AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.827

Motordialys på en M5 3,8.

Sida 2 av 2
Mr Dr Tinnitus.

När man själv har erfarenhet av en sak så är det självklart mycket lättare att tala för det, och har man ingen erfarenhet av det så är det nog lika bra att inget säga.
Men just i detta fall så har jag bara goda erfarenheter av just Bilstein Engine Flush.
Och eftersom jag gjort det på flera bilar,, så kan jag bara säga att det fungerar.
Däremot kan jag givetvis förstå ditt tänkande om man har en bil som inte rullat mer än 5-6000mil.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har också lite svårt att se hur man kan märka en skillnad i bensinförbrukning.

Hur lyckas man köra bilen under samma förutsättningar före och efter för att få en relevant jämförelse. I ett lab kan man åstadkomma detta men i vanlig trafik...

Att man kan märka en jämnare och bättre motorgång kan jag däremot förstå.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
B10Alpina.

Ja, som jag sa, så är det sällan eller aldrig dåligt med en ren motor.

Men, vad du upplever och vad som verkligen kan eller har bevisats, är nåt helt annat.

Dina erfarnheter är givetvis inte helt värdelösa, i alla fall inte för dig. Men vad säger de egentligen? Är de ett obestridbart bevis?

Betänk nu att det finns folk som kör runt på t ex. vinterdäck som kommit jumbo i alla år i däcktester, men ändå tycker de är de bästa däck de haft..... Och du kan ge dig fan på att de talar om det om däck kommer på tal.

Deras erfarenheter med dessa "skitdäck", bevisar de då att all annan kunskap om däck däcktester från ett flertal mycket seriösa källor, är felaktiga? Nä just det.

Åter till motorvärlden...

Denna dialys, vad tror ni den egentligen är kapabel at göra i rengörande syfte?? Får den motorn som ny inuti, förutom ev. slitage? Tror ni den får soprent från kristalliserat svart skit under ventilkåpan......?

Knappast, för det är en svår uppgift för en redig motortvätt som delarna får ligga i i flera timmar med hög temp mm.

Sewn kan man ju gå in på detta med hur en motor egentligen fungerar, vet alla det förresten, ja mer ingående alltså...?

Berätta då gärna för mig, vad som denna dialys kan rengöra i en normal motor, som direkt kan påverka bensinförbrukningen i positiv riktning.

Jag kan ge er något att fundera på.

Om vi förutsätter att oljesystemet faktiskt fungerar utan problem, men att det kan finnas en del skit i vissa vrår i motorn. Tror ni denna skit är avgörande för bensinförbrukningen?

T ex. Skit under ventilkåpan, mycket men fortfarande snurrar kammar som de ska och ventilerna dansar som de ska. Vad kan påverkas här då....? Tja, enligt mig möjligen vevhusventilationen, men den brukar snarare mer påverka oljeförbrukningen om den får problem med att vara igensatt. Och jag tror inte denna dialys är ute i dessa luftvägar och fejar......

En massa klägg i vevhuset då? Tja, så länge det inte direkt hindrar veven från att rotera, så kan det svårligen göra ett skit åt någon bensinförbrukning.

Så vad kan denna dialys göra rent som kan påverka bensinförbrukningen så pass att man verkligen kan säkerställa vad som gjort susen...?

En skvätt svart olja som blivit kvar vid ett oljebyte, kan omöjligen försämra den nya oljans friktionsegenskaper så att det tydligt kan påverka förbrukningen negativt.

Men, vad sker egentligen vid denna dialys? Jo, ett oljebyte och inte sällan även en service.

Hur många har upplevt att en motor känts lite bättre trevligare tystare efter ett vanligt oljebyte.....? Jag tippar på att de flesta haft den upplevelsen!? Och den upplevelsen har sin källa både mentalt, för man vet att man har varit snäll mot bilen, samt reellt, därför att den gamla oljan ofta har tappat en del av sin spänst och funktion. Så ny fräsch olja gör en viss skillnad som man direkt kan uppleva, t
ex. tystare mjukare gång. Har man dessutom även bytt luftfilter stift och annat under servicen så blir känslan av förbättring än mer påtaglig.

Men att dialysen ensam skulle påverka förbrukningen menligt är orealistiskt, därför att den normalt inte kan påverka något som i väsentlig grad har med bensinförbrukningen att göra. Att folk sen ändå upplever att förbrukningen går ner har med största sannoliokhet med "tron-försätter-berg-fenomenet" att göra. Man helt enkelt inbillar sig, mäter galet, kör omedvetet annorlunda, eller om en faktisk förändring i förbrukningen finns misstar sig på den verkliga orsaken till detta.

Fundera på hur många som skriker sig blåa i ansiktet att Slick50 och allehanda liknande produkter FUNKAR KALAS, för det har de själva minsann sett så det så. Att sen inget seriöst test (vetenskapligt korrekt och kontrollerat) styrkt detta, spelar ingen roll, inte heller att alla de som säljer dessa smörjor har fått smäll på fingrarna i domstolar m.m. och tvingats betala mångmiljonböter för falsk marknadsföring, i dollar.... De troende tror ändå blint på undermedel.

Att göra motorn extra ren inuti, kanske med en dialys, är knappast skadligt, och en motor har sällan dött av att vara för ren. Men frågan är om det är nödvändigt att göra en dialys, och om det egentligen gör någon nytta som man i praktiken kan uppleva eller verkligen ha nytta av? Om jag dialysar min motor var 500 mil vid oljebyte i de 5-10 år jag har den, vad hjälper det när jag sen säljer den?

Kommer bilhandlaren att kyssa dina fötter och bjuda betydligt mer i inbyte bara för det...?

Kan du lägga på en väsentlig slant på priset på blocket.....?

Hade bilen inte överlevt utan denna dialys 1-2 gånger om året under de 5-10 år man äger den...?

Är det ett faktum att plötslig motordöd under ca 100 år av bilism har haft sin absolut största orsak i att folk inte kunnat dialysa sina motorer....?

Ja, dialysa gärna den som vill, men jag tror att jag tar dessa 600-1000 kr och tar kärringen på restaurang istället, det är direkt påvisbart som trevligt och kan resultera i mindre frekvent huvudvärk vid läggdags.........

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Köper det mesta av ditt resonemang, Dr Tinnitus.

Men kan inte tex hydrauliska lyftare fungera bättre efter en motordialys och därigenom få en effektivare förbränning?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Glömde en sak...

Jag tror absolut du kan få ut några kronor mer för din bil om du gjort en dialys av den anledningen att det visar att ägaren är mån om sin bil och sannorlikt tvättar, servar och pysslar om sin bil rent allmännt.
ta
76
tax
M5 Touring -94
Det här talar väl för att benisförbrukningen faktiskt kan påverkas. Fast det säger inte nåt säkert då oljebytet i sig kan ha gjort det mesta. Undrar när den stackars Passaten fick oljan bytt sist...

Mantorp Park 12-13 JUNI.2004
På bug run helgen den 12-13 juni flushade vi ett flertal motorer.
Vi körde bilarna på rullande landsväg före och efter flushning med mycket goda resultat.
På ett av våra test fordon VW passat 1,8T blev effekten nästan 10 hk bättre efter en flushning.
Se nedan: För mer info om våra tester kontakta oss gärna.
.
KMH KW BHP RPM NM KW BHP
Före: 175 100,9 137,1 6000 194 122,0 165,8 Max
Efter: 175 106,9 145,2 6000 205 128,9 175,2 Max
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BjörnB

Jo, en tryckare som verkligen har problem med t ex. att skit fastnat i dess ventilsystem kan få en bättre funktion, OM dialysen lyckas få bort denna skit och att det funkar som det ska sen. Men, har tryckare sådana problem så brukar det höras rätt tydligt då det blir fel ventilspel t ex.

Alltså paratar vi inte längre om normalfall utan snarare om nåt som närmar sig extremfall. Därför att de flesta motorer med hydraultryckare fungerar helt utmärkt i de allra flesta fallen och det i en massa tusen mil.

Tänk på att många motorer idag utan större besvär går 30-80 000 mil, så om det nu kan gå utmärkt så länge, vilken skillnad skulle några dialyser göra? Motorerna lever ju oftast klart längre än karosserna. Jag får i alla fall ingen känsla av att motordialys är guds gåva till motorerna och bilägaren. Utan snarare ett sätt att försöka tjäna pengar genom att få folk att tro att de behöver detta och börjar köpa det.

Om du får mer pengar för bilen bara för man dialysat den är jag mycket tveksam till. Ja, man kan få det men det är knapopast en garanti. Och dessutom så ska man ju helst få tillbaka klart mer än vad all dialys genom åren kostat, annars är det väl ingen större mening!?

Men fundera på vilka andra saker som vi lägger på våra bilar, som inte värderar ett skit, eller mycket dåligt den dag vi vill sälja bilen. Det är ganska mycket det...

Sen vet jag inte hur du är, men jag tar sällan vad en säljare säger på fullaste allvar. Säger killen att han bytt olja och filter för 200 mil sen och även visar en notering eller kvitto på det, så är det första jag gör efter ev. köp, att byta oljor och filter i hela bilen. Först då vet jag ATT det verkligen är bytt.

Hur många har inte hört att kamremmen, den är bytt nyligen. Men sen visar det sig att den gått jorden runt 26 gånger eller så.......

Folk säger så mycket för att få sin bil såld......

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
tax

Så, det testet är gjort av ett oberoende testinstitut, under kontrollerade vetenskapliga former på alla väsenliga punkter......?

Tror du Estrella säger att de har de godaste chipsen.....?

Din sista reflektion om vilket skick Passaten eller dess olja var i, är de frågor man ska få upp i skallen.

Jag vet bromstester där man mätt 3-5 Hk effektskillnad bara genom att välja oljor med olika viskositet, vetenskapliga tester på biltilverkares motorlabb.

Ni formulerar er verkligen bra i era synpunkter.
Och så pass noga att jag faktist inte orkade läsa igenom allt!

Självklart skriver jag bara i detta forum för att lura så många som möjligt.

Men:
Den senaste bilen jag spolade rent i motorn (Alfa V6 24V på 13000 mil) har jag inte märkt någon markant minskning i bensinförbrukning. Skall tillägas att den bilen är fullservad efter rekomendationer.
Men just den bilen som visade väldigt gått resultat var min Alpina med en M30 motor. (17500 mil vid rengörning)

Och jag är inte här för att överbevisa dig på något sätt Dr Tinnitus.
Utan bara för att dela med mig av goda erfarenheter.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
B10

Nej jag tror inte du försöker överbevisa mig, det blir dessutom väldigt svårt... ;-)

Och du är hjärtligt välkommen med dina erfarenheter, sånt kan komma till nytta.

Jag försöker heller inte direkt överbevisa någon, snarare försöka upplysa lite. Både rent tekniks och att vi människor är rätt duktiga på lura oss själva, och lite lättledda för de som vill ner i våra börsar. Sen får man tro på det jag säger eller inte, och välja själv hur man vill göra.

Jag tycker helt enkelt det är lite synd om folk slänger pengar på saker de kanske inte alls behöver, och i synnerhet då de kanske kunde haft bättre nytta av slantarna på annat sätt.

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag gjorde Bilstein Motordialys idag på min M5.

Jag kan inte säga att jag märker nån stor skilland... Men nått känns bättre.. Känns som om bilen har mycket bättre botten. Att den e mer stark vid lägre varvtal.

Filtret var givetvis svart eftersom den gamla oljan e ju svart.. Men man kunde även se små små kocks (sot) bitar i botten på behållaren. Så nog gjorde det nytta.

Jag kan tyvärr inte yttra mig om bränsle å olje förbrukring än iaf.

Men enligt killarna på verkstan gör det faktistk oftast skilland. Både mot knacknigar i motorn å bränsleförbrukning.

Han sa även att jag kommer märka att oljan kommer hålla sig ren mycket längre.

Den totala känslan e iaf bra :-)

Mvh Jojje
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jojje81

Givetvis känns det bra när man ser att man fått ut en del skit från maskinen, men det är inte detsamma som att den skulle ha mått direkt dåligt eller ha riskera högt slitage eller dö om denna skit hade fått vara kvar.

Men som jag skrev tidigare, så är det inga nackdelar att motorn är ren heller.

En sak som säkert många liksom jag har upplevt, är hur mycket bilen kan känas som om den går mycket bättre på alla vis, bara för att man har tvättat och vaxat den, samt städat ur den m.m.

Den känns lenare tystare lugnare rappare bättre på alla vis, trots att det enda man gjort är att ha tvättat av en månads skit kanske, putsat rutor och damsugit.

Men man kan gå ed på att den går klart bättre helt plötsligt..... :-)

Tinnitus: Du verkar väldigt emot dialys kort sagt... Min motor har senaste bytet gått på delsyntet, och nu ska jag ha i helsyntet, tycker du även att en dialys däremellan är fullständigt onödig?
Wow grym tråd...

Billy B-10
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Inte helt emot dialysen, tycker bara att den är helt onödig i de allra flesta fall och att dessa slantar kan användas bättre.

På din fråga om dialys är nödvändig eller en vettig åtgärd vid bute från delsyntet till helsyntet, så är svaret nej, det finns ingen anledning till dialys i detta fall.

Man kan göra en om man absolut har lust, men det finns inget egentligt behov för det som försvarar eller är värd den extra kostnaden.

Det hade inte ens funnits något egentligt behov för det om du så kört på mineral och skött bytesintervallen riktig de senaste 15 åren och sen velat gå över till helsyntet.

Nu har min också fått en dialys... Inte märkt någon större skillnad än mer än att ventilerna hörs mer, men det beror troligen på oljebytet. Vet dock att dom inte är justerade på minst 7k mil, så dom har väl rätt att låta lite... Nån som kan rekommendera nån seriös här i Kronobergstrakten som kan justera ventilerna?
mk
105
mkall
530dA Touring-01
VolvoForLife: Det är inte särskilt svårt att kontrollera ventilerna själv, inte justera heller om man har verktygen. Kollade min nu, hade 2 som låg precis utanför toleranserna, o dom är nu åtgärdade. Vet i o för sig inte om det är hela världen om dom ligger 2 hundradelar fel, men nu är det iallafall ordnat. Har inte sett i min servicebok när det är gjort senast. Har en "hemifylld" med en hög kvitton bara.Hör av dig om du vill ha en närmare beskrivning på jobbet!

Mvh Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.