|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
de e sannt som CANE säger Toni |
|
|
Elfrippo// Som jag skrev tidigare, jag är nästan 100% säker på att det är dina tändspolare som spökar. Den ryckiga gång som du beskriver är ett kännetecken på att det är nåt vajsing med dina tändspolare. Åk till BMW och gör en felsökning. Minns inte riktigt vad jag betalade för felsökningen men jag tror det gick på ca 300:- Felsökningen gav direkt resultat det var en av tändspolarna som var dålig. En ny tändspolare för den bilen gick på 800:-st. Har du tur så är det bara en som är dålig på din, vet dock inte vad tändspolare kostar/st till en M3! ------ Länk Länk |
|
|
Med tanke på ryck, så rycker (=går ojämnt) min 525i T -93 vid ca 1600-1700 varv. Det är tydligare på sommaren än på vintern! För lite syre i luften på sommaren? Är detta ett tecken på att luftmängdmätaren inte fungerar som den borde? Eller kan det bero på att Vanosen, som var ny då, inte fungerar som det är tänkt? Leif L |
|
|
Grodan: Ja, det får nog bli så. Bilen ska servas med en gång när jag tar fram den och då får jag be dem felsöka och undersöka tändspolarna. Tändspole kan jag få fram billigt eftersom vi (familjen) äger en bilreservdelsbutik :-) Cane: Ja, stiften ska bytas nu också så fort jag tar fram bilen. Kom gärna med fler tips. Det skadar inte med mycket "kött på benen"! |
|
|
Kan vara gasspjälls-potentiometern, skall bytas varje insp 2 på M3orna, om den strular kan den ge dessa symtom, den kostar inte mycket heller, jag har haft detta problem på en av mina tidigare ägda M3or. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
| Gasspjällspotentiometern är det tyvärr inte. Jag bytte den vid förra servicen och problemet kvarstod. | |
|
När min M3 fortfarande stod på bilfirman så gick den utmärkt innan den blev varm. Men så snart den kom upp i driftstemperatur och snurrade kring 2500 varv så missade den ett slag någon gång då och då. Om man gav full gas så fungerade det fint. Efter ett tag när man inte lyckats sälja bilen så gav man sig på att fixa den och ringde sedan upp mig igen. Då gick den helt som den skulle och har gjort så sedan dess. Lösningen låter halvflummig. Man menade på att lambasonderna i och för sig gav signal men att de var "halvtrasiga". Bilen gick lagom fett när den var kall eller om man gasade. Men i jämn hastighet och på vissa varv så hackade den. Det syntes för övrigt på avgasvärdena, speciellt vid tomgång. Jag trodde att det skulle vara tändspolarna när jag provat bilen några gånger. Men så var det inte. PeO. |
|
|
Ja, lambdasonderna kan vara en lösning på problemet. Mitt problem är dock inte riktigt likadant som ditt. Med min bil är det inga problem vid jämngas utan istället när man accelererar. Jag ska börja med att byta en tändspole åt gången. Hur svårt är det att byta tändspole? Tar det lång tid? |
|
|
Jag bommade lite information i mitten på tråden. Jag håller med om att det låter som tändningsproblem. Tänk på att du kan ha intermittent-trasigt tändstift. Så byt både tändspole, isolering mellan spole och tändstift samt tändstiftet. Det är en enkel operation. Ser du förresten inte ifall ett av tändstiften har beläggning? De brukar vara grymt rena. Ifall misständer finns det chans att det sotat i en av cylindrarna. PeO. |
|
| Jag har ingen möjlighet att kolla stiften nu (bilen står på annan ort), men när bilen var inne på lite service i somras så kollade mekanikern stiften. Han sa att de såg lite dåliga ut, men han rengjorde dem och sa att vi kunde byta dem vid nästa servicetillfälle. Det skadar säkert inte med ett byte nu till våren... | |
|
PeOR; Det låter intressant det du skriver, jag har ju precis detta problem. Det är ju bara i stort sett när min bil blir varm som den går sämre. Jag har också hört från andra håll att lambdasonderna blir sämre med tiden och att även om de ser ut att fungera så gör de det sämre. Jag är ingen expert på dessa saker men man kan ju kanske tänka sig att efter många år börja reglera långsammare eller helt enkelt felaktigt. Nu till våren ska bilen in för en ordentlig genomgång hade jag tänkt och den ska även provas på rullande landsväg, hoppas man kan få bukt med dessa problem då. För när bilen går som den ska så är det mycket svårt att hitta en annan bil som är roligare att köra än M3:an. mvh/Flisan |
|
| Hade problemet både på min 525i-91 & M5 3,6-91... :( | |
|
Tycker också min rycker en del. Har ni fått bort problemet genom att byta tändspolar? E30 über alles |
|
behrozosogh |
hej där!! jag vet att detta är ett gammalt tråd...men nu kan man väll passa på o fråfa,,eftersom folk lär ha fått iordning sina bilar.. min bil rycker precis som det nämndes här vid ca 2700 varv vid gaspådrag. ska 3,2 orna gå så ?? hur fick ni iordning på era?? tacksam för svar.. brätta gärna hur ni gick till väga!! Catch me if you can.. De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn |
|
Hur menar ni med att det "rycker" så att säga? Typ att bilen misständer någon enstaka gång eller? |
|
behrozosogh |
jag får en kick,,som typ turbo bil,,som börjar ladda....han drar i väg typ runt 2700 varv. vet inte om det ska va så.. Catch me if you can.. De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn |
|
Skönt att se att det är fler som har detta problem, även fast det inte är kul. Men då kanske man har en lösning här i tråden =) har nämligen samma problem, vid 2500-3000rpm. Och det är jävligt irriterande, och det kommer som sagt inte jämt, men det händer till och från. Ska nog ta och kika på tändspolarna. Och se om det kan hjälpa. Mvh Alex |
|
| Om det är som en liten kick så är det samma problem som jag har. Det inträffar ibland. Känns som att det är vanos'en som ställer om kammarna lite grann, typ som man får en 100nm extra på bara ett ögonblick. Störigt är det... | |
behrozosogh |
fan va vanligt det va.. e det tändspolen som gör att det bli så da?? e det nån som har bytt o märkt skillnad?? Catch me if you can.. De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn |
| prövat byta alla 6 tändstift och alla 6 tändspolar? låter som det problemet jag hade på min 325i e36...ryck vid specefika varvtal. alltid samma varvtal å bara på låga växlar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.