|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, ett smärre problem med en 528 -96. Bilen vägrar helt enkelt att starta, startmotorn går runt utan problem men den tänder aldrig till. Soppa verkar den också få. Det enda som har hänt är att den har fått nya bromsskivor men inget annat har gjorts med den. Sen den fungerade sist. Detta hände i somras också och det slutade med att vi fick köra in bilen till verkstaden där de tillslut fixade problemet, fick inget entydigt svar från verkstaden vad det kunde vara då. | |
|
Hade ett likande problem härom veckan. Bilen startar alltid som den skall.... nästan. Vid ett par tilfälle på 1,5år har det hänt att startmotorn låter anorlunda typ trög, väser lixom, inga tendeser till tändning men allt går runt. Då har jag malt på stratmotorn länge, tillslut tänder det till lite sedan dör den samtidigt som startmotorn verkar få det lite lättare. Sedan tänder den till igen och tillslut går den. Min teori är att motorstyrningen får fnatt och bilen får helt enkelt inte rätt blandning. Jag körde nog min startmotor sammanlaggt i 5min. Jag har ett grymt bra batteri. Sedan bluddrar den i någon halvminut sedan var det som inget hade hänt. Man kanske kan bogsera igång den. Detta gäller en 520T -96. |
|
|
Ett ganska vanligt fel, som jag själv råkat ut för ett par gånger med e39:an är att när bilen startats och stängts ett par gånger med korta intervaller, blir den väldigt sur. Sist det hände mig var igår när bilen var på service, verkstan hade kört in bilen i verkstan, fixat servicen och sedan kört ut igen, när min fru senare på dagen skulle hämta bilen ville den inte starta. Verkstaden var tvungna att lossa stiften och torka av dom, sen gick den igång. När man kör på startmotorn blir det ett annat ljud, det låter som om det inte finns nåt komp i motorn, men efter att ha kört med startmotorn en stund brukar den komma igång, men går lite bluddrigt i början. Det är bara på e39:an jag råkat ut för detta, och andra med mig. BMW CS #5206 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som Christer skriver så är det nästan mera regel än undantag att E39 surar ned sig om man startar den kall ett par gånger och bara flyttar bilen, råkade ut för misständningar på 528an också vid ett par tillfällen, den startade dock, men allför många får problemet med att bilen inte startar om man inte vet om problemet. jag lät bilen gå ett tag innan jag stängde av den för att slippa detta bekymmer. Ett tips är att plocka i 4 elektrod Longlifestift NGK platina som används som standard från år 2000 det rekomenderas speciellt på 540 som körs mycket kortsträckor och kan få sotningsproblem med tändsningsmissar som följd. (dessa stift har en bytes intervall på ca 10.000 mil så det kan löna sig ändå trots det höga priset ca 150 kr st (50 kr styck i USA) ///MVH Hasso Länk |
|
hasso! Om man plockar i 4 longlifestft, vad skall det sitta i dom andra 2 hålen då? Du menar säkert 6 stift. BMW CS #5206 |
|
|
Hasso menar att longlifestiften har fyra sidoelektroder! ;o) De är fyrelektrodsstift med mittelektrod i platina och stiften är av semiytgnisttyp, som har bättre förmåga att rensa sig genom att bränna bort sot och andra föroreningar än vanliga stift. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
He,he....christer>>>stift med 4 sidoelektroder menar hasso,sex burkar har alltid behövt 6 stift i en 528:a,oavsett årsmodell :) Mvh Janne. |
|
|
OK! det var alltså jag som gjorde bort mig, jag trodde möjligtvis att hassos dator var censurerad, så han inte kunde skriva SEX. BMW CS #5206 |
|
| tack för tipsen.. minns i somras var stiften väldigt sura när vi skruvade bort dom och jo vi kör med fyrelektrods-stift.. bilen var flyttad från parkeringen några meter ifrån garaget så vi försöker väl får väl "torka ur" bilen och försöka igen.. | |
|
När min har strulat tror jag inte att det beror på att den är sur. Eftersom bilen har ståt en längre stund ca:12-24h) när detta har inträffat. Möjligt att den har blivit sur, men då direkt mer eller mindre under själva startförsöket. Kan tilläggas att det är en E34-520T = M50. Har tidiga e39 oxå den motorn? |
|
|
Bornius! Jag tror som dig, att den blir sur. Eftersom motorn verkar gå runt utan komp, tror jag det beror på dom variabla kamtiderna, när sen kompet är tillbaka har den blivlgt sur. BMW CS #5206 |
|
|
Det där med att den tappar kompression låter ju helt mysko. Kan dubbelvanos möjligen få spelet så att det blir nåt mysko överlapp mellan in/utblås? Nä det går väl inte... Hasso hade ju inte dubbel på sin gamla vagn heller. Konstigt att den inte tänder och skjuter snett om det finns gnista, alla sex borde ju inte sura till exakt samtidigt tycker man. Detta måste redas ut...) FP |
|
| Det kan vara att spridarna läcker,Alltså när du släcker bilen så droppar det från spridarna och sen nästa gång du startar så surar den ner, Ett vanligt fel när spridarna börjat becka igen | |
|
Samtliga gånger som detta har hänt mig har motorn gått runt väldigt fort, som om det inte fanns nån kompression. Det lät likadant en gång med min gammla Volvo 945, då hade kamremshjulet lossnat, och kammen följde inte med runt, vilket gjorde att det inte blev nån komp i motorn. BMW CS #5206 |
|
|
Jag skulle kunna tänka mig att det är tvärtom, stratmotorn får jobba mot kompet eftersom den inte tänder = det går trögare än normalt. För det är så det låter tycker jag. Jag har bara enkelvanos så om jag har hajat det hela rätt. Men vilka motorer har problemet? 520 M50 fler e34or? e39or? Om man listar ut det så borde man kunna utesluta vanos 1x lr 2x |
|
|
Både farsans och morsans e36:or är kinkiga om man inte låter dom gå lite om man bara ska flytta på dom. Men däremot har jag aldrig haft något problem med min E39:a som har dubbelvanos. Farsan har en 320 Coupe -94 med M50 motorn och morsan har en 320 Coupe -95 med M52. |
|
| Jahapp då är man hemma och tänkte försöka få igång bilen som fortfarande står i garaget. Vet inte om det finns något enkelt sätt att kolla så att tändstiften har gnista. Men det är väl så att den antagligen blev sur då den flyttades från uppfarten till garaget. Kan man rycka relät till soppapumpen och köra startmotorn ett tag för att försöka få ur lite soppa och sen sätta i det igen och försöka sig på en start? | |
|
Jag har haft samma problem.Efter som det har hänt efter att bilen stått över natten är jag tveksam till teorin om att den är sur plus att som någon skrev låter det som om all kompression är borta.Min teori är att när motorn går en väldigt kort stund händer något med oljetrycket i lyftarna och att dessa därför ställer sig i öppet läge hela tiden. Vad tror ni? kan det vara en vettig teori. Niklas |
|
|
Hej ! Öppnade en tråd och blev tipsad om denna så jag flyttar hit istället. Här beskrivs precis det som jag råkat ut för. Jag har rivit ner insugssidan så jag kanske kan se om ventilerna står i öppet läge. Då jag testade att starta lät det som att motorn gick runt fortare än den brukar, först trodde jag faktiskt att startmotorn inte kuggade i riktigt (har hänt på andra bilar). Jag hoppas att vi tillsammans kan reda ut vad detta beror på, man vill ju inte att det händer på något dumt ställe. Nu fick jag stopp utanför garaget så det är väl ok, får rysningar då jag tänker på att det kunde hänt i fjällen. Brrr. |
|
|
Ventilerna kan ju inte gärna stå i (hel)öppet läge samtidigt som kolvarna går upp och ner, vilket många fått erfara...)) Vi måste reda ut: Är det STARTmotorn enbart som går fort så kan det möjligen bero på att den inte kuggar in i svänghjulet, bilmotorn står isf stilla och det brukar rassla och låta illa, den kan ju aldrig gå fortare än normalt om inte startmotorn kuggar in riktigt. Är det BILmotorn som går fortare än normalt samtidigt med startmotorn? Isf står minst sex ventiler på glänt konstant och hela tiden, vilket verkar otroligt. Jag tror mera på sur motor som småtänder men inte tillräckligt för att orka gå för "egen maskin". FP |
|
|
Kan någon beskriva 1x&2xvanos på ett utförligtsätt lr länka till någon bra beskrivning. Gärna med skiss och bild som tydliggör hur det fungerar exakt. Jag tycker ljudet som uppstår är ett väsande ljud och det verkar ihögsta grad finnas komp. för min startmotor går definitivt ner i frekvens när detta har hänt = jättetrögt när det inte gnistar i cyl.= lägre fart på startmotorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.