|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej hej, Vet att jag kommer att attackeras av "bruka sokfunktionen" inlagg nu men jag skriver detta anda da=) Det jag undrar over ar om det kanns nan "stor" skillnad mellan M3 3.0 och 3.2? Ar det vart att lagga till pengarna pa 3.2:an och samtidigt behova oroa sig om vanosen? Brukar inte denna modell vara nagot dyrare i drift i detta avseende, dvs aom nagot gar sonder. Kanns lite sakrare med en 3.0 kanns det som, far ju en bra mycke battre 3.0 for samma pengar som en 3.2 eller? Lite funderingar bara. Ar lite kluven infor mitt kommande kop. | |
|
Jag har inte kört någon av dem, men jag har muddrat igenom varenda tråd som behandlar ämnet här så jag kan sammanfatta lite. M3 Evo (3.2) sägs vara snabbare. Vid 0-100 är det mycket liten skillnad men vid högre hastigheter skall det vara märkbar skillnad. Evon har en sjätte växel som underlättar långfärdsåkning särskilt om man har sportavgassystem. Evon har dubbelvanos tillverkad av Rolls-Royce. Denna har en tendens att haverera och ett byte till en nyare Sachs-variant kostar ca 15.000:-. Den enda fördel med 3.0 som jag lyckats nysta fram är att den har en "rejsigare" karaktär. Du kommer garanterat bli rekommenderad att köpa en 3.2a av andra här på forumet. Köper du en utan utbytt vanos och har lite extra pengar som förbereder dig för ett byte är det nog inga problem. Själv är jag spekulant på en 3.0. |
|
|
Jag skulle starkt överväga en 3.2 i och med att bilen är generellt sett modernare (digital AC, 6 växlad osv). /Marcus |
|
|
Jo vist går 3,2 an lite bättre om båda är orginal det är ju klart! men du kan ju alltid göra nånting åt det!=) Jag skulle hellre köpa en riktigt påkostad 3,0a en helt vanlig 3,2a! så tänkta jag när jag köpte m3an! var å test körde flera 3,2or men hittade ingen snygg som jag hade råd med alla riktigt fina 3,2or var svin dyra! så det vart en super fin 3,0 istället! beror på om du prioriterar utsende elle om du är effekt torsk! =) Up to you=) Min bil: |
|
| mange: Har du bytt ratten i din Cab? Den e jävligt fet den du har men den kom väl först 97? | |
| det mesta är bytt på den bilen..ratten är nog bytt den med men jag har dock inte bytt den! men ja tror det sitter en nyare sån i med! | |
|
Som sagt, beror på hur mkt pengar du har. Självklart väljer man en 3.2 om man har pengarna. Och som det nämns tidigare så har 3.2 haft ganska mkt problem med dubbelvanosen. Om du ska byta hela den är det ca 25k. Darklight, finns 3.0 med digitala kliman också, sitter i min ;) Mvh Per |
|
|
Jag står också i valet mellan 3.0 och 3.2. Är dock mest inne på en 3.0 och har en på G. Någon som kört både 3.0 & 3.2 och kan berätta skillnaden mellan motorerna rent körmässigt. Har fått för mig att 3.0 ska ha mer "rejs"karaktär, precis som crisse säger. Alltså behöva lite mer varv, precis så som jag vill ha det :) Sådana här lyxproblem är inte lätt, 286 eller 321hk det är frågan det ;) |
|
|
Japp, 3,0 behöver lite mer varv. Min M3 Länk |
|
| jag har kört båda vist är 3,2an lite rappare men det är typ inget man liksom känner! det är inte så att man tycker wow vilken skillnad om du förstår! | |
|
Har kört båda och 0-100 känns knappt nån skillnad däremot över 100 är 3,2 betydligt snabbare. Den 6:e växeln, digitalkliman samt bättre chassi och bromsar (samma som E34M5) är guld värt. En 3,2 känns mycket modernare än 3,0. Mip |
|
|
Efter och ha ägt en 3.2:a i snart fyra år så skulle det aldrig falla mig in att byta en 3.0:a. Visst har 3.0:an lite racigare stuk på sin motor men 3.2:a är behagligare, mer kräm under huven, 6:e växel, digital klima mm Tidiga 96:or fick ju dom sista alu dörrarna från produktionen av GT:n. Dvs lägre vikt! Större bromsar osv det är massor utav grejor som är bättre på 3.2:an Enda nackdelen är ju den mytomspunna vanosen. Samt ett högre pris. Nästan alla 3.2:or har väl fått sina vanosar bytade vid detta laget? Sen fick väl nästan alla dom utbytta pga rassel och inte vansras, inklusive mig själv. Samma sak kan ju hända med 3.0:orna oxå. Finns väl en del här på forumet som fått sina enkelvanosar utbytta har jag för mig?? Har du pengarna så köp en 3.2:a med utbytt vanos så är det inga problem. Det skiljer ju 35 hästar och lite i vrid och det märks vid lite inspirerande körning. Provkör både 3.0:an och 3.2:an och känn efter om du tycker att 3.2:an är värd dom extra pengarna. Valet var lätt när jag var runder och provkörde. Lycka till! Länk |
|
| Hmm... nu fick jag beslutsångest :( | |
hampe m3 |
www.einszweidrei.de |
hampe m3 |
begriper mig verkligen inte på hur man länkar så där myssigt.. |
|
Har ägt 3.0 & numera har jag en 3,2. 3.0:ans motor är ngt sportigare karaktär på än 3,2 precis som alla säger. Prestanda skiljer inte särskillt mkt i normal körning men uppe i fart är det stor skillnad på dem. Sen känns 3,2 mkt modernare och en sjätte växel sitter heller aldrig fel på motorvägen. Om jag var dig skulle jag satsa på en 3,2 om ekonomin tillåter det ;) /// mstrutsen |
|
|
Som sagt så finns det 3.0 med Digitala kliman också. Största fördelarna är ju 6vxl och de extra hästarna, och en nyare bil då! Och det är lååångt ifrån alla 3.2 som har fått vanosen utbytt. Visst finns det 3.0 som har bytt, men det är väldigt sällsynt. Mvh Per |
|
| Är det någon stor skillnad i försäkringskostnader mellan 3.0 och 3.2? | |
hampe m3 |
undrade samma sak som dig Olby vid förra bilköpet, kollade en väldigt massa m3or o svaret blev nej. svenskt såld är i allafall litte billigare samt om bilen gått under 10 000mil. |
|
Inte funderat på en GT? Kanke har de potential att hålla värdet lite bättre. |
|
|
Hampe m3 Länk Länk före |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.