AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.826

Motordialys på en M5 3,8.

Sida 1 av 2
PA
35
PAC
M5T -95
Hej,
Funderar på att göra en motordialys på min M5T -95 i samband med inspektion II.

Har någon här på Forumet erfarenheter av detta? Resultat - gång, förbrukning av bensin och olja? Annat?

Mvh
Anders

Mvh
Jag har gjort det på flera av mina bilar.
Inte bara BMW.

På Alpina kunde jag se en markant skillnad i bensinförbrukning.
Tidigare låg samma snitt på 90km/h mot efter låg jag i samma snitt på en hastighet av 125km/h.

Kanon om man vill byta till en annan sorts olja eller bara veta att motorn är ren invändigt.
Har sparat flera av filtren som sitter i maskinen bara för att jämföra bil och bil i sot/kox eller avlagringar från motor.

Mvh..
Micke Skiöld
Länk
Länk
mk
105
mkall
530dA Touring-01
Verkar intressant ju. Vad har ni betalat för en "flush"
Har bra kontakt med dem sedan min tid på Kneippbaden's bil.
Vet inte vad de tar betalt i vanliga fall, men jag ger dem 600:- för en tvätt.
Då skall tilläggas att jag har med mig filter och olja själv.

Helt klart värt att lägga ut pengar på iaf,.
Resultat syns ju klart och tydligt på filtret från maskinen.
undrar om man vågar utföra detta på en 35000milamotor med tveksamma oljebyten, sista tiden gått på helsyntet (ca 2000 mil)? tar litet olja som det är nu

___
Mvh
Patrik N.
mk
105
mkall
530dA Touring-01
Det såg riktigt otäckt ut, det filtret. Ryser när jag tänker på att min motor kanske ser sån ut inuti!
Sista bilen jag gjorde det på har bara rullat 13,000 mil. (Alfa Q4)
Ingen större sträcka med tanke på att alla servicar skötts enligt bok.
Men efter det kunde jag se klar skillnad på:
-Oljetrycksmätaren.
-Jämnare tomgång vid kallstart
-Perfekta avgasvärden på bilprovningen.
PA
35
PAC
M5T -95
B10Alpina,
Låter bra. Känner mig övertygad att det kan vara värt en tusenlapp att få det gjort.

Mvh
Anders

Mvh
Med all säkerhet värt pengarna.
Kan ju bara bli bättre efter.
Tycker det borde va lätt till att nåt hål täpps igen av all skit den löser upp? Känns lite vanskligt med tanke på att man har noll koll på vad som sker i motorn, man kan ju inte SE i den..
Går under ett djävligt högt tryck i motor.
Och oljan är upphettad (kommer inte ihåg grad) och den är väldigt lättflytande.
Kan väl inte va så hemskt högt tryck, då blåser man väl packboxar o liknande? De ja tänkte på va gamla hårda koks-kakor å sånt, som kanske kan sätta sej på tären för nåt hål, men den kanske löser upp sådant. Är det garanterat riskfritt är ag själv intresserad eftersom förra ägaren hällde i delsynt i min, vilket jag INTE vill ha.
Garanterat riskfritt.
Läs länken som jag gav tidigare i denna tråd!
Läs allt där så får du bra info.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vid engine flush använder man en väldigt tunn "sköljolja" av mineraltyp. Sköljoljan filtreras i flera steg som är finare än vanliga oljefiltret i motorn.

Jag kan inte tänka mig att man täpper igen något i motorn vid sköljningen eftersom smutsen inte lossnar i stora flagor, utan sköljs bort gradvis från ytan, ungefär som när en isbit smälter och vattnet rinner bort.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Kan detta enbart utföras på de verkstäder som är listade på engineflush hemsidan? Skövde/jönköpings området kanske finns någon?

MVH
PAC: Blev det någon dialys utförd? Resultat?
Är också nyfiken! Lutar starkt åt en motordialys vid nästa service :-)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
PA
35
PAC
M5T -95
Motordialys genomförd i samband med Inspektion II. Kostade 600:- extra. Så här långt kan jag bara säga att gången är jämnare och motorn känns mjuk och kraftfull, bättre än före servicen. Vet inte om justeringarna vid inspektionen är orsak till detta eller om det var motordialysen (eller vårkänslan). Meken sa att skölj-oljan var helt svart inledninghsvis... Återkommer när jag vet mer om olje- och bensinförbrukning. Hur som helst känns det mycket bra att veta att motorn är så bra den kan vara.

Mvh
Vad kul. Tror med all säkerhet att du kommer att märka en skillnad på bensinförbrukningen.
Jag har sett skillnad på de bilar jag gjort rent.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det är givetvis ingen nackdel med en ren motor, men det känns ändå väl fantastiskt att en motordialys skulle ha någon stor möjlighet att påverka bensinförbrukningen till det bättre....

Om det ligger kvar 0,5 liter gammal olja i motorn, lär inte innebära en friktionsskillnad som ger påvisbar skillnad på bensinförbrukningen. Ej heller om det sitter lite avlagringar på normala ställen i motorn.

Så frågan är vad som en dialys kaqn göra som verkligen kan påverka bensinförbrukningen....?

Eller är det så att man samtidigt med dialysen gjort en service, och det i första hand är servicen som gett resultat, men dialysen får äran...?

Eller att man omedvetet efter dialysen, när man skall kolla om det gett skillnad, kör på ett annorlunda sätt som då är den egentliga orsaken till förändrad bensinförbrukning, men dialysen får äran....?

Klassiska vurpor när det gäller mirakelmedel, och det kan handla om samma vurpor även här.

Vad man kan se är att det är rätt lätt att sälja på folk tjänster och saker de egentligen inte behöver, och få dem att tro mer eller mindre blint på det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.