AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.522

Hjälp! M3 3.2 rycker vid 2500-3000rpm.

Sida 1 av 3
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag har en M3 -96 som har ryckt vid ett specifikt varvtal ända sedan jag köpte den förra året. Om cirka en månad kommer jag att ställa på bilen och tänkte då fixa "ryckproblemet" i samband med service. Jag bad dem fixa problemet vid förra servicen men de lyckades inte, så nu tänkte jag fråga er om råd så att jag kan ge mekanikern tips när jag lämnar in bilen.

Problemet:
Rycket kommer alltid vid (till synes) exakt samma varvtal, cirka 2700rpm. Det brukar bara kännas på 1:an, 2:an och 3:an, inte på högre växlar (även om det har hänt någon enstaka gång). Dessutom kommer inte rycket alltid på de lägre växlarna heller. Det verkar bero lite på hur mycket gas man matar på.

Jag tycker problemet är lite underligt med tanke på att rycket alltid kommer vid samma varvtal. Det är bara ett ryck också. Kan det vara lambdasonden, vanosrelaterat eller kanske något helt annat. Vad tror ni?
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Kan ju vara vanos. Dom har ju haft problem med dom på 96orna. Är den bytt?
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Är den bytt så bytte de i så fall till en annan RR-vanos, för det är en sådan som sitter på. Är detta ett typiskt tecken på vanosproblem? Motorn går mycket tyst och fint och det rasslar inte från vanosen. Bilen känns inte heller slö på något sätt.

Kan det vara magnetventilerna i vanosenheten?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Luftmassemätaren brukar kunna ställa till det....
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
mosse: Kanske, men tror du att detta skulle göra att bilen ryckte vid ett specifikt varvtal och ingen annanstans? Det känns som om problemet skulle varit mindre lokalt om det var luftmassemätaren. Jag kan dock inte tillräckligt mycket om motorer för att avgöra detta. Vad tror ni andra?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hittade dom inget när dom kopplade in den på diagnosen alltså?
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag vet inte hur noga de kollade. När jag frågade om han hade lyckats få bort det så sa han att han trodde det. Rycket kommer ju inte alltid så han kanske inte märkte det när han provkörde...

Hur som helst så ska jag be dem att verkligen försöka hitta felet när jag lämnar in den om någon månad. Tyvärr så kan ju dessa felsökningar bli ganska utdragna (och därmed dyra).

Det vore verkligen kanon om någon annan hade råkat ut för samma sak (jag kan ju inte vara ensam). Då kan man ju gå direkt på källan och slippa dyra felsökningar.

Ingen som vet någon riktigt duktig BMW-mek som man kan ringa och rådfråga?
jojje_39_procent
Har samma problem på min 96:a cab... Dock så har jag tyvärr inte löst det, lider med dig så länge och hoppas att någon vänlig kunnig människa har svaret.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Har en kamrat som har samma problem. Vi har provat byta tändspolar, luftmassemätare, styrbox, magnetventilerna samt komplett vanos utan någon skillnad. Den har även varit inne på BMW verkstad ett antal gånger samt hos JWR utan att dom har hittat något heller.

_______
//Niklas
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Elfrippo//

Tändspolare, det är nog det, hade samma problem med en 320-E36. Efter att jag bytte "den" som var dålig och då gick bilen kanon igen.

------
Länk
Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hade samma problem med min.
Det kan vara så att det läcker ner olja till tändstiften, alltså ventilkåpspackningen som är dålig.
Tändspolarna kan det också vara.
Mitt problem kom bara sådär...och jag har bytt ovanstående saker.....+ lite till....men det försvann inte ändå.

RENGÖR LMM också...DET kan hjälpa.
Just det, kolla så det inte är nåt hål i dragspelsdamasken på insuget eller nån annanatans där.....

MVH: Henrik

///M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Har samma dilemma på min med, har bytt det mesta utom Vanosen, inträffar ryckningar minst en gång om dagen vid ungefär det varvtal du pratar om.

Vanosväxellådan har jag bytt däremot och den gjorde att ryckningarna nästan försvann och ändrade karaktär litegrann.
Kanske kan det vara så att resten av vanosen måste bytas också???

Skitirriterande med fel man inte kan lokaliserea, BMW´s diagnos ger jag inte mycket för eftersom den endast kan se uppenbara fel. Skitdåligt tycker jag!!!

mvh/Flisan

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Tack för svaren! Det känns skönt att inte vara ensam i alla fall.

Tändspole skulle det ju faktiskt kunna vara. Konis kompis bytte ju i och för sig dessa utan resultat men det skulle ju kunna vara de som spökar på min bil. Kanske värt att testa i alla fall.

M3_LOVER:
Jag tror inte att det är att den läcker ner olja till stiften. Då borde inte problemet vara så isolerat till ett visst varvtal (tror jag i alla fall).
Förresten, vad är LMM?

Får försöka hålla tråden vid liv så kanske någon svarar som vet vad det beror på.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag funderar på att dra iväg ett mail till BMW Tyskland och fråga om råd. Jag vet att det förmodligen är lönlöst, men det skadar ju inte att försöka. Vi är ju trots allt flera personer som har samma problem, och BMW:s egna återförsäljare här i Sverige tycks ju inte kunna hjälpa oss.

Jag har skrivit ett mail på engelska, men sedan insåg jag att chanserna att få hjälp lär öka dramatiskt om jag skickar ett på tyska istället. Tyvärr är inte min tyska särskilt bra så om någon kunde översätta det åt mig så vore jag tacksam.
Som nån annan sa så kan de va Tändspolen för ja hade samma problem på en av mina bilar när ja bytte dom så gick den perfekt.

Toni
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Vetoni: Hade du exakt det felet att bilen gjorde ett ryck vid ett visst varvtal? Min rycker inte någon annanstans, bara vid cirka 2700rpm.

Det låter ganska rimligt att det skulle vara problem med någon tändspole. Det borde ju kunna ge ryck vid ett specifikt varvtal. Eller vad säger ni som är mer motorkunniga?

Tändspolarna är väl ganska dyra? Är det sex stycken, eller? I så fall är det väl bara att skaffa en och sedan byta ut en i taget...

Finns det något sätt som man kan testa om en tändspole är dålig?
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Elfrippo:

Jag har provat med att byta bara en tändspole åt gången, men det tycks inte hjälpa. Det kan kanske vara så att både du och jag har flera halvdåliga tändspolar. Med andra ord så bör man kanske byta alla för att vara på säkra sidan, men eftersom de är relativt dyra så är inte det speciellt kul. Själva spolen kostar 750:- styck sen om man vill vara riktigt ordentlig så bör man kanske köpa en ny "tändhatt" till varje spole också. Spole + "tändhatt" =~950:-/cylinder. Vad jag menar med "tändhatt" är alltså den del som man ansluter mellan spolen och tändstiftet.

Man kan testa tändspolar med oscilloskop men om de inte är jättedåliga så går det inte att se att det är något fel på dem.

Jag hade en gång mycket dålig gång på bilen och då visade sig att en tänspole gett upp efter en motortvätt. Men trots detta så syntes det inte jättetydligt på oscilloskopet att den var trasig.

När du skriver "ryck" vad menar du då??? Är det bara ett ryck eller rycker den med hög frekvens under flera sekunder???

Rycker den oavsett hur mycket eller lite gas du ger???

mvh/Flisan

ja den ryckt bara vid ett tal ja tror det va nåt som dit min rykte några gånger, på min hjälpte det genom att byta tändspolarna ( men min bil va ingen BMW) men ja tror inte de är nån skillnad

Toni
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Flisan: Det är faktiskt bara ett enda ryck (som man kan känna i alla fall). Det rycker inte om man kör riktigt lugnt, utan det uppenbarar sig när man ger lite mer gas.

Jag kanske ska ge lite mer information, som möjligen stöder teorin om dåliga tändspolar. Det har hänt cirka 4 ggr under förra sommaren att motorn gick ojämnt direkt efter start. Man kände vibratoner när den gick på tomgång och även när man varvade i friläget (jag körde aldrig iväg när bilen betedde sig så här). Dessutom var svaret på gasen dåligt. Det kändes som om den inte gick på alla cylindrar, eller att den tände dåligt eller något liknande.
Problemet löste sig dock genom att stänga av bilen och sedan starta upp den igen.

Vad tror ni? Stöder detta teorin om kassa tändspolar?
jojje_39_procent
min rycker upprepade gånger under gaspådrag från låga varv, någon som vågar sig på en gissning?
cane
Det där med att gå ojämnt efter start som sedan försvinner vid omstart känner jag igen. Hade det problemet typ 2 gånger per månad. När stiften sedan byttes på inspektion 2 och jag hämtade bilen gick den som en fullkomlig kasse nötter vid uppstart. Efter råd av verkstan körde jag hem med den så (ganska nervös), väl hemma (2 mil) stannade jag bilen och startade den direkt igen. Problemet bortblåst. Har aldrig kommit igen. Vad som troligtvis hände var att motorn var tvungen att "lära" sig de nya stiften, DMEn är ganska adaptiv. Eftersom problemet med intermittent rå gång vid uppstart försvann med nya stift kan det kanske vara värt att fundera på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.