|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Du kan utan bekymmer koppla in den på tex starthjälpskontakterna eller liknande under huven.. Har ingen multimeter att testa med nu, men ett gammalt 52mm:s voltinstrument jag har med snabbkontakt till cigguttaget visar iaf drygt 14 volt hur jag än belastar generatorn... viasr ca: 12.5 på morgonen och sjunker till 11.5 när jag glöder, så den stämmer nog ganska bra.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Jag har mätt flera gånger på olika bilar. På 528:an ligger spänningen på 13,80-13,95V hela tiden under körning. I vila några timmar efter frånkopplad laddning ligger ett fullt laddat batteri runt 12,8V och ett halvladdat kanske runt 12,5V. Värdet är tempberoende och beror även på hur lång tid det gått efter senaste laddning. En laddare som bara underhållsladdar med relativt låg ström, typ max 3A kan du koppla in på flera ställen där du kommer åt kl.30 i elsystemet, dvs direktkontakt med batteriet. Men det mest praktiska och säkra stället är hjälpstartsuttaget i motorn eller direkt på batteriet. FP |
|
| kl.30? | |
|
kl.30 är lika med B+ kl.31 är B- eller jord kl. 15 är tändnings+ osv... Alltså är starthjälpskontakterna under huven lika med kl.30 resp 31, för + & - Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Hehe bil-el språk. Ska montera in en liten laddare efter semestern då.. då ska jag väl klara mig med ström! Har nog faktiskt lyckats få lite mer kräm i battriet sista dagarna nu genom att spara på förbrukare och hålla igång den mycket :) Plockade ut säkringen till telefonen också, den verkar dra en hel del, och är dessutom igång ett tag efter att man stängt av bilen. |
|
|
Nja, snarare Boschspråk, Robban har benämnt en mängd punkter i elsystemet med en eller tvåsiffriga nummer. kl står för "klemme". Så fort du har motorn igång kan du också starta dina förbrukare, en vanlig missuppfattning är att man får mera/snabbare laddning när man kör med förbrukare avstängda. Generatorn (hela bilen) bygger på konstant spänning runt 14V när man kör. Laddströmmen in på batteriet beror därefter bara på vilken status batteriet har, den går från ganska hög ström en stund ner till lägre strömm under längre tid, därefter blir strömmen nästan noll. FP |
|
| Tänkte bara meddela en temporär lösning på mitt problem - jag drog ur säkringen till telefonen. Tror den slukar grymt med ström ett hyffsat tag efter att man stängt av bilen! Så den är väl största boven i dramat.. | |
|
Den ligger väl inne under 16-min perioden tills sleepmode går in osv. Så farligt mycke kan den väl inte ta, max 1A eller nåt (12-13W) i st.by läge. Att man valt just 16 minuter vaket läge hänger nog samman med att det (olika på olika marknader) är en del komfortsystem, radio/telefon mm som kan köras under denna tiden, därför hade inte bara ett par minuter varit så lyckat. Kruxet är att hålla batteriet väl laddat, alltid och i alla lägen. Redan en eller två djupurladdningar sätter outplånliga spår på kapaciteten och även om bilen startar osv så bildas det sulfat osv på ett delvis laddat batteri som också försämrar det i förtid. FP |
|
|
Mätte min laddningsspänning i helgen nu och den ligger på 14.1-14.25 på tomgång med stereo på lagom volym... sjunker endast lite vid långe djupbasattacker.. sätesvärme eller bakruta märks inte på spänningen. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Ska kolla vad telefonen drar någon dag, men jag har för mig att det var ganska mycket. Har inte alls samma problem med batteriet nu i alla fall. Enligt mekonomen ska det (extra dyra) batteri jag har klara att laddas ur ordentligt utan att ta skada, det var batteriets främsta egenskap. Kan detta vara felaktigt påstående lr? 14,1-14,25V har ju inte riktigt jag.. En annan laddningsregulator vore nog inte helt fel.. |
|
|
Det finns en del deep-cycle batterier som är mera lämpade för djupa urladdningar än rena startbatterier. S.k.fritidsbatterier är mitt i mellan, men det blir alltid en del kompromisser. Vilket batteri menade Mekonomen skulle vara bra både för start och djupurladdningar? FP |
|
| folke, det är ett 95803 från Tudor jag har, info i denna PDF: Länk | |
|
Hej igen! Sen jag drog ur säkringen till telefonen har jag som sagt klarat mig mycket bättre med ström, har inte heller pysslat med bilen i garaget så jag har inte dragit ur batteriet på det viset. MEN det är fortfarande samma symptom - startmotorn blir tröttare och tröttare för var dag, oavsett om jag kört flera timmar i sträck. Och mycket riktigt fick jag inte igång den härom dagen. Kopplade in billaddare över natten och vips hade jag turbo i startmotorn dagen efter, vilken skillnad! Men men så ska det ju inte behöva vara?? Underhållsladda batteriet 1 gng i månaden? Återigen, vad är dåligt.. laddningsregulatorn eller hela rackarns generatorn? Batteriet borde man väl kunna utesluta? |
|
|
Jag skulle vilja veta tomgångsströmmen i bilen, förutom det som telefonen drar. Den får inte gärna ligga över 25-35mA, då är det nåt fel och man måste hitta källan. Inte sällan har man nåt som drar lite ström, eftermonterade larm inkl GSM-moduler, kanske lite tvivelaktiga ljudprylar, videoskärmar, MP3-prylar osv. Då får man underhållsladda nån gång då och då, finns inget annat sätt. Eller koppla loss batteriet med ev. tillhörande problem, larm som är inaktiva, nollställda klockor, minnen osv. FP |
|
| Vad menar du med tomgångsströmmen? Ska jag mäta med motorn på ? | |
|
Slarvig formulering från min sida kanske. Jag menar strömmen med alla kända förbrukare avstängda, det som gör att batteriet laddar ur lite för fort. FP |
|
| Aha, efter 15 minuter går den ner till 0,02A vilket = 20mA om jag inte tänker fel | |
|
Eftersom batteriet blir sämre med tiden fastän du kör med bilen såverkar ju inte laddningen helt OK. Mät först batterispänningen då motorn är på, skall vara över 13 volt helst 14,8. Men är det OK kan du behöva kolla med oscilloskop för att se om några dioder i diodbryggan är kass, en vanlig digital voltmeter visar fel isåfall. Eller hör med en bilelektrisk firma. /Mats J |
|
| En digital voltmeter visar runt 13,8 volt.. man kanske får se över laddningsregulatorn? Diodbryggan, vad e det? | |
|
Sitter inbyggd i regulatorn. Generatorn ger växelström, som diodbryggan omvandlar till likström.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.