|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
e39 är billigare i försäkring än en e34 skulle vara för mig, Reservdelar ligger i storsett på samma nivå som e34. |
|
| Jag tycker att E34:an ser äldre ut en en audi-92 & framåt & tycker att bmw e lite svårare att styla.. har ägt audi & det var en kanonbil så på frågan varför en bmw.. ja man måste väl testa iaf. den känns trygg & motorn ska vara stabil.. nu har man ju köpt en så den får väl gå till sommren iaf. för utvärdering! hade jag haft råd så skulle jag köpt en E39 för den karossen gillar jag verkligen.. | |
|
Körde min 100 2,8 quattro med manuell på mellan 0,96 och 1,09 om jag inte minns fel, mätt på semesterresa med full bil, packning och 18". Inte särskilt törstigt, det var knappast ecodriving. Stadskörning givetvis högre siffror, känns dock som en bil föraren kan göra stor skillnad på bränsleförbrukningen, ecodriving kan nog löna sig. Aldrig hört talas om smörjproblem på 2,8:an. Blockpackningarna på tidiga V6:or (91b, kanske även vissa 92) kan läcka olja utåt. Gjorde så på min, dock mer av skönhetskaraktär. Grenrörspackningarna kan spricka och läcka när bilen är kall, kan vara lite pilliga att byta sägs det. Mitt fixades på ren tur på verkstad. Vattenpumpen ska bytas när kamremmen byts, intervall 12000 mil. Dyrt på VAG, kan löna sig med kontakter, hemmapul eller allbilsverkstad. Saknar verkligen bilen nu när det har snöat. Kört brorsans e39 523 några mil nu, och skillnaden är stor. Audin gick riktigt fint, mer trivsam ju sämre väglaget blev. Utrymmena i Audi kombinerat med vinteregenskaperna gör nästan att det känns som snäppet större bil, jämfört med den lilla erfarenheten av e34:or jag har. Dessutom är ju rostskyddet värt namnet, det är ju nu när bilarna är några år det märks skillnad. Kanske skulle tyckt annorlunda med mer erfarenhet av e34, men faktum kvarstår, jag var väldigt nöjd med 100:an. Ångrar nästan att den såldes. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
jaha, verkar nästan finnas mer positivt att säga om audin än om bmw verkar det som här!? :) isåfall får det väl nästan bli att låta den enskilda bilens pris, skick osv avgöra vad det blir. |
|
|
var förresten å kikade lite på en mb w124 idag. provkörde inte så jag vet inte hur den går på vägen men kan gott å väl tänka mig att man åker som en kung i den. kvalitetskänsla så det räcker å blir över men den kändes väldigt tråkig. inte alls min smak faktiskt. |
|
|
jo visst är W124:an tråkig men det är ändå rätt lätt att "leka med den" vintertid, kan få hur breda kontrollerbara ställ som helst bara att styra med gasen ;). Kvalitet är nåt du har igen på, de flesta W124or verkar ha gått minst 40kmil innan dom hamnar på skroten, slitstyrka....... Min har gått ca 35000 mil o bara slitdelar bytta peppar peppar nåja kylaren o lite andra smågrejer också. Men det lutar åt en bmw igen så småning om som komplemetn för jag saknar den rappa styrningen och den fantastiska länken mellan människa-maskin ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Hade själv valt audi 100'an:) Helst en tdi annars en v6 quattro.. gött och glida billigt med en tdi ;) |
|
|
Har haft en a100 2.8q. Och den var väldigt skön raktfram bil. Min drog 1,5-1,6 i stan. Men jag är ganska gas-glad. Bmw-n drar 1,0-1,1 i stan. Säkerhet i andra hand |
|
|
Fantastisk att läsa att man faktiskt kan uppskatta andra märken än BMW på detta forum och se lite objektivt på saken. De flesta trådar där man frågar om alternativa bilmärken brukar sluta med att märket sågas totalt och BMW:n är helt överlägsen. Jag anväder min Audi som långpendlarbil. Bytte från e39 för 120.000:- till en Audi 100 2.3 för 27.000:-. Och skillnaden i komfort på landsvägen är faktiskt minimal. Som sagt Audi ligger inte lika bra på vägen vid inspirerad körning och är inte lika körglad. Saknas en massa finesser som PDC, regnsensor, ASC, automatiskt avbländbara speglar mm men man klarar sig rätt bra ändå. Dessutom 100' över till bla motorcykel! |
|
stefannorr |
Har en jobbarkompis som har polare som har en Audi-99 vet ej modell..som påstås fått byta länkarmar 7 ggr!!!!!..dom har stått för kostnaden sista 2 ggr o första åren gick de väl på vanliga garantin...BMW hade väl en del fel själv på dessa ett tag men ska väl ha uppgraderats o blivit bättre. |
|
Ja du, om jag fick välja BMW i vilken form som helst men det är du som ska ha bil. Skruvar olika märken dagligen så... ja ta en BMW... Importerade en 525 10 95 executive 1999 Inga slitdelar har utbyts utom beläggbak nu i höstas inför SBP vid inport 5000 mil nu 17000. Den mest pålitliga bil som jag har haft i min ägo. Måste jag skriva att jag inte tycker om att skruva Audi.... Nej men ärligt talat Audi har faktist ett bra rost skydd är trevlig att köra etc men det är ingen BMW |
|
|
stefannorr> Många länkarmar har bytts på gamla A4-generationen och på C5-A6:an. Även på E46:or som det verkar här :) C4-100/A6 som diskuterades här har inga bekymmer med länkarmarna, mer än att det är en tung bil som sliter på framvagnen. Min var dock okej men började bli lite slapp/otight efter 24k mil, det tycker jag är tillräckligt bra. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Fundera inte ens, köp BMW... | |
|
e34, c4 och w124 är alla ganska bra bilar från period när man kunnde känna igen en riktig tysk bil. Alla tre vagnar håller ganska bra kvalitet, villket du föredrar är personligt val. Enligt min tycke så har alla både nackdelar och fördelar. Gå ut och provkör :) Säkerhet i andra hand |
|
| Beträffande 525 som vinterbil har jag absolut inget att klaga på.Provocerar man den inte så håller den sig snällt på vägen.Och vill man sladda så går den brett och kontrollerat | |
|
före 96 så hade ju som hangaround säger audi inga speciella problem med framvagnen. jämför man det med e34:ans i mitt tycke lite halvtaskiga framvagn så tror nog jag audin är bättre. har iallafall stött på många e34:or med diverse dåliga stag, klonkande, glapp mm. rätta mig om jag har fel. jo bakhjulsdrift är ju kul både sommar å vinter, quattro är ju både säkrare å roligare men bara på vintern... |
|
|
Du kan ju köpa min bil. Det är absolut inget fel på ix-systemet. Jag har inte haft några problem alls, det funkar väldigt bra. Vad jag vet så är det samma system på e30 ix som på e34 ix och det ska ju aplla för en hel del.... Länk "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
berg: jo det verkar ju faktiskt som det ska palla för en del ändå... tyvärr så har jag blivit allergisk mot automat nu så nästa bil blir manuellväxlad, så tyvärr måste jag nog avstå från din!:) men om man nu ska kika på en 525ix vad ska man kolla upp förutom glapp å drivknutar? |
|
|
Jag vet inget speciellt som man ska kolla upp eller också har jag bara haft tur. Det man ska tänka på är att alla delar i framvagnen är dyrare som reservdelar än till bakhjulsdrivna e34'or. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.