AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.593

Laddning / batteri ?

Sida 1 av 4
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hur ligger laddningen på era bilar? Min laddar endast ca 13,8V vid normal förbrukning (tomgång), och slår man på lite förbrukare går den ner till under 13V vid tomgång. Har ett sprillans nytt Exide batteri.. skulle vara extra bra och tåla extrema djupurladdningar, dock tror jag att det "bara" låg på dryga 90-95 Ah. BMW rekommenderar ca 110 Ah.

Batteriet fungerar vid normal körning, även korta sträckor var o varannan dag, men om man pysslat med bilen i garaget en helg och öppnat/stängt dörrar/baklucka några gånger så kan man vara ganska säker på att inte få igång V12an på söndagskvällen.
Dessutom kanske man en varm sommardag vill kunna spela lite stereo en timma eller så men ändå kunna få ingång den sen.

Laddningsregulatorer lär vara dyyyra och generatorer ännu dyrare... Vill alltså inte byta något av dessa saker i onödan. Har säkert möjlighet att byta batteriet mot ett större på Mekonomen alt. lämna tillbaks det jag nyligt köpt och köpa ett original (billigare!). Men frågan är om det hjälper speciellt med ett större batteri om laddningen är otillräcklig?

Har givetvis kollat om den drar tjuvström, vilket den inte gör. Efter att den gått i sleep läge drar den 0,02A om jag inte minns fel.

Vad tror ni.. vad är lösningen? Upplever ni samma problem?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
13.8 -14,3 är väl normal laddning och reläet kostar väl inte mer än nån 500dring. men är väl besvärligt att byta, sitter väl illa till.
Du ligger i underkant en annan regulator kan höja laddspänningen om du har tur.
Har du AC knappen intryckt ?? det höjer tomgången med ca 150 varv, en generator "börjar" ladda vid ca 600 varv och det är problem på 540 IA med att få till laddningen pga låg tomgång och AC-knappen ska alltid vara intryckt.
Förutsätter att du laddat ditt batteri med laddare minst 24 timmar gärna mera för att få full kapacitet i det.
Det är den viktigaste grundförutsättningen, bilen hinner inte ladda batteriet eftersom du inte kör den i 24 timmar.
Men problemet ligger nog inte i dålig laddning utan ditt handhavande, man kan inte öppna och stänga dörrar och spela stereo nån timme om inte batteriet är fulladdat från början.
Det tar 16 minuter för bilen att gå ned i sleepmode varje gång du öppnar en dörr vilket gör att den kan vara aktiverad i timtal och du springer och gläntar, har själv råkat ut för dålig spänning i batteriet när jag höll på och fixade till bakluckan med många öppningar och stängningar utan att köra bilen eller ladda batteriet under ett par dagar.
Man måste förstå grundförutsättningarna för att inte bli stående utan kräm, och du måste underhållsladda bilen minst 24 timmar en 3-4 ggr om året för att hålla rätt kapacitet på batteriet.

///MVH Hasso
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jo jag förstår att det är som du säger hasso, men jag vill likväl kunna öppna och stänga dörrar, spela lite stereo osv ett tag utan att vara strömlös sen.

16 minuter innan sleepmode tycker jag är helt vansinnigt, varför har dom så lång fördröjning, av vilken anledning? 2 minuter hade väl räckt! Den drar ganska mycket ampere innan den är i sleep läge.
Kan kanske BMW med service datorns hjälp korta ner fördröjningstiden till sleep mode läge?

I vilket fall som helst vill jag förbättre läget på något sätt, och då är frågan fortfarande vad som är bäst - sätta en laddningsregulator som laddar 14,5V eller ett 110-150Ah batteri?
Givetvis skulle det ju vara bäst med 2 batterier och någon relä lösning som gör att ena batteriet används till förbrukare medans ett står orört och kan används endast till startmotorn. Givetvis ska båda batterierna laddas och användas när motorn är igång. Denna lösning känns dock aningens jobbig att göra...

Har även haft funderingar på underhållsladdare kopplad till MV strömmen.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag tycker du skall montera ett 110 Ah batteri, jag har varit med om problem på 750 E32 om man har mindre batteri än vad som är rekomenderat, och det kan väl vara samma sak på E38.

BMW CS #5139
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Johan_S... Det är inte så svårt att kompa ihop så att man har ett förbrukar batteri och ett startbatteri.. montera ett relä mellan dem och styr det med laddstyrningen från generatorn. (Den kabeln som går till laddlampan)

Problemet är väl att dem belastas olika och kan vara svårt att hålla balans mellan dem.. Folke eller Hasso har säkert någon bra lösning på detta!

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sleepmode sköts av ett tidrelä som förmodligen inte är påverkbart tidsmässigt via datorn.
Angående div funderingar om dubbla batterier så överlåter jag det till Folke han är nämligen batteriexpert mm som proffession.

///MVH Hasso
Länk
Ras.mus
tarzan325...

Om då det ena batteriet blir urladdat och du vrider på nyckeln betyder det att du kopplar ihop ett fullt och ett tomt batteri. Strömmen som går dem emellan kommer att bli STOR! Alltså, det kommer ju sällan räcka med ett vanlig 30-40 A relä utan man måste då koppla in något vassare. Eller har jag fel, ni som kan el bättre än jag?
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Är det så svårt att parallellkoppla två batterier med samma EMK?
Det är väl så att en viss utjämning sker mellan batterierna, men så länge inte något batteri eller cell är kortsluten borde det inte vara något problem!
Kul om någon expert kan svara på detta, för det finns en massa skrönor om detta!
I min FIAT har jag två 110 Ah batterier där ett används som startbatteri och ett som jag använder när bilen står stilla!
Laddningen styrs av en elektronikbox och är standard.

Vixit, dum vixit, laetus
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Nope... blir inte så stora strömmar. Funkar ungefär som en vattenslang, ju klenare kabel desto mindre mängd elenergi förs över till det tomma batteriet. Batteriet tar emot vad det får helt enkelt, detta eftersom det inte funkar som en förbrukare. Men det som bestämmer storlek där är egentligen hur mycket bilen förbrukar ifrån det batteriet, Fast kopplar man startbatteriets B+ till startmotorn och generatorns B+ till förbrukarbatteriet så blir det aldrig så stora strömmar. Hoppas ni hänger med..

Detta medför att startbatteriet laddas via reläet som sitter kopplat med förbrukarbatteriet som är kopplat till generatorn.

Det är så det slår gnistor i huvet nu. Folke får gärna hjälpa mig om jag pratar i såpbubblor!!

Diesel-räsern
/Rickard
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
barablå hann emellan, mitt svar är till rasmus först..

Diesel-räsern
/Rickard
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
min har dubbla batterin med en jädrans massa dosor o kablar.

Länk
Vill ni pula ihop nån egen lösning med två batterier kan ni ju kolla in hur man gör på båtar med ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri.
Alla behövliga prylar finns i vilken båtaffär som helst.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Låter som att man ska ta en rejäl funderare på dubbla batterier.
Bra tips av Harley där!

Ingen som känner till en ritning eller beskrivning hur man gör till just E38.. vilka kablar som går till startmotorn osv?

En fundering som dök upp.. är det inte risk att om man tömmer förbrukarbatteriet och sedan startar bilen, så kommer det tomma batteriet att dra ur det laddade startbatteriet.. och så kanske man inte hinner ladda startbatteriet igen? Hur skulle laddningen i övrigt fungera.. laddas båda batterierna samtidigt, eller kan man först ladda upp startbatteriet och sedan låta förbrukar batteriet laddas. För att en sån lösning ska fungera skulle man ju även behöva någon anordning som på något vis särskiljer batterierna så att det tomma inte drar över ström från det laddade?

I övrigt.. är alla överens om att det inte är fel på laddningen när den ligger på 13,8-9 V vid normalt med saker på (halvljus, kupéfläkt kanske 1-2 sätesväramre, radio).
Läste nämligen i en teknisk beskrivning från Tudor att laddningen bör ligga på drygt 14,2-14,5 V för att en viss process ska uppstå..
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Skulle vara intressant att veta vad era bilar laddar?
Enkelt att kolla med en voltmeter över batteripolerna, eller genom de dolda menyerna i färddatorn!

Skulle vara mycket tacksam för denna information!
To
49
Tommy The Polish Man
745iA -86
520i -00
Det finns förändringar som man kan göra vilket bara kostar en försumbar summa och är väldigt lätt att genomföra.
När man har dessa problem så är det lätt att tänka att man behöver en större generator eller större batteribank och allt vad dety nui kan vara när ofta problemet är mycket enklare.

Om vi täönker oss senariet att vi har en 100 ampere generator och ett urladdat batteri.

Vi startar motorn och generatorn börjar att skicka på alla sina ampere.

Laddkabeln är vill jag påstå nästan alltid för klen vilket då medför att när alla dessa ampere far igenom den allt för tunna laddkabeln så blir det en kraftig värmeutveckling.

När värmen i kabeln ökar så ökar även motståndet vilket gör att laddregulatorn tror att batteriet är färdigladdat och sänker därmed laddningen fast batteriet skriker efter mer. Generatorn åker därför runt och halvsover.

Lösningen är att man sätter i en grövre laddkabel och måste då givetvis även förbättra jordsidan.
Vips så kan generator leverera allt vad batteriet vill ha, dvs. mer laddning på kortare tid.

Har byggt om samtliga mina bilar på det här sättet. De distributionsbilar jag haft har startat 50 - 80 ggr/dag och har då till största delaen bara kört korta sträckor på ett hundratal meter till någon kilometer däremellan.

Jag tillverkar sådana kablar om någon är intresserad annars så kan ni ju fråga någon annan elfirma.

Tommy
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Vore ju kanske en bra grej att åtgärda, om det inte vore för att generatorn sitter fram och batteriet bak... blir ett helsikes skruvande i inredningen kan jag tänka mig!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Johan_s... det är bara kabeln mellan generatorn och startmotorn du/vi behöver byta.. kabel mellan batteriet och startmotorn är tillräckligt grov. Även batteri till jord och jordfläta på motorn borde vara tillräckligt grova..

Diesel-räsern
/Rickard
Kan kanske stämma på vissa bilar och modeller, mest äldre. Men det är inte ovanligt med 16-25mm2 utgående B+ kabel på de nyare och större generatorerna. Dessutom har man gått över till multifunktions laddregulatorer som bl.a har lastreducering vid start (för att inte belasta motorn under starten), mjukstart som rampar upp laddströmmen samt spänningsavkänning på batteriet istf på utgående B+.
Lucas (mannen med mörkret) hade batteriavkänning redan för länge sen, allt var inte mörkt....
Så ev. spänningsfall mellan generator och startmotor (där den grova batterikabeln (35-50mm2) tar vid kanske spelar mindre roll, däremot måste givetvis kablar, anslutningar, jordförbindningar osv vara i bra skicka. Så varmt så att resistansen i kopparledare märkbart ökar får det givetvis inte bli, då ryker nog isoleringen också...
Vid sammankoppling av ett fulladdat och ett tomt batteri kan det flyta stora strömmar till att börja med (50-100A eller mera), ev. reläer, kablage osv måste dimensioneras efter detta.
Systemet används på t.ex båtar, man måste se till att inte djupurladda förbrukningsbatteriet. Detta gäller ju av flera skäl, för att hindra sulfatering och kapacitetsförluster osv.
Kan man klara sig med ett stort batteri så är detta tveklöst mindre bekymmersamt en två mindre.

FP
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
folke: Generatorn i min ska ge 150A. Vad borde man ha för dimensioner på kabel till det?
Kan man verkligen lite på att generatorn ger 150A? Räknar vi vid 13.8 volt blir det över 2kW, vilket borde vara den teoretiska max uteffekten..

Skulle vara kul att göra ett belastningstest... Se hur länge generatorn orkar hålla 13.8 eller mer...

Diesel-räsern
/Rickard
Den bör ha en kabel på 25 eller 35mm2, då blir spänningsfallet motsvarande runt 0,2-0,15V eller mindre vid 150A om det är en meter eller mindre till sammankopplingen på startmotorn. Spänningsfallet kompenseras upp av generatorn eftersom den med ganska stor säkerhet mäter ute på batteriet.
Visst kan den ge nominell effekt, annars hade den inte varit märkt med detta. kolla på t.ex kylsystemet med kraftig fläkt osv, resp vattenkylning på vissa modeller, bl.a för att sänka ljudnivån.
Vad gäller laddström så kan den vara förhållandevis hög om man startar med nästan tömt batteri men bara under relativt kort tid eftersom batteriets spänning snart stiger till nivå där där den möter generatorspänningen och det blir balans osv.

FP
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Forftarande ingen som kollad vad bilen laddar?

I vilket fall som helst.. om man vill koppla in en underhållsladdare (ström från väggen i samband med att man har den i motorvärmaren).. vart kan man koppla in denna? Måste man göra det direkt på batteriet, direkt på + uttaget i motorrummet eller på något annat trevligt ställe i motorrummet. Tänkte slippa dra fler kablar dit bak..

Lägesrapport: Kör olika långa sträckor, nästan varje dag. En del kortare förståss. Har inte haft slut ström ännu, men nu är det riiiiktigt nära att den inte orkar dra runt motorn. Lämnar ofta igång den om jag ska "springa iväg" någon minut, väntar i Max drive-in, osv... stänger samtidigt av lysen, telefon, stereo etc....
Startmotorn låter bara tröttare o tröttare för varje dag.. snart står jag där utan ström. (Ska iofs fara o ställa in den i ett varmgarage och sätta på laddning i natt eller i morgon så klarar man sig några veckor till kanske).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.