AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.794

Snabbaste BMW:n

Sida 1 av 2
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Vilken är egentligen den snabbaste BMW:n?
Nu menar jag dels standard och dels den snabbaste gatregade. Vi har väl en del bilar som är riktigt snabba med här på forumet eller?

Jag är dessutom lite nyfiken på vilka tider standardbilarna skulle få på strippen?
Det är lite svårt att få en uppfattning om hur snabbt 10-11 sek är egentligen...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den snabbaste "produktions bmwn" är väl M3 GTRen om man nu kan kalla den vanlig bil. Annars är det väl jämnt mellan e39 m5 och e46 m3 samt z8an.

Jag skulle tro att dom kanske kan göra 12-13 som bäst på strippen?

Sen finns det ju diverse turbobyggen, dom går nog... bra :)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
På vintern är de fyrhjulsdrivna snabbast! ;-)

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Yamaha WHY Scooter -99 (4sale)
De behöver ju inte vara snabbast, men de kanske kommer upp i hastighet snabbast =)

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

swemho
Vilken är den BMW som har högst topp hastighet ? Standard
Det finns flera olika BMW som toppar 250km/h som är en frivillig hastighetsbegränsning.

Simon
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Som standard så måste den snabbaste bmw:n (toppfart enbart alltså) vara M1 som var god för 260km/h. Följd av M635Csi med 255km/h. Men detta är ju som sagt orginal före strypkopplens tid.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
E39 M5 gör 296km/h utan fartspärr,
E46 M3 285 km/h och Z8 är antagligen ännu långsammare.

8 har ett Cw på 0,418 och når endast 241 km/h på Döttinger Höhe (Nordslingan) där M5 når 248 km/h och då har ändå Z8 klart högre fart i sista kruvan och ut på rakan.

Utöver dessa finns det några riktigt snabba bilar från Alpina såsom B12 6.0, B12 5.7 Coupé, B10 Biturbo och B7.

Jag har lagt märke till att på annonser med Alpina B10 bi turbo, så brukar det stå 310km+ är det toktrimmat då eller nära original t,e,x chip och utan hastighetsspärr?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
310km+ är nog mätarfart.
PIST OFF
Farsan har en 635CSI borrad,chipad mm.Förstår mig inte mycke på såna trimm grejer.Men på väg till Linz i sommras va vi upp i 297km\h :)).3pers i bilen.Rätt så hyggli fart

20tum SPLITT
Min M635 drar lätt till varvstoppet (6500 varv) på 5:an vilket är 260 km/t
Det räcker för mig.
Som tidigare sagts snabbaste PRODUKTIONSMODELLERNA är M1 och M635CSi!!

Allt annat trimmat är ointressant, det går att ju att få en 316 compact med V12 via Hamann eller en Amazon upp i 300 kmh men det säger väl inget!! Det intressanta är ju vad bilen gör i orginal utförande.. trimma kan vem som helst göra, det är bara börsen som stoppar där...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gasar-Magnus,

Att ta bort fartspärren är inte att trimma.

Dessutom är de flesta Alpinorna snabbare än både M1 och M635 CSi.
Nä hä vad är det då då??

Ta bort fartspärren är som att dra ur pluggen på din sura moppe... då är den inte längre i sitt SERIEMÄSSIGA ORGINALUTFÖRANDE ( Inget ont om Alpina m.fl.)

Klart att det finns snabbare modeller av BMW från olika trimmare, men frågan är levererar BMW en bil utan 250 spärr??

Sen må Alpina, Hartge, Hammann, Schnitzer var hur snygga coola och snabba som helst, men dom är inte orginal BMW från fabriken i München....( även om garantier m.m. ingår..). Med ditt resomenag bör väl BMWs F1a ( ja motorn i af.) vara den snabbaste inte sant??
Det var just på grund av sådant här resonemang de (Tyska märken förutom Porsche) införde den här gränsen.
Det skulle då bli orelevant att diskutera och de skulle inte behöva tävla inbördes om vem som gjorde den snabbaste bilen.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Magnus,

Trimma är att modifiera motor så att den ger mer effekt. Att enbart ta bort fartspärren ger ingen mer effekt.

Du kanske skall läsa den ursprungliga frågan igen står inget om SERIEMÄSSIGA ORGINALUTFÖRANDE.

Alpina byggs sedan några år i BMWs fabriker och lämnar bandet utan fartspärr.

Är inte F1-bilen snabbast oavsett hur man resonerar?
Men i frågan ovan nämndes standardbilar och gatbilar och en F1 kan iaf inte jag få till en gatbil på ngt sätt. Dessutom är det ju en Williams med en en BMW-motor om man skall hårddra det.

ILiveToRide,
250-begräsning infördes för att förhindra att dem fria farten skulle försvinna
Om du inte orkar scrolla upp så kommer det här:

"Nu menar jag dels standard och dels den snabbaste gatregade. Vi har väl en del bilar som är riktigt snabba med här på forumet,eller"

Standard är för mig lika med det SERIEMÄSSIGA UTFÖRANDET bilen hade när den lämnade BMW fabriken i Mûnchen..

trimma betyder att på olika sätt öka en bils prestanda det kan vara effekt ökning , viktminskning eller förbättring av vägegenskaper.. eller kombinationer utav dessa..

Sen får Alpina gärna byggas i BMW fabriken, men nån orginal BMW är dom inte..
Magnus,

Man säger väl inte att en bil är trimmad för att man t.ex. bytt fälgar??

Om inte alltför länge kommer vi troligtvis få se något högre fartspärr på M-bilarna iallafall.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gas-Magnus,

Är du säker på att alla delar din uppfattning?
Var ju inte ens du som skrev den ursprungliga frågan.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gasar-Magnus,

Tror du alla tycker som du att det är helt ointressant vad en BMW som inte är trimmad men har borttagen fartspärr har för toppfart?

Är det kanske så att dina åsikter är de enda rätta?
Hur kan du veta vad den som ställde den ursprungliga frågan menar?

Enligt ordboken då betyder trimma justering av motor för att öka dess effektivitet. På vilket sätt förbättras motorns effektivitet av att fartspärren tas bort?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.