AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.592

Laddning / batteri ?

Sida 3 av 4
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om någon diod är kass kan voltmetern fortfarande visa bra spänning men generatorn levererar dåligt med ström. Den levererar då inte riktig likström längre.

/Mats J
Visa användare
66
magazinet
325 -94
Hur laddar man batteriet i en så "elektrisk bil" . Kan man bara ta upp det i lägenheten i ett dygn och sen sätta i det utan att några problem uppstår?

´´_______´´´´´
o/_______\o
(oo=00=oo)
[]________[]___
Visst. har du ingen möjlighet till laddning/eluttag direkt vid bilen så kan du ta med dig batteriet in. I vissa fall bör du ha koll på ev. kod till stereon som aktiveras när du kopplar in batteriet igen, möjligen kan ev. minnen i komfortutrustningar nollställas också.

FP
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Borde väl gå bra, jag har haft batteriet lossat på min bil några gånger utan att det märkts efteråt.

/Mats J
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hallå igen!

Har klarat vintern genom några "över-natten-laddningar" och några starthjälpar.
Nu ska jag på europasemester med bilen och har inte tänkt bli utan ström. Har därför beställt följande:

* Extra batteri
* Startrelä (ska klara ett par hundra A)
* 35mm2 kablar med tillhörande skor etc
* Kraftig säkring
* Plastlåda att montera extrabatteriet i.

Tänkte ställa in extra batteriet i bagaget intill det ordinarie, dra en svart kabel mellan minuspolerna och sedan en röd mellan pluspolerna via säkring och startreläet.
Tänkte sedan styra reläet med tändnings-ström.

På så vis tänkte jag uppnå följande:

* Extrabatteriet kommer att vara helt urkopplat med nyckeln av och i radioläge.
* Bilen får stå och förbruka ström i sina 16 minuter varje gång jag öppnar och stänger dörrar hur mycket jag vill. Lite musik från bilstereon ska man nog kunna unna sig någon sommareftermiddag också.
* Så fort tändningen vrids på slår reläet till och vips har jag ett helt "oanvänt" batteri tillgodo, att starta motorn med.
* Så länge bilen är igång (och tändninge således på) kommer båda batterierna att vara sammakopplade, och båda mottar därmed laddning. Antar att det även sker en viss utjämning där sinsemellan - så snabbt som kablarna tillåter.

Tänk så underbart att slippa oroa sig för att ha förbrukat just lite för mycket ström med bilen avstängd! Blir bra om man ska köra lite kylbox, datorladdare, etc...!

Kommer mest troligt hinna göra installationen nästa helg.
Det är riktigt tänkt. Man gör likadant i en del andra sammanhang, i båtar, husvagnar osv.
Ännu bättre är att styra reläet med D+ på generatorn eller signal från oljetryckskontakten, då slår inte reläet till förrän motorn startat/generatorn laddar.
Man kan vrida nyckeln i alla lägen osv utan att batterierna kopplas ihop, det sker först efter start osv.

FP
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Fast styr man det med D+ från generatorn så får man ju inte hjälpen att starta motorn med det vilande batteriet... Då måste man ju ha ett rent startbatteri som är kopplat till startmotor och det kretsarna för tändning osv, och sen det andra batteriet som rent förbrukningsbatteri för tex lampor, radio och så.. Så i detta fallet är det ju inte att rekommendera att styra med D+ eftersom man inte får starthjälpen..

Däremot är det utmärkt i husvagnssammanhang för att ladda husvagnsbatteriet..

Diesel-räsern
/Rickard
Jepp, du har rätt, kopplingen är vanlig när man vill ha startbatteriet ostört och förbrukningsbatteriet inkopplat på belastningarna osv. Lite jobbigt att koppla om för detta i en befintlig bil. Att köra ner förbrukningsbatteriet och sedan direkt koppla ihop med ett fulladdat batteri kan ge rejält stora strömmar initialt. Detta bör man inte göra mer än absolut nödvändigt, ihopbrända reläkontakter brukar blir resultatet, i värsta fall havererat batteri. Idealet vore om man begränsade laddströmmen vid sammankopplingen, t.ex genom ett lågohmigt effektmotstånd. 2-3 kraftiga halogenlampor i parallell brukar ibland användas för detta, efter några minuter shuntas dessa bort av relä osv.

FP
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Man skulle ju kanske kunna styra reläet med startmotorströmen, om den går att hitta på något lämpligt ställe.. för man borde väl få ström därifrån i samma ögonblick som den ska börja dra runt motorn, så det kan väl funka? Eller nä, då har man väl ingen ström när motorn väl startat - och man har ingen laddning på batteri 2? Som ni sa får man nog ingen starthjälp om man anväder sig av generatorströmen, utan att helt bygga om hur startmotor etc är anslutet till de båda batterierna.

Jag tror det blir fint att köra på tändningsström, för man kan ändå använda 98% av alla funktioner i bilen på radioläge. Om bilen går i "sleep mode" och stänger av fönsterhissar etc får man i värsta fall som hastigast slå på tändning och sedan tillbaks till radioläge så har man igång det mesta igen.
Då har man också möjlighet att stå en liten stund med nyckeln i tändningsläge innan man startar, för att jämna ut strömmen mellan batterierna om man hunnit förbruka väldigt mycket från huvudbatteriet.
Primärt är jag ju faktiskt ändå ute efter att spara batteri när man har nyckeln i läge 0, men springer ut och in i bilen mycket. Att man kan köra lite stereo etc blir mest en bonus!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Nu är det nästan klart! Ett par funderationer har dock dykt upp:

1. Angående avsäkringen. Jag har nu satt en st säkring på (+)kabeln som man brukar. Man har ju fått lära sig att säkringen ska sitta så nära batteriet som möljigt... MEN hur tusan göra när man har TVÅ batterier? Oavsett på vilken sida av säkringen som kablen skulle kunna få kontakt med jord kan strömen använda det ena eller andra batteriet och elda som satan! Antar att den enda egentliga lösningen är att använda sig av två säkringar, var och en nära var sitt batteri. Eller det kanske är smartare att sätta en säkring på (-) kabeln?
Tänkte föröka illustrera nedan hur jag menar. (B1+) = batteri nr etts (originalbatteriet) pluspol, (S) = säkring), (J)-Jord

Så här hade jag tänkt koppla (har också gjort såhär, men har lyft av batteriskorrna tills vidare)
(B2+)-------------------(S)---(B1+)
(B2-)--------------------------(B1-)----(J)
Om kontakt med jord (K) sker till vänster om (S) blir det alltså direktkontakt från (K) till (J) och batteri nr 2 har möjlighet att elda friskt.
Sker (K) till höger om (S) blir batteri nr 1 kortslutet. Att en liten stump måste vara osäkrad är ju ganska klart, men faktum kvarstår, säkringen fyller ingen funktion heller på den längre delen av kabeln. JO på ett sätt, om kablen går helt av till vänster som (S) och den högra delen av kablen (B1+) får kontakt med jord så löser säkringen (S) ut.
Säkringen känns alltså nästan verkningslös!?

Om man istället gör såhär:
(B2+)---(S)----------(S)---(B1+)
(B2-)-----------------------(B1-)-----(J)
Så borde båda säkringarna lösa ut om det skulle bli kontakt med jord samtidigt som kabeln är hel. Om (+) kabeln skulle gå av mellan säkringarna spelar det inte heller någon roll vilken av ändarna som får kontakt med jord.
Skulle detta vara en bra lösning? Ett problem skulle iaf vara vart jag skulle få plats med en säkring på andra sidan... men det går väl att lösa.

Är detta ett bra alternativ?:
(B2+)-------------------(S)---(B1+)
(B2-)--------------------(S)---(B1-)----(J)
Det borde faktiskt fungera på samma sätt som i exemplet ovan!?

Egentligen är det ju ganska kort sträcka som kablarna ska gå, typ 1 meter, så frågan är om det är någon större vits att bråka med säkring öht?? Är stora ledningen som går från batteriet till motorrummet ens avsäkrad??

2. Vart ska jag hitta lämplig styrström (ström som bara är på när nyckelläge II el III används) till reläet? Tänkte först koppla in mig på någon kabel till bakljusen (enkelt och slött), men kom att tänka på att åtminstone framljusen stängs av medans startmotorn drar. Har bara varit själv ute i garaget så jag har inte haft möjlighet att kolla om den verkligen bryter strömmen i alla kablar till bakljusen?

3. Det relä jag tänkt använda mig köptes som ett "startrelä", i den lilla lappen med instruktioner benämns det "solenoid". Är inte fullt insatt i startmotorn etc, men jag har då inte trott att solenoid är en typ av relä? Men så kanske det är?
I vilket fall som helst har jag inte fått reläet att slå till eller från. Testat lägga ström direkt från ett batteri till styrströmspolerna, men inte ett ljud! Är reläet trasigt?

4. Det står i instruktionerna (översatt ungefärligt av mig till svenska från engelska) till reläet att "Denna solenoid får inte användas i bilar med inbyggd dator, för att datorn kommer att skadas. Till en sådan bil måste en solenoid med dioder användas".
Sant?

5. Upptäckte en mindre trevlig grej när jag rev bort klädseln till höger i bagaget. Den tjockaste matarkablen som går till motorrummet från batteriet bak var defekt!! På ett ställe hade höljet spruckit upp och en grön ärg-klump stor som en pingisboll hade bildats. Ca 1/4 av kabelns diameter hade ärgats bort. Hur kan detta ha hänt? Det fanns ingenstans som kabeln hade kunnat ha kontakt med jord! Eller någonting annat förutom sidoklädseln för den delen.
Kan detta ha varit en del i mitt problem att jag har svårt att få ordentligt med ström? Typ att ladningen begränsas samt att det går mindre till ström fram till startmotorn?
Jag gjorde en provisorisk lagning genom att klippa bort alla fibrer som var dåliga samt klippte upp höljet lite framför och bakom problemområdet, och sedan drog jag fast nya kopparfibrer från en annan kabel med hjälpa av några slangklammer. Tycker faktisk jag upplever att det går fortare att få bra med ström i batteriet bara efter korta körsträckor nu.

Oj vilket mastodontinlägg! Hoppas någon vänlig själ vill ta sig tid att läsa och komma med tips och råd! Exempelvis folke m.fl verkar ju ha stenkoll på detta!
Om du ser till att kabeln är skyddad så är det bättre att skippa säkring i detta fall. Den skulle inte hålla ändå för startströmmen, altrernativt kraftig laddström efter start. Startkablarna och kablarna till generatorn är inte avsäkrade i bilar av samma anledning. Du kan ev. dra en extra PVC-slang över kabeln om du vill.
Styrsström: Vit/lila och röd/grön runt tändningslås och även bak i skuffen kan du testa på. En testlampa på 5W eller nåt är lämplig att använda, då ser du direkt om den har konstant plus i de önskade nyckellägena.
Solenoid är igentligen benämningen på en tryck eller dragmagnet, man använder ordet även för en del kraftiga reläer, särskilt för startkretsar osv.
Solenoiden har säker sitt hölje som ena polen till manöverspolen, testa att skruva fast den i nån lämplig skruv på chassiet. Alla spolar, i synnerhet lite större som denna ger ifrån sig kraftiga spänningsspikar vid frånslag av spänningen, testa att hålla i anslutningerna på spolen när du bryter spänningen så märker du vad jag menar...)
Detta kan skada känslig elektronik och man sätter därför ofta en diod över anslutningen för att ta hand om spänningstoppen. Katoden (strecket på dioden) skall gå till plusanslutningen.
Den skadade batterikabeln skulle jag absolut klippa av en bit ifrån det ärgade stället, du kommer att se att det kryper en bra bit under isoleringen. Sen kan man skarva på ett nytt stycke kabel med riktiga presshylsor och krympslang osv.

FP
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tack för svaret folke. Säkringen jag införskaffat är på 150A, men det kanske blir för klent ändå? Nåväl, jag kör utan säkring då, så mycket enklare och smidigare. Känns ändå bara som att det blir fler skarvar som kan falera/släppa i och med en sådan. Kabeln är ju dessutom bakom ganska kraftig inredning, så den ska nog inte råka ut för något.

Jo, jag upptäckte att reläets hölje och fästjärnet är i direkt kontakt med ena polen, så jag förutsätter att jag ska lägga plus på den andra =) (man behöver alltså bara använda en anslutning plus skruva i chassiet om jag förstått rätt).
Har som sagt testat ta två kablar direkt från ett fristående batteri och lägga både på polerna samt pol + hölje.. inget händer. Trasigt relä får jag anta då.

Jag ska alltså absolut inte använda det relä jag köpt pga att det inte har diod? Tur att det var trasigt då :)
Om jag inte får tag i ett med färdig diod.. hur kan jag löda på en själv, och ska det vara någon speciell sort? Du skriver att katoden ska till plus.. men vart ska andra sidan? Och vilken plus.. på styrströmsanslutningen eller på "stora" anslutningen?
hehe man skulle nog ha engagerat sig mer på fysiklektionerna =)

Ska försöka få hjälp att laga strömkabeln sen, har inget pressverktyg som duger till sådant. Det borde väl gå att köra någon vecka så som jag har nu? Ska på semester om ett par dagar med bilen nämligen..
OK, om inte reläet/solenoiden klickar kraftigt när du lägger 12V på anslutningen till spolen och höljet så är det trasigt. Man kan inte utesluta att det är polariserat så du måste isf ha plus /minus rätt. Dioder som kan användas är t.ex den mycket vanliga 1N400x-serien, jag rekommenderar t.ex 1N4007 som kostar nån kr bara hos Elfa eller Classe t.ex. Kopplas in nära reläet, i detta fall mellan anslutningen till spolen och reläets hölje. Ev. får du löda på ett par korta kabelstumpar på diodens anslutningsben och dra en krymp eller PVC-slang över. Strecket på dioden till spolens plusanslutning, huvudkontakterna berörs inte av dioder osv. Det är inte säkert att man får skador eller störningar i annan elektronik i bilen men en diod kostar bara nån krona extra i sammanhanget.

FP
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Då kan jag inhandla denna: Länk Prisvärd försäkring må jag säga :)

Försöker illustrera reläet här nedan, *** är de stora anslutningarna för starkströmen och | är för styrströmen, [R] är själva reläet med dess hölje då. (Största delen av höljet är förresten i backelit, men med metallinslag och metallfäste).

***[R]***
| |

Den vänstra | har direktkontakt med metallen i höljet, kan man anta att den högra då är kopplad till spolen?
I och med att den vänstra är kopplad till höljet borde jag väl kunna lägga dioden rakt mellan vä | och hö | med strecket mot den högra?

Känner mig aningens korkad nu, men bäst att fråga ordentligt så man inte gör fel!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jo en sak till, det räcker alltså med EN sådan diod och ingenting annat?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
***[R]***
| |

polerna hamnade ju fel ovan.. gör ett nytt försök.

Kom att tänka på ytterligare en grej. Kan man inte lika gärna sätta reläet på minus-kablen istället för plus? På så vis får man en helt intakt plus-kabel med betydligt minskad risk för kortslutning som följd!
Det är rätt diod fast priset verkar vara för en 10-pack tror jag.
Svårt att bedömma vad det är för ett relä, det finns ingen länk till bild eller datablad? Vissa "startreläer" till bilar har ena sidan av manöverspolen till höljet som jag skrev tidigare, andra kan ha ena sidan av spolen till inkommande plus (märkt 30 om det är tyskt relä). Vissa relä har inbyggd diod, man måste då ansluta manöverspänning polrätt osv.
I princip kan man ha reläet på minussidan på batteriet fast det känns mera rätt att köra minus direkt till chassiet osv. Ingen risk för kortis om man använder riktiga kabelskor och anslutningar överallt. Använd gärna krympslang eller tejp över oskyddade kontaktytor.

FP
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
19:- kanske är snuskigt överpris, men jag tror jag överlever denna gång att göra en så pass dålig affär =)

Reläet är märkt I och S har jag sett nu på anslutningarna för styrströmmen.
Glömde reläet i bilen när jag lämande in den till BMW i dag så jag har inte kunnat fota.

Får se hur jag gör, om jag sätter reläet på plus eller minus. Jag har ju inte dragit minuskabeln till chassiet utan till andra batteriet, så det känns som att det kan vara lika bra att ha det på minus. Men jag får se..

Tror det blir att köra utan säkring, men det var faktiskt någon som sa att om ett av batterierna kortsluts (typ självkortsluts) så kommer det ju att korta även andra batteriet. Och mot det skulle då en säkring hjälpa.. Vad säger du?

Jag kommer nog att inför våran europaresa på onsdag inte hinna göra klart något, så det lär bli att bara lägga kablar rakt mellan batterierna utan vare sig relä eller säkring nu först.
Känner inte igen I och S riktigt, beror på vem/var reläet är tillverkat osv, verkar vara en mystisk pryl...) Om man sätter säkringar i storleksordningen 200-300A som krävs för att köra startström osv så blir också ev. kortslutningsströmmar i samma storleksordning. En kortsluten cell i ena batteriet gör kanske att det går in 50-100A från det friska men säkringen håller ju bra för detta, att hela batteriet skulle kortsluta måste anses som osannolikt. Man sätter som sagt inte säkringar i dessa sammanhang utan gör installationen säker osv.

FP
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ok, tusen tack för all hjälp! Då vet jag hur jag ska göra allt. Du är kung på detta :)
Hur reläet är konstruerat får jag försöka klura ut på något vis.. !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.