|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Idag drog jag igång min 540 -93 som jag bara använder på sommarn. Jag brukar låta den bli varm en gång i veckan. Innan jag startade den så fyllde jag på lite kylarvätska. Jag lät bilen stå på tomgång i 20 minuter, sen stängde jag av den och märkte att bilen har gått lite varm (75% på tempmätaren). Någon minut efter så skulla jag kolla kylarvätske nivån igen och minst 1 - 1.5 liter kylar vätska släpptes ut genom en dräneringsslang under bilen när jag skruvade av locket! Så nu undrar jag vad fan som är felet, hade det blivit för högt tryck i systemet när bilen hade gått varm eller? Är det termostaten som mest troligt är trasig? | |
|
Dräneringsslangen som du pratar om, sitter den under själva kylaren eller mer mitt under bilen? Från min bil droppade det kylarvätska ganska mitt under genom något som jag trodde var en dräneringsslang. Det visade sig att värmepaketet hade sprungit läck och att kylarvätskan dränerades ut där kondensvatten ska kunna rinna ut... // Jögge Länk |
|
|
Dräneringsslangen var inte framme vid kylaren utan mer på den högra sidan (infrån bilen sett) under motorn. Men jag är ganska säker på att det rann från slangen. Det konstiga är ju att det bara rann när jag tog bort locket till kylarvätskan. Sen när bilen hade stått och blivit kall så fyllde jag på igen och då läckte det inget! Vad kostade ditt värmepaket? |
|
|
Hmm... Jag skulle tro att när du skruvade av kylarlocket så upphörde det vakuum som gjorde att kylarvätskan stannade kvar. Har du kollat fryspunkten på din kylarvätska? Det är inte så att det har bildats en liten ispropp någonstan med följd av att kylarvattnet inte kan cirkulera fritt i systemet, utan trycks ut vid tillfälle... Det kan ju också ha blivit en luftbubbla i systemet. Pumpar vattenpumpen som den ska? // Jögge Länk |
|
|
Mitt värmepaket kostade 1295:- Sedan så var det också viktigt att man skaffade ett nytt kylarlock, och det kostade 200:- // Jögge Länk |
|
|
Jag bytte alltså värmepeketet själv kanske jag skulle tillägga... Lämnar man in till verkstad så kostar det nog multum skulle jag tro, beroende på allt arbete som inte var så lite... // Jögge Länk |
|
|
Jag har inte kollat vattenpumpen. Men är det uteslutet att det är termostaten? Jögge: Det du skrev om ispropp eller luftbubbla, menar du att nått har gått sönder eller att det bara tryckts ut genom dräneringsslangen? |
|
|
Det ska iofs vara tryck i systemet, men att det trycks ut när man skruvar av kylarlocket låter ju lite tokigt... Jag funderade på om en luftbubbla eller ispropp kunde orsaka detta fenomen genom att det blir för högt tryck i en del av system när vattnet inte kan flöda fritt. Läs lite här angående termostatproblem: Länk // Jögge Länk |
|
|
Jögge: Du skrev att det kan vara ispropp eller luftbubbla som orsakat detta. menar du då att när trycket inte hade någonstans att ta vägen så rann det ut genom dräneringsslangen? |
|
|
Det var en teori från min sida... Ett citat av Hasso från länken jag tipsade dig om: "Luft i systemet. i termostathuset. Lossa "kylarlocket" och lossa luftskruven närmast termostathuset, ta en blomkannna med pip och fyll på glykolblandning i lufthålet så att termostaten kommer i kontakt med vatten den öppnar nämligen inte om det är luft istället för vatten där." // Jögge Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fyller man på lite för mycket vatten och stänger av bilen precis innan termostaten ska öppna så trycker den ur sig vattnet och mer därtill. Lyckades själv få till det på 540,när ett tallbarr i expansionskärlet gjorde så att flottören hängde sig, så det blev ett par deciliter för mycket. Tryckte säkert ur sig 5 liter vatten efter en kort shoppingrunda och bara att böjka om med fyllning luftning. Du kan ha fått luft i systemet som gjorde detta fenomen. Eller nått litet läckage som släpper in luft istället. Det skiljer "mycket" i volym på vattnet mellan riktig kall motor och varm. ///MVH Hasso Länk |
|
Efter 20 min på tomgång så är ju motorn rejält varm och det blir tryck i kylsystemet, inte vakuum. Om man då öppnar och sänker trycket så kan vätskan börja koka, expandera och flöda över. Helt normalt på alla "friska" motorer, samma princip som i en tryckkokare på spisen. Mysko om vätskan verkligen kommer från dräneringen i AC:n/bilvärmaren och inte från kylaren (under locket osv). men nu vet jag iofs inte hur ev. dräneringsslang är dragen på 540 -93. Om kylvätska läcker ut vid värmepaketet så brukar det lukta lite speciellt inne i bilen och bli väldigt fuktigt på rutor osv. Det är alltid samma tryck i hela systemet, motor, kylare, värmepaket osv. Ventiler och termostat sitter bara på "ena sidan" i cirkulationen, om inte så skulle det byggas upp farliga tryck innan t.ex termostaten öppnat. Termostaten har även ett litet pilothål för att lite vätska skall cirkulera även vid kall motor, på t.ex E39 kan man se en liten pilotstråle under locket om man öppnar och startar även en kall motor med stängd termostat. Vid ev. ispropp i systemet, lite beroende på var den sitter så kan ju lite andra problem uppstå, ev kan så högt vtryck hinna byggas upp innan den släpper så att t.ex värmepaketet kan springa läck. FP |
|
|
Tack för hjälpen! Jag köpte en ny termostat idag på BMW, 850 kr!! Är inte det lite för dyrt? Hasso: Nån dag innan detta "fenomen" hände så råkade jag fylla för mycket kylarvätska. Kanske det som är problemet i samband med termostaten? |
|
|
Är det bara för själva termostaten? I t.ex E39/528 består kitet av termostat och termostathus, går lös på runt 500:- om jag minns rätt. Termostaten är dessutom eluppvärmd för styrning/öppning från motorstyrningen i bilen. Jag tycker det är rimligt, inte mycket mera än 1 (ett) st tändstift (Iridium) till hojen.... och det går åt 4st. FP |
|
| Nä det var 850 kr för bara termostaten + 16 kr för en o-ring. | |
|
zhcimon: Är du helt säker på att det var termostaten det var fel på, och inte som folke säger att vattnet flödar över/kokar och trycks ut om man skruvar av locket på expansionskärlet? Jag menar att det kanske inte är något fel på din termostat... // Jögge Länk |
|
|
Jögge: Förstår inte riktigt var du menar att felet ska vara? Om det är så som folke säger. mvh Simon |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Då har du betalat dubbla priset för termostaten ?? Mekonomen tar 370kr och BMW tar 525 kr till min 540 ., Nått måste ha blivit fel här. En vattenpump kostar ca 1000 lappen !!. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Är det värt att ringa till Bmw i luleå och säga att det har blivit nått fel? Jag tror då inte att jag får tillbaka nått? |
|
Inte skulle jag finna mig i att betala vattenpumpspris för en termostat, men det kanske är det vanliga kallortstillägget :) Är ju upp till dig att göra hur du vill. ///MVH Hasso Länk |
|
min trycker också ut kylarvatten, fast då igenom en dreneringslang från värmepaketet. någon som har varit med om detta eller vet varför den gör detta? bilen är för övrigt en 535 -91. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.