AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
9.566

Vad betyder entusiastförsäkring?

Sida 1 av 2
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Har alltid undrat vad det betyder? Gäller det alla bilar? Är det billigare?
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Gäller främst ovanliga bilar i bra skick. Exempel på bilar som går att entusiastförsäkra är: M3 E30, gamla jänkare, sportbilar typ Porsche, Ferrari och dem flesta veteranbilar ex. Opel Kadett -65.

Kraven för att få teckna en sån försäkrign brukar vara att man har en annan bil som används som bruksbil och att man har en maximal körsträcka på 500 mil på bilen du vill entusiastförsäkra. En bil med entusiastförsäkring får inte användas som bruksbil.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Och ja, det brukar vara jättebilligt, mellan 1-2000:/år cirkus.
Kan en nyare bil (2000) såsom en Mcoupé entusuastförsäkras? Varmgarage, endast sommarkörning, under 500mil/år?

Låter för bra för att vara sant.. Har även hört att det skall hjälpa om man är medlem i BMW Club Sweden?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Min Jagga XJR går att entusiastförsäkra hos LF. Finns möjligheten för en E39 M5? Jag ufyller alla krav i form av körsträcka, garage, bruksbil etcetera.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Brukar vara enklare om man har fler försäkringar i samma bolag och att man varit skadefri länge. En M Coupé borde gå, men E39 M5 är jag till 99% säker på att det inte går. Men jag är ingen expert, har själv aldrig haft nån entusiastförsäkring.

Alla bilar går om dom är fina, men ju yngre och vanligare dom är desstå mer krav, Kungens M5 E39 går att entusiastförsäkra av en bra kund i övrigt, till exempel Ikeas grundare kan få igenom en Mazda 6-03 om han även hade ett antal butiker försäkrade.

Mvh Stephan

Ps, Det allra viktigaste är inte bilen utan personen, även om det är lättare att lyckats med en 20-tals Bentley än en 745i-02, men Bentleyn är ingen garanti för att få entusiastförsäkring för vem som helst.
Jag har full förståelse för att försäkringsbolaget är stenhårda vid granskningen av en eventuell försäkringstagare av entusiasttyp. Om Kreti och Pleti börjar entusiastförsäkra sina bilar och högaktingsfullt skiter i reglerna kommer den förmånliga premien snart vara ett minne blott för alla seriösa ägare till entusiastfordon.

Precis som Stephan säger tror jag inte det finns listor över vilka bilar som entusiastfordon och vilka som inte är det. Fast självklart behövs det nog inte granskas lika hårt huruvida en Bentley från 20-talet kommer användas som entusiastbil eller ej.

Den E39 M5 jag eventuellt kommer köpa skall användas som entusiastbil. Jag uppfyller alla krav som försäkringsbolaget önskar och kommer således inte använda bilen till jobbet eller köra mer än 500 mil per år. Trist då om det faller på att försäkringsbolaget inte anser M5 kunna vara entusiastfordon. Årspremien för en M5 landar på 18kkr/år för mig. Känns saftigt att pröjsa för att köra 500 mil om året. Förvisso blir det i praktiken 10kkr/år, då bilen kommer vara avställd vintertid. Det är ändå mycket pengar för en försäkring (som i nio fall av tio är värdelös när det väl händer något pga alla friskrivningsklausuler...).
bjoerck; Skaffa ett bra förhållande med Länsförsäkringar, lägg övriga försäkringar där, tyvärr är det inte säkert att det räcker ändå, men ringa ofta, besök dom, visa att du är seriös, bra kund, ordentlig osv., köp en ovanlig M5 E39, Individual är ett mycket bra val, även om Kungens gamla är den som jag tror är lättaste att få igenom, men den vet jag inte ens om han har sålt än, men annars gör det bästa möjliga och välj Individual, tror inte en Chiarettoröd räcker lika långt i förhandlingen som Hellrot till exempel.

Mvh Stephan
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Jag tror nog inte att ett försäkringsbolag gör nån skillnad på bilens färg eller övrig utrustning. Men det är ju vad jag tror.
Om jag inte minns fel från LFs reklam via Alfaklubben gäller att körning i oorganiserad form är ajabaja, dvs enda tillåtna körning är när klubben arrangerar en träff.

Vad gäller förvaring krävs nog eget låst garage om jag inte minns fel.

bjoerk; är årspremien 18 kilosekiner för den tid du har bilen påställd och faktiskt kör några ynka mil eller menar du premien/år om bilen är påställd hela året? Om det är det sistnämnda låter det som rena fyndet.
Ju ovanligare den är desto bättre, hur stor skillnaden är mot en Carbonsvart, Silverstone är svårt att säga, men varför inte köpa till exempel en Velvetblå om inte man absolut vill ha en viss standardfärg, det kostar inte något extra på en begagnad.

Alpina B10 E34, är till exempel lättare att få igenom än M5 E34, på grund av antalet tillverkade, det går även att överföra på färg/utförande, men det är bra om man kan snacka för sig och kunna visa dokument om modellen, för bolaget har ingen större aning om antalet tillverkade i en viss färg, färg, utrustning är förutom ägare, det enda som skiljer mellan olika M5 E39 och över 20000 tillverkade bilar är en klar nackdel, då behövs all hjälp som går att få.

Skulle jag köpt en bil i dag för att lättare klara Entusiastförsäkring hade jag valt en Alpina B10 E34 4,6 6vxl i stället för min 540iM E34 6vxl, men nu har jag den och kommer aldrig att sälja, så det gäller att göra det bästa av situationen och prata in modellen, det har ingen gjort före mig, det är mer jobb för pionjärer, det är fakta, säkert likanande för M5 E39.

Mvh Stephan
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Den absolut bästa entusiastförsäkringen ni kan få är hos Länk
Jag har min mercacab från -84 försäkrad hos dem, dock finns där vissa krav som jag tycker är väldigt förnuftiga. Till dom hör medlemsskap i bilklubb, besiktning av speciell besiktningsman krävs för att säkerställa fordonets status, du måste ha ett bruksfordon vid sidan om etc etc.
Som tidigare skrivits är bedömningen lika mycket på ägaren som på fordonet. Dock krävs att fordonet är minst 20 år gammalt (om du redan har en sådan försäkring kan du få en medförsäkring på ett fordon som är minst 10 år gammalt). M3 E46-ägare o d kan tyvärr glömma detta alternativ.
Vissa försäkringsbolag kallar sin försäkring entusiastförsäkring för att locka till sig kunder, dock avslöjar premien ganska snabbt att det inte rör sig om en sådan försäkring. Jämförelsevis betalar jag 478:-/år helförsäkring för min cab.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Glömde säga att det bästa med denna försäkring är att det inte finns någon milbegränsning per år, dock ska körningen vara nöjesinriktad. ;-)
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Kan bara tillägga till Stentes inlägg att denna försäkring är "självbärande" skade utfallet är mycket lågt och premien har bara justerats marginellt de senaste åren.

Som namnet visar, är den dock bara för äldre fordon. Jag har min lilla Renaultcab försäkrad där, men E23:an fick nobben först, den kanske platsar nu, men den har jag försäkrad hos Bilsport & MC i Växjö kostar ca 1200/år hel

Men du som har en nyare "entusiastbil" får nog jobba rätt hårt för att hitta en billig försäkring, speciellt om det är en hk-stinn bil. Det skadar nog inte att bli "helkund" osv

Mats
BMW CS #5847
Lyckades pressa ner premien på en direktimporterad M5-00 till 13 735:-/år vilket får anses rimligt med tanke på biltypen. Det är stor skillnad mellan bolagen och M5 verkar inte vara drömbilen för försäkringsbolagen att försäkra.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad menar du med "pressa ner"?
Har du förhandlat eller helt enkelt hittat det billgaste bolaget?
BjörnB: Har att göra med antal försäkringar i bolaget, medlemskap och annat.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
som medlem i BMW Club Schweden finns möjlighet att teckna hos LF och MHRF Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag fick min avställnings premie precis, 2377/år I EGET LÅST GARAGE, dom är fan inte kloka (IF). BMW orig tog 2000/år i avst förs. Jag ger 980/månad påställd hos IF idag.

Så nu tänkte jag kolla runt, är det någon som provat att ringa Bilsport och entuiast försäkra sin M5 E39 som har alla kriterier uppfyllda utom 20 års gränsen ?

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Es
83
EstorilMroadster
BMW 420d xDrive M-sport -18
BMW 118d xDrive M-sport -17
Det går tyvärr inte om bilen är yngre än 20 år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.