|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Jämför en faceliftad E39 med schyssta fälgar med en valfri volvo från samma år... *flinar* | |
| Använda bilar har rasat i priserna här i Finland, en stor orsak att folk importerar själv från tyskland så utbudet har blivit stort,finns massor till salu nu -99 och äldre, folk har också mycket gott över till dieslar.Nyare dieslar kan du också få, men de är vanligtvis mycket medkörda troligtvis gamla taxin. | |
|
Vad många verkar glömma bort är att dessa bilar är billiga i tyskland. Är priser billiga i tyskalnd så påverkar det oss även här. Bara för att man köpt en bil i tyskalnd för 50 så betyder det inte att den är värd 100 000 så fort den rör svensk mark. Många skriver att volvoägaren överksattar sin bil, detta gäller även bmwägaren.' Var glada istället för att priserna går det varför betala nästan 100 000 för en 8 - 9 år gammal bil? Skulle aldrig betala samma pris för en import som för en svensksåld och där kan jag säga direkt att jag har inget emot importerade bilar. Det är försäkrignspremien som gör att jag ej vill betala samma pris har jämför nu i ett par veckor och jag har ej hittat någon importbil som jag kan försäkra till samma pris som en svensksåld. Mycket beror på att jag bor i sthlm. När jag tittar på bilar så blir jag alltid misstänksam när ägaren till bilen bara säljer den efter ett par månader, oavsett om det är nyimport eller ej. Köper jag en bil så känns det liet bättre för mig om ägaren har haft den ett par år. Nä nu tycker jag att det är för mycket gnäll i forumet, skall nog skriva ett inlägg om att det är dags för en bmwträff när våren kommer =) |
|
|
Min erfarenhet av BMW och andrahandsvärde är skrämmande. Finns ingen jag känner som ens kan sälja sin BMW själv.. Den måste butas in eller skänkas bort till en struntsumma. SÅ visst är det köparens marknad. Min BMW som såldes för 6 månader sedan står bara o samlar damm. Finns ingen som vill köpa den. Nuvarande ägare får ge bort den ännu billigare än vad jag gjorde.... Bilen var en totalt felfri 528 i superskick och med låga miltal! |
|
| Så köparns marknad ,du får superbilar väldigt billigt,så varför köpa skit när du får en super bmw för en skit corolla etc, Jag har ingen tanke ens att byta min nuvarande 540 -02 den var tyvärr inte så billig i Finland men jag fick också ett regält pris iutbyte för min 528iAt -99,den var superfin och de sålde den genast,så uppgradera era bilar till nyare nu vem vet hur det går med priserna.stackars köpare av nya bilar, det blir att ge en regäl mellanpeng vid byte.Nya bilar kommer att bli svårare att sälja för kunderna håller sina bilar längre. | |
|
delorian: jag har haft samma premier som motsvarande svensksålda på mina 3 senaste importbilar däremot så har försäkringsbolagen oftast lite mer krav (omkodning av nycklar, rutmärkning, etc) när gäller importbil. Finns också vissa bolag som ej vill helförsäkra importbilar om du ej sedan tidigare är kund hos dom samt några bolag som rent genrellt vägrar importbilar. Själv använder jag BMW Originalförsäkring. Det man får tänka på är att när försäkringsbolagen söker efter ett regnr på en importbil så får dom inte alltid upp en årsmodell utan ser när bilen är registrerad i Sverige och det eventuellt bli missar här. Finns ju också en möjlighet att någon bil blivit felaktigt klassad i samband med import som då lever kvar med denna klassning. Vet att någon kollade upp två importerade M3 E46 och fick rejält olika premieförslag trots samma årsmodell men det som skillde var när dom var importerade. ___ //Ulf |
|
|
Prgrammer. Nu vet jag inte vart i skåne du bor, men jag bor i en närförort i sthlm, 27 år. Här är allt dyrt, finns dock en stor bil som är billig, toyota carina e 6500 hel/år inte så farligt. En svensksåld 530 kan jag få försäkra runt 12. |
|
|
Jag bor relativt nära Malmö så till viss del så drabbas man ju av storstadsprissättning. Betalar kring 8 för min 530 och något mindre för 320'n dock med längre körsträcka. Jag har testat att ta regnr från svensksålda bilar av samma årsmodell och knappat in på BMW Originalförsäkringars hemsida och får samma premie exakt på kronan. När jag tidigare ringt runt till bolagen så säger merparten att dom inte har högre priser för importerade bilar däremot olika krav som jag nämnt ovan. Handlar det om importerade motorstarkare bilar typ 540, M5 och Alpinor så har t ex Trygg Hansa ytterligare krav, vilket står på deras hemsida. Sen finns det ett problem just med 530 när man ringer FB och inte har ett regnr. När dom ska hitta rätt klassning på den så saknas E39-modellen. Dom hittar bara E34 och E60 vilket gjorde att jag i somras när jag köpte 530'n höll på att gå på en nit för när jag ringde och ville teckna försäkringen på If för 7000kr som jag fått som ett preliminärt pris tidigare så blev det i verklighetern 10200kr. Då jag vid tillfället var 20 mil hemifrån med en nyreggad bil så ville jag ju gärna ha den försäkrad för hemfärden så jag tog försäkringen. Väl hemma så ringde jag BMW Originalförsäkring och fick då 7900kr för samma försäkring och då man har "ångervecka" även på försäkringar så var det bara att avboka försäkringen på If. Men åter till 530 E39...när det gäller telefonförfrågningar utan regnr eller om den är importerad så kan dom ha svårt att hitta rätt modell i sitt system. ___ //Ulf |
|
|
Jag har kollat alla mina tre 540i E34, alla import som begagnade, två 2002 en 6vxl och en automat, en 2005, samt som extra bil haft med den enda Sv-sålda 540i E34-96: an, den import 2005 och den sv-sålda hamnar på samma premie, den 6vxl import 2002 är billigare än den Sv-sålda och den import 2005, och den senast inköpta automat import-02 kostar hälften så mycket som den import 2005, vilket också är hälften så mycket som en Sv-såld=) Ett Bolag jag frågade T****-H***a sa en premie på internet "den Sv-sålda" och nästan dubblade det på den import-05, dom sa också att dom inte gillar import, dom rekommenderade även mig att köra oförsäkrat vid körning av min första importBMW till SBP när min Tyska försäkring gått ut, jag trodde inte det var sant, ett stort företag som rekommenderar brott, jag fick även prata med handläggarens chef som sa samma sak, sedan dess bojkottar jag detta oseriösa bolag, IF och Läns Försäkringar heter dom bolag jag haft dom premier jag skriver om längst upp i inlägget, jag rekommenderar starkt att ringa till alla bolag för att få alla offerter, dock inte T-H. Mvh Stephan |
|
|
Är det svårt att sälja BMW? Jag är ytterst förvånad, jag har inte ens behövt sätta in en annons, dom går i väg ändå, mina 6vxl har jag sagt nej till att sälja på fråga, så jag håller inte alls med om det, jag har till och med tagit på mig att sälja en kompis: s 540i. Med rätt formulerad annons, med mycket info, vettigt pris så går alla bilar att sälja, om dom är körbara + besiktade i hyfsat skick, kanske även utan dom punkterna, jag tror till och med en Auburginefärgad 520i E39-96 med 33000mil, utan A/C eller annan utrustning går att få i väg, självklart inte till ett pris på 69tkr, men i väg går den, det är jag övertygad om. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.