AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.431

Bilen startar inte 528 -96

Sida 2 av 2
Vanos 1: Endast insugssidan, Vanos2: Både insug och avgas.
Vansos står (förenklat) för variabla ventiltider, dvs på hydraulisk väg förskjuts öppning/stängning något fram eller tillbaka beroende på belastning osv. Man kan säga att kamaxelns läge ifh till vevaxeln kan flyttas lite, trots att de är "fast förbundna" med kedja. Obs att lyfthöjd osv inte ändras, detta är fast relaterat till kamxael, lyftare osv som vanligt.
På bmw.de finns (fanns?) tekniska sidor med bra bilder och förklaringar.

FP
Äntligen gick bilfan igång nu efter ett att ha skruvat i nya tändstift samt torkat dessa ett par gånger och låtit startmotorn jobba mer än vad den gjort totalt på ett par år förmodar jag. Nu är det bara att hoppas på att bilen går igenom besiktningen imorrn.
Grattis, och lycka till!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Menar du att bilen inte gått på en månad?

BMW CS #5206
Jo något sånt ja. Det är mest jag som mekar med bilen och när jag studerar 20mil bort så kan jag inte direkt åka så fort skiten lägger ner. Bilen gick ändå igång ganska snabbt efter man konstaterat att det är det var det där att den blev sur när den blivit flyttad korta sträckor.

Men hör och häpna, på vägen till besiktningen lyckades den att skicka ur kylvattnet och nästan börja koka, stängde av bilen tokfort och kom hem tillslut...tips någon? vart ska man börja riva? Lär väl finnas en del trådar om kylsystemet på e39an dock Man kanske ska starta en ny tråd.. eller rentutav en projekttråd för den här skitbilen? :)
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Att bilen inte startar på detta viset kan bero på dåliga ventilstyrningar eller att ventilderna behöver slipas in. Kör man en kort stäcka och inte belastar motorn så kan en tjävande ventil(eller alla) fortfarande stå öppna vid avstängning.

//Subidius
Undras hur mycket en ventil kan stå öppen utan att kolvtoppen tar i på t.ex en E39. Nån som "testat"?

FP
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Har du inte trimkam så kan den stå ganska mycket öppen..

//Subidius
Och lösningen på ventilproblemet är invändig motortvätt, Engine Flush??? Eller något mirakelmedel i soppan. Eller kanske nått sånt här: Länk?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

PowerMac:

Har man något av senast ovanstående problen så skulle de medlerna du pratar om vara värda 2-3000 kronor MINST!

Tror inte på sånna mirakelmedel, inte i detta sammanhanget iaf!

//Subidius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.