|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
ja då har det börjat närma sig vår och bmw:n ska säljas. har ett väldigt stort problem nu. har fått in audi i skallen!:) tänker köpa en bil års.93-95 för runt 50 000:- de jag har testat och fastnat för är antingen en 525i 24v eller en audi 100 2,8 Quattro. fördelar och nackdelar som jag kommit på är följande: *audin överlägsen vinterbil. *bättre rostskydd på audin(tror jag). *audin känns på nåt sätt lite mer gedigen och bättre kvalitet? *bmw:ns motor gillar jag skarpt, verkar mycket pålitligare och snålare. *onödigt med fyrhjulsdrift under den isfria tiden på året. *större utbud av bmw=billiga i inköp och lätt att få tag i beg. reservdelar. *bmw:n verkar allmänt billigare att äga!? dessa är de för-och nackdelar jag kommit på. utseendemässigt är det ett väldigt svårt val tycker jag. sköna former på dem bägge två.! har även funderat på 525ix men det systemet verkar inte va nåt vidare!??? så, nu får ni övertyga mig!:) förstår väl att jag kommer få höra mycket skit om audi å mycket bra om bmw men försök vara seriösa, jag lider verkligen! | |
| Polaren haden audi 80 avant q med v6:a drog mellan 1,2-1,8 | |
| dock var det 2,6 motorn | |
|
Själv hade jag tagit en MB 300 E 24v och åkt direktörsmässigt ;-) Skämt åsido, provkör och känn efter, samtidigt som det handlar om tio-tolv år gamla bilar och då är ofta skicket på det enskilda exemplaret väl så viktigt. Men två saker som jag tycker talar för BMWn är att den är roligare att köra samt att reservdelarna till Audi 100/A6 ska vara minst lika dyra som till BMW. Å andra sidan är Audin större invändigt, har quattro etc. Däremot tror jag inte att de håller generellt sätt högre kvalitet än BMW. Men varför inte kolla på MB också? W124orna är löjligt driftssäkra om man hittar rätt exemplar. |
|
|
jo audi-sexorna verkar faktiskt vara lite väl törstiga, dock aningen bättre prestanda oxå, antar att det är lite mer vrid... har ägt en merca, en 280 se-85. deta var säkerligen ett riktigt skräckexemplar men det känns som att det var första och sista mercan jag har i mitt garage. sen är det inte riktigt min smak. men säkerligen en bra bil som kan vara värd en provtur... |
|
|
Jämför reservdelarna på vanliga slitagedelar och se, de ska till och med vara dyrare än BMW faktiskt. Som Tretretti skrev "minst lika dyra som till BMW"... /Hammar |
|
|
Valde själv mellan BMW 525e34, Audi 100, SAAB 9000 mm. Hade gärna sett att de blivit en BMW men jag tycker en fin 525 kostar alldeles för mycket med tanke på åldern. Blev en nästintill rostfri Audi 100-92 2.3 avant för 27.000:- Inte lika körglad och inte samma sång i motorn, men mkt tyst och bekväm på landsvägen. På moddig landsväg går Audin stabilare pga framhjulsdriften. Kvalitetsintrycket känns likvärdigt med BMW. Tror försäkringen ligger lite bättre till för Audin. Är mkt nöjd efter en vecka, får se hur det känns efter nåt år. |
|
| En e39 523:a 96:a borde man kanske kunna få för de pengarna, eller om du lägger till några lappar, då är valet helt plötsligt inte speciellt svårt! | |
|
Är inte Audin lite tungfotad över nosen, dvs kraftigt understyrd och häver sig därmed tungt över framhjulen? Det är iaf min bild av Audi. Anders |
|
|
anma0572: Jo det är Audi 100 absolut, mycket tyst och bekväm bil dock. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
anma0572, visst är bilen framtung samt lite mjuk och gungig. Inbjuder inte till någon sportig körning. |
|
|
har ägt en audi 100-92 med 2,3 litersfemman å kan säga att det måste vara en av de bästa motorer som tillverkats, krånglade aldrig och hade dessutom gått 42 000 mil! men tråkig på en så tung bil... jo e39:an är ju riktigt fin men är de inte väldigt dyra att äga å köra, jämföt med e34 tex? lever på csn och extrajobb så jag är inte miljonär...:) annars skulle det ju lätt bli en sån!:) |
|
|
Det är fint vrid i 2,3-litersfemmorna på audi100, dock min erfarenhet är att de börjar krångla strax över 30000 mil (flera vänner som haft problem efter det miltalet...) Audi 100 med stora motorn är extremt framtung. eftersom den sitter rak-monterad och har framhjulsdrift så sitter den väldigt långt fram. Dock underbara till lång landsvägskörning. Tysta och bra väghållning. Däremot så är ju en bmw helt klart roligare! Nu blommar asfalten.. |
|
|
Åkte Audi 100 2,3-91 i fem år innan jag köpte Bumsen. Min bil hade gått 37000 mil när jag sålde den till en kompis (som jag fortfarande är kompis med) i höstas och 8000 av dem har jag kört. Motorn är underbar, saknar några hästar om man fick önska men med fint vrid från tomgång och en skön sång. Jag byggde ett ganska öppet avgassystem vilket gör mer skillnad än man kan tro, den verkar vara väldigt kvävd med originalsystemet. Den gick absolut jämt uppp till 130km/h med min kompis dåvarande 525-89 som har 35hk mer. De går ganska bra på vägen även när det svänger, men jämfört med 525 så har den inte så mycket att hämta, motorn i Ådin hänger framför framhjulen vilket inte är så positivt om man inte tycker om understyrning :) Dock väldigt trygg i snömodd och halka och det går att köra breda ställ. Hade inte några direkta fel på bilen förutom rena servicedetaljer. Tydligen är det problem med smörjningen på Audis gamla 2,8, vilket medför att veven rasar. Enligt säkra uppgifter drar de ganska friskt med soppa också, men det kan ju vara ett tecken på tung gasfot också:) . Dock tycker jag att de kunde ha hittat mer effekt än 170hk ur 2,8 liter. 525 är också en trygg vintervagn, den är lite mindre invändigt och med lite mer inriktning på sport än komfort än Audin, men kvalitetskänslan är samma tycker jag. Bakhjulsdrift är roligt, jag lär aldrig mer köpa framhjulsdrift tror jag. Reservdelarna lär vara dyrare till Audi, det var iallafall inte speciellt billigt till min. Frågan är väl mer vilken karaktär du är ute efter, fyrkrafs och v6 smakar nog mums i snön, men troligen blir bensinkontot ganska ansträngt, bakhjulsdrift och rak sexa är nog lika mycket mumma i torrt. Min bil: Länk |
|
|
jo, hade det varit vinter året om så hade ju valet blivit lättare. likaså om det hade varit sommar året om. men nu är det ju inte så... Men e39:an då? är det nåt man blir ruinerad av att äga? om man jämför med tex en e34 frånsett inköpspris. |
|
stefannorr |
danielb> En e -39 523-96 för 50 000 kr,ja de måste va ett lik me 20 000 mil minst på mätaren även om söderpriserna är mycke lägre än här uppe i Luleå,böt in min 523 96 i dec 04 den såldes för 136.500 såldes innan dom han ställa in den i hallen..i och för sig var de en sv såld lågmilare 9100 mil..skinn automat m.m. |
|
Håller med Tretretti: MB W124 är en kanonbil för pengarna. Min bil har gått 35 000 mil och det enda som den kräver är regelbunden service. Under de år jag ägt den har jag bara haft problem med fläkten. Tidigare hade vi en Audi 100 Avant som också var en trevlig bil. Jag rekommenderar nog de något mindre motorerna, tycker 2.3 är en av de bättre motorerna Audi byggt. Personligen tycker jag inte bilen har väghållning för mer. Kvalitetskänslan är god, inte bättre än BMW:n i mina ögon (men sämre en MB:n). Ett bra val, i första hand med 2.3:an. |
|
|
stefannorr: Självklart snackar vi inte om en svensksåld 10 000milare med 1 ägare. Kanske är det import kanske har den gått 20 000 och en liten rostbubbla på bakluckan, saknar antagligen multiratt. Men det behöver ju inte innebära att det är ett lik. Skulle jag vara tvungen att sälja min som nu gått 13000, svensksåld, få ägare, ser nästan ut som den nyss lämnat bandet så räknar jag tyvärr med att max få 65' |
|
stefannorr |
Kikade lite på blocket över hela Sverige...BMW 523 -96..fanns en för 60 000 billigaste...20 000 mil +...nästa låg på 70 000 kr 3-4 st 20 000 milare 96-97 ...men de är klart finns ju alltid fynd att göra om man har tålamod o kunnande..men mycke fällor med! Södersnittet verkar dock ligga kring 80 000..dyraste 523-96 låg på 120 000 i snitt i utropspris(4 st). |
| Jag köpte precis en 525 touring & jag valde precis som dej mellan Audi 100 2.8 & bmw.. att det blev en Bmw var för att dom flesta jag pratade med tyckte det skulle vara mer kör glädje med en sådan.. men nu ångrar jag mej lite grann.. den känns som en stridsvagn & inte alls lika rolig som jag trodde den skulle va.. hade jag lagt till 5lax & köpt S4 avanten tror jag det hade varit en mycket roligare bil.. fast även dyrare & med en mer tvivelaktig motor iaf. på den bilen.. men, men snart är det barmark & då ska sommarsulorna på & allt kanske blir roligare.. | |
|
cosmoz: jo en s4 hade ju inte vart helt fel men som en någolunda ekonomisk bruksbil kanske den inte är nån höjdare... var det nåt särskilt som avgjorde ditt val eller var det just att det skulle vara mer körglädje. en audi quattro lär ju iallafall vara det mest underhållande vintertid, vilken är ganska lång här i sverige! om det skulle bli aktuellt med en e39 så är jag isåfall inte ute efter nån fullutrustad värsting i toppskick. en 20-25000 milare med nån skavank och klima så är jag nöjd. en sån borde man väl kunna få för 55-60 000:-? men hursomhelst, ni som äger dessa: är de inte allmänt dyra i försäkring, reservdelar å allt annat som kostar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.