|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Som fd 3,2-ägare (med RR-vanos) är jag fortfarande övertygad om att dubbelvanosen håller, så länge du följer rekommendationen att inte varva över 3500 rpm innan oljan nått 85 grader (det tar c. en kvart-20 min). Min höll i ett år utan ngn läckage, men började läcka en månad efter försäljningen...pga att jag sålt bilen till en gasglad kompis som inte kunde hålla sig! :-) (Kostnad c. 6000:-, magnetventilerna) |
|
|
Det kan vara flera fel på en vanos som tex magnetventiler men tyvärr byts ju hela enheten ut pga Bmw`s egna mekaniker inte kan reda ut vad felet är utan följer datorns rekomendation dvs byt hela enheten. Tyvärr!! Alla delar i vanosen går ju och byta var för sig, det gäller bara och komma fram till vad som behövs bytas. Anledingen till att jag bytade var att det rasslade lite inte för att din rasade eller gick dåligt. Det var ju iof försäkringsbolaget som stod för fiolerna vid mitt byte. Jag har kört 3.2:or så har rullat 13-15 000 mil som fortfarande går kanon med RR Vanosen. Håller med Sani: Körs bilen efter rekomendationerna så ska det inte vara nått problem! Länk |
|
| Låter helt rätt det nu säger att om bilen körs som den ska så blir det nog inga problem med Vanosen. För mig känns det att det är lika mycket som talar för och emot för modellerna. Fast nu har jag en riktigt fin 3.0 på gång, så vi får se. | |
hampe m3 |
Delerium, bak läxa till mig eller en läxa till mig :) Hur som helst fattar ja noll.. Inte ricktigt min starka grej det här med datorer. men tack ändå. |
hampe m3 |
Tryggvesson, har du kollat försäkrings premien på en m3?? Kollade din profil o såg att du va i samma ålders grupp som mig, den är kopiöst hög, bara så du vet, bor du i stor stad?? För gör du det då hoppas ja att du är beräd på att du fårbettala mulltum, sen så kan det va litte halv svårt att få m3 försäkrade nu för tiden, här uppe i sthl är det bara 3 bolag som tog i mot min m3, då va den ändå s-såld o 8000 mil på mätaren, ja hade allt som krävdes för att få försäkra den, larm, imobilaser, stöldmärkta ruttor mm, men ändå så fick ja en premie på över 10 000kr i månaden.. Men e det grönt på den frånten då tycker ja att du ska slå till.. Har du bestämt dig om du vill ha en full smetad eller nöjer du dig m litte mindre uttrustning?? Hur många slantar har du tängt att lägga inköpet?? |
|
hampe m3: Vet att M3 är en mycket dyr bil att äga. Hade jag inte haft råd med en hade jag inte letat efter en ;). Fast dina 10 000kr i månaden låter lite i överkant, det är ju vad hela bilen kostar på ett år. Har inte direkt satt upp några större krav på utrustning eller pris. Ser mer till ägarantal och miltal. Vill ha en som är 100% orginal och i mycket fint skick. Sedan är det alltid bättre att lägga till några kronor o få en finare/bättre bil än att bara köpa en för att den är fräck/har "rätt" utrustning. Det tror jag att jag tjänar på den dagen jag ska sälja bilen. Tacker jag iaf. |
|
hampe m3 |
Absolut bara en själv vet vad som känns rätt, gissa om ja tyckte att 10 116kr månad va för dyrt, skrev mig hoss mor min, o vad glad hon blev över en ny bil ;) Menade inget illa med mitt tidigare inlägg, visa vet bara inte HUR mkt en m bil kan kosta att försäkra (menar inte någon här) ska försöka länka till en 3,0a som ja kan gå i god för, litte för mittemellan för min smak skin men inte el styrda, lilla datorn, el lucka (inget för mig) Ac i ett yssökt skick inte samma extrem mint condition som min men en av dom finnaste ja sett i skick för övrigt. En ricktigt Käring körd bil så den är väll rejalt igen sottad,:) samma typ av pedant mäniska som mig, självklart full dokad en bil som verkligen tål att granskas. Dan innan ja skulle hämta min m3 så tjatade ja till mig en åk tur, satt o tjattade i 30min om att han skulle dra ur den. kvarts gas o varvning till 4000varv på 2 växlar, tack för den haha Hella hans familj är riktiga bil pedants galningar, mer puts än åka, presis som det ska va. Länk |
hampe m3 |
ha jag lyckades, fast ja vet ej hur.. hm |
|
Tackar for alla svar. Kan tyvarr inte saga att mitt beslut kanns mycke lattare men det ar ju aldrig fel med lite mer kott pa benen. Har kikat pa M3 riktigt lange men nu nar man borjar bli riktigt serios sa kanns det som om alla "bra" bara forsvinner?? hehe. nan som fatt samma kansla, kanns lite magert med riktigt fina originalare pa marknaden nu.. Funderar pa att dra ner till Tyskland men jag vette fan om det lonar sig i slutandan. En GT har jag faktiskt funderat pa ocksa men det kanns som om dessa ligger i en nagot hogre pris klass, nojer mig gott med en vanlig=) Har dock ett litet udda krav och detta ar nackstod bak, det ser sa mycke battre ut... later kanske konstigt men men. Kom detta som standard pa arsm. -95??? |
|
|
Vet inte när det kom men det finns iallafall på alla 3,2. På tal om nackstöd så har framstolarna bättre nackstöd i 3,2 än i tidiga 3,0. Vill man luta tillbaka huvet är det mycket skönare med de nyare. Mip |
|
|
NiZsE: Håller med dig alla fina orginal bilar har försvunnit. Har nog inte hittat en enda 100% orginal M3:a till salu. Och det där med nackstöden låter inte alls konstigt, håller med dig det ser mycket bättre ut med nackstöd bak. Dock så är dom inte så dyra att eftermontera så jag väljer att göra det istället. |
|
|
NiZsE: Nackstöd bak gör en sjuk skillnad. Ser ut som en modern europeisk bil istället för nån gammal raggaramerikanare från tidigt 60-tal. Det är dock riktigt enkelt att eftermontera. Alla fästen finns under hatthyllan. Man borrar fyra hål i den så e det klart. Nackstöd är hyfsat enkla att få tag på på bildemonteringsfirmor eller här på autobörsen. Eftersom de inte är fästa i klädseln så kan man ju alltid prata med folk som säljer kompletta klädslar. Dega 1000:- för nackstöden och han kan fortfarande sälja klädseln som "komplett". Båda gör en bra affär. 1000:- kanske låter mycket för två kuddar men antar att du i dagsläget skulle lägga till det för en bil som hade det original mot en som inte har det. |
|
|
Ofan det ar sa latt att eftermontera, riktigt bra! Slipper man ju bara titta pa bilar med nackstod bak i fortsattningen, hehe.. Ja skillnaden ar faktiskt enorm, bilen ser saaa mycke modernare ut me nackstoden. Finns ju en fin gul -93:a pa autopowerborsen nu med 11500mil pa mataren men den har ju inte skinn....=( tryggvesson: Ja visst ar det magert med fina originalare, vill inte ha nan me ogonlock eller oppetfilter osv... Original ska det vara! lite Gt prylar far det garna sitta pa men that's it.. Skulle va fint att hitta en fin -95:a med digitala kliman, stora datorn och svart skinn med nackstodbak!! =) eller vad tycker ni? |
|
|
Nu när vi ändå diskuterar skillnader mellan 3.0 och 3.2, Är det samma stötdämpare och fjädrar på dessa två modeller? Samma avgassystem? Behöver ju inte vara samma, men kan man plocka grejer från en 3.0 till en 3.2 eller vice versa...? MVH |
|
|
behöver inte vara skinn tycker jag... Cool medd tyg/mocka (ja, jag har det ;) ) |
|
|
För er som står i valet och kvalet mellan E36 M3 och M3 Evolution rekommenderas ett köp av senaste numret av Total BMW. De har ett ganska utförligt reportage där de jämför för- och nackdelar med de båda. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Crisse: Kolla här och jämför Länk M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Det är samma fjäderben till dom båda men andra fjädrar. 3.2:an har rostfritt avgassystem samt en annan typ av extraktor grenrör. På 3.2:an sitter lamdasonderna i extraktor grenrören medans dom sitter på katalysatorn på 3.0:an. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.