AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.801

Placeboeffekt med div. mirakelmedel? (316 e36)

Sida 1 av 2
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

För en tid sedan så införskaffade jag en 316 e36a åt min fruga, eftersom man är mannen i huset så är det min uppgift att den fungerar som den ska.

Läs: tankas full när det börjar att sina i tanken. fixa de problem som är allmänt störande för skönheten när hon transporterar sig själv, ja ni känner säkert igen er! :)

Nåja.

Till problemet. Motorn tickade så fasligt enligt damen som färdas i bilen, plus att det var en fågel(?) som kvittrade lite då och då under huven.

Jag sticker ner till den lokala reservdelsskojjaren och han slänger fram en konservbruk märkt Hagmans.

-Häll i skiten i motorn så kommer den att gå tyst som f-n!

Sagt och gjort, åker in i garaget och byter tändstift, tändkablar bytte vänster halvljus, konstaterade att det satt 50w lampor som helljus, hade endast 100w på hyllan så dessa fick fungera.

häller sedan i det magiska elexir som skall få motorn knäpptyst.

Voila!

Klockrent, total tystnad. rediga grejer tänkte jag, men resten då? Den slirande fläktremmen är också tyst. Då slogs jag av tanken! Alla de där TV-shop reklamerna kanske inte är så missvisande ändå! :-)

Vad är det som gör att dessa tillsatser fungerar? Har alltid trott att det har varit bluffprodukter, typ omega tillsatserna, vad är det för hemligheter i dessa som gör att dem fungerar?

första tanken som slog mig var nästan att hälla i matlagningsredning istället för sådan produkt...

//K dags att sova tror jag...
HAHAHA!
Har aldrig trott på sånt där trams... Att man häller i nån sorts bluuf produkt i motorn och sen så händer det en massa magiska saker som vanligtvis bara händer när man byter lyftare...
Men om du säger att den vart knäpp tyst så får du görna skicka en burk sånt där till mig med... för min motor låter lite Tik tik med! =)

Shake That Ass
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Mumma för M40 med andra ord, och som ägare av en kommer direkt frågan, vad hette Hagmans dundermedel? Nu vill jag testa!
ra
976
rawsezx

Här har nu burken som jag köpte.
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wynn:s rengöringsmedel är ett gammalt beprövat och ganska bra fungerande medel.

Men det botar egentligen bara ett problem som beror på att man slarvat med oljekvalitet och/eller oljebytesintervall!
Dvs. om man använder bra olja och byter den inom rimlia bytesintervall, får man inte problem med kärvande hydrauliska ventiltryckare/lyftare...

Det stora problemet med alla olika oljetillsatser som man kan slå i själv, är att de oftast gör att oljans egenskaper försämras (ibland dramatiskt), även om de kanske löser det unika problem som de är ämnade att lösa.

Additivbalansen i oljan är ganska känslig för störning och om man tillsätter ett medel som inte oljetillverkaren räknat med att det skall tillföras (det är ofta exakt samma medel som redan finns i oljan, men som "överdoseras" och det är inte heller bra!), kommer oljan helt enkelt att fungera ganska dåligt som helhet efter man slagit i tillsatsen....det kan leda till andra problem i motorn på lite sikt!

Mitt grundråd är att försöka "skölja rent" ljudliga hydrauliska ventiltryckare/lyftare genom att använda en bra olja av lite tunnare viskositet vid nästa byte. Oftast hjälper det efter ett litet tag, men gör det inte det, kan man fundera på t ex Wynn:s medel. Dock skulle jag nog göra ett oljebyte gansa snart efter att "oljudet" upphört för att få ut medlet ur motorn så snabbt som möjligt efter att det gjort sitt jobb.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
jag som alltid har tänkt när jag sett all de där reklamerna att villka dumhuvuden som går på det där...men din länk fungerade inte kan du skriva vad den heter???

///325///
ra
976
rawsezx

Johan: Okej så jag bör alltså byta olja efteråt jag använt mig av detta mao. Kommer i fortsättningen att inte ticka/knacka i ventilerna efter att jag bytt olja?

Jonte_smte: Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment
ra
976
rawsezx

Jag skriver verkligen som en kratta!

Kommer motorn att börja skramla igen efter att jag har bytt till ny fräsch olja? och inte har medlet i motorn?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ska fara ner till bildelsnasaren och inhandla. Ett oljebyte i snabb anslutning till man pytsat i mumman börde ju vara bra.
Har hört att Bilstein motortvätt proceduren ska göra under för slammrande lyftare, då den spolar bort allt ev. slagg som täpper igen lyftarna. Har inte provat det, så kan inte bekräfta det..
Tror en behandling kostar runt 1000:-
IS
86
IScalle
325i -07
vad kostar "mirakelprodukten " då?
ra
976
rawsezx

129:- tror jag den kostade.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Som ägare av en tickande/slammrande 316i med M40-motor torskade jag självklart dit på en burk Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate (P/N: W76844). Betalade 90,- för medicinen.

I samband med oljebyte i dag lät jag detta medel stå för 0,325l av de fyra liter olja bilen skall ha. Oljan denna gång blev den uppdaterade 5w50-oljan från *hrm* Biltema.

Hur som helst. Ivrigt förväntansfull efter att läst denna tråden startade jag bilen och hoppades på ett mirakel. Det uteblev.

Mitt motoröra kunde faktiskt inte höra någon skillnad. Så, min fråga blir naturligtvis: Ska bilen kanske gå några hundra kilometer innan jag kan bevittna miraklet?

Börjar fundera på en forumträff för alla oss med M40-motoriserade vagnar för att jämföra tickande. :) Man blir ju hemmablind och skulle behöva ställa sitt eget oväsen i relation till andras...
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
erc:
Låter som en bra idé med träff för att jämföra tickande. :) Som du påpekar blir man ju hemmablind.

/Fredrik
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Aaahhhh vilken underbar inledning på den tekniska beskrivningen på mirakelmedellänken, BRUN VÄTSKA!!! :)

Per
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Erc, det tar ett tag innan medlet verkar, eftersom det skall lösa upp och spola bort smuts.

Det fungerar inte alltid, men det kan vara värt att prova innan man gör mekaniska reparationer...

Ofta fungerar det bättre med att använda en tunnare olja för att skölja bort smuts i ventiltryckare/lyftare, jag skulle föredra t ex en 0W30-olja. 5W50 är en tjock olja!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Sådär. Nu har jag kört 500 mil sedan oljebytet där mirakelsmörjan från Wynn's användes. Gjorde ett oljebyte nu igen, denna gång utan magin från Wynn's. Kan bara konstatera att det inte gjorde någon skillnad i min motor. Det är nog som Johan B skriver: Ett omgång mirakelsmörja kan förlåta en stunds slarvande med oljebyten. Jag tickar och slamrar vidare...
Never underestimate the power of the swartz... Biltema gucka nästa? ;-)
Skulle vara skoj med en M40 träff, en akustisk upplevelse!

TICK TICK TICK TICK TICK :P

MVH Johan - www.compello.se
mo
41
motala3
318i-92
Är det dyrt och byta lyftare?? Har även jag en TICKANDE 318..M40..Nån som har bra tips annars som får slut på tickandet får gärna höra av sig..Hade bilen på service och dom slog i ny olja och filter,men det tickar på än..

Motala3 Prova 60-tals klassikern STP olja. Det är lite fötjockningsmedel eller liknande i. Funkar på vissa bilar, har provat på en Subaru som tystades för stunden. Säkert rena rama smörjan. Klagomål här under ;-) Länk

Sen så finns SONAX Formula1 Performance Motor Clean som skall "rengöra" i motorn i samband med oljebyte. He, he. Länk

Tror inte att nåt av detta kan orsaka skador, men skyll inte på mig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.