bra betalt, fick 64KSEK för min 530i 93:a med 18000mil för ca 4,5 år sedan.... 35KSEK för en 535...kanske går det, men då ska den har sjukt låga mil och eller massor av utrustning och vara i ett exemplariskt skick. Annars är det så pass lite pengar att man iofs kanske kan behålla bilen som entusiastbil då det knappt är lönsamt att göra sig av med den....

/Simon
Ja får inte ens 25 för min... enligt mig är bruksvärdet i bilen på tok mycke högre, så det är ju bara att glida lite i den på sommrarna :)

Länk min pärla
pe
117
pecklo
518i -86
Måste hålla med Frifart, Allt handlar om vad som är lagt ner på bilen, vilka slitdelar som är nyligen bytta osv. Köpte min 525 a för ett ganska högt pris mycket högre än dom flesta låg på men det var pga att förra ägaren hade fixat den för över 30000 kr och sånt måste tänka på när man köper. Slitdelar kostar mycket och dom behöver bytas oavsett om bilen rullat 15000 mil eller 30000 mil
li
1.959
liste
535i -89
Olof - "Däremot vet jag att det rullar en fin, ganska lågmilad samt original 535i på Gotland numera"... Ja, den skulle man haft! :D :D :D

Helt ärligt så är det otroligt svårt att värdera E34:or numera. Som några redan sagt så är lågmilade originalvagnar det som står högst i kurs hos många.

Trenden för E34 har ett tag varit att årsmodell är underordnat skick och historik och i min spåkula kommer denna trend att hålla i sig och tillta i omfattning. Dock ska man inte underskatta medlemmar av "stylingmaffian" som gärna blir smått lyriska över det mycket omfattande eftermarknadssortiment som finns till E34 och betalar rent fåniga priser för halvlik.

Skulle tro att genomsnittsspekulanten för E34-modellen är villig att betala runt 35-40.000 för att få den bil man vill ha, detta oavsett modell och miltal. M5 undantaget, givetvis. När E39 sakta men säkert närmar sig 50.000 kr (jag VET att man i princip bara får lik för den pengen idag) så är det helt enkelt svårt att få 45.000 för en "småstylad" 525i -92 i bruksskick även om SÄLJAREN anser att den är värd det och lite till.
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
ja ja suck, bilen köptes 2002 för 100k har kört ca 2000 mil.
Och ingen vettig person skulle betala det jag tycker att den är värd.
den är påkostad mer än värdeminskning enligt mig

så denna bil kommer jag att ha kvar tills den är skattebefriad den dagen kanske jag får tillbacka mina 100k men då kanske 1 liter bensin kostar 100kr

Men värdet för mig är inte värdet för någon annan

Oo=[][]=0O
Länk
Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Härligt o läsa alla självutnämda experter ge sig till tals i denna tråd men känns som strävan efter museiföremål på hjul går till överdrift ibland. ;)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Till alla som bekymmrar sig över låga priser på gammla e34or:

Se det från den ljusa sidan! Bilar sjunker ju faktiskt mindre och mindre (rent pengarmässigt) ju äldre de blir. Ja menar att om du har en e39 o en gammal 535a så förlorar ju ägaren på e-39 grymt mycket mer i värdeminskning på tre år. Kanske blir det lite mer reservdelr till 535an, men ändå.
Priserna på M535 E28 har börjat stiga! M3 E30 lika så.

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det lustigaste av allt är att jag vågar nog påstå att det är möjligt att (de tidigare iallafall) E39 håller sämre komponentskvalitet på grejorna än E34, speciellt de senare E34 modellerna (95-96). Vad jag känner till finns det väldigt många områden där E39 behöver byta väldigt kostsamma delar, där E34 har klarat sig väldigt bra. Rostproblem finns ju på E39 också och känns som värre än E34ans rost pga att den dykt upp så tidigt på så nya bilar, vad jag vet har knappast ingen E34 fått rost inom de första 10åren vid normal skötsel. Jag ser endast fördelen med E39 att det är en nyare bil som drar mindre bränsle och inte väsnas så mycket?

Som folk också höll med mig om är att det är ytterst viktigt att få veta vad som bytts på bilen, många (mindre vetande) anser att 15000mil är bättre än 25-30000mil. Betänk vad stötdämpare runt om, bromsar, däck, kylare kostar att byta??? Bara materialet till 535 går lätt löst på 25000kr, är detta bytt och bilen går bra i övrig och är fin i kaross osv är det bara att slå till och glömma den osäkra 15000milaren om man inte riktigt vet vad som är bytt.

I mitt eget fall skulle jag hellre slagit till på den 535 jag kör idag (trots att den anses komma från stenåldern i dagsläget)efter nuvarande 23000mil än då den gått 15700mil, pga att man sluppit byta både s+v -däck, kylare, batteri, hardyskiva, stötdämpare, bromsar. Visst står det andra slitdelar inför dörren, (kanske vattenpump, generator, vissa bussningar) men jag ser dem som klart billiga i jämförelse mot vad bara tex stötdämpare,bromsar, kylare går löst på (20000kr+). Att den är snäppet sämre skick i karossen i dagsläget är ointressant mot vad som är bytt.

Tacka vet jag 323E21an som hade gått 30000mil när jag köpte den, jag har egentligen inte behövt byta något annat än spruckna slangar+kylare+tank sedan köpet 5år tillbaka. Att kamremmen gick av var mitt eget fel. Ibland kan rost vara att föredra, man kan åtminstonde i de flesta fall fortsätta att köra med bilen eller slippa bli stående vid vägkanten.
Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Man får väl köp en 3-serie om man vill behålla värdet något sånär. :)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag tycker då e36 också har börjat dala ner i prislistorna, och inte lär det bli bättre av att nya generationens 3serie just introducerats.

//Simon
Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Jo men jämfört med 5 serien kommer nog alltid 3 serien ha ett högre andrahandsvärde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.