AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.388

sluta skänk bort era 523,er !

Sida 1 av 3
ca
25
careidas
750Ia -95
Jag förstår int mig på er som säljer 96-97 års modeller (E_39) till vrak priser, 70 till 80 tusen!! är dom bilarna så jävla dåliga att man i dagens läge får börja jämföra dom mot tex volvol 850-855 som börjar stå i samma pris!!
Har verkligen e-39,an sänkt sig så lågt egentligen?
Enligt min mening så är ju e-39.an fa
n så mkt mer bil en än sketen 850 eller saab 9-5 eller fjösig mercedes 200 ( eller vad dom nu heter).
Någon som håller med mig??
Har precis skaffat mig en 750, och jag skäms nästan hur billigt man får dom idag! inget fel idet, men BMW är faktist i symbios med premium -bilar, och har alltid varit.
Komer detta märke (BMW) fortsätta vara det???

Det är ju köparens marknad..

Står bilen upp mot dina krav så gör det väl inget om den är billlig?

/Anton
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
har du betalat överpris för din??
Hk
31
HkanSWEDEN
530 IA -01 (svart)
sport- komf- exkl pkt
Hej där

Tillgång och efterfrågan tar som bekant inte hänsyn till kvalitet!

Somliga tror att BMW ägande är en livsstil.....dom har inte förstått något.....det är mycket....MYCKET STÖRRE

Håkan
Br
13
Braddy
BMW 523
Jag kan hålla med dig i det du skriver, en BMW borde ju hålla ett högre andrahandsvärde eftersom det är en statusbil.
Men eftersom man man importerar så många BMW:n mättas marknaden och priserna sjunker då efterfrågan minskas.
Detta är ju naturligtvis på både gott och ont, en sak vi tyvärr får leva med.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Handlar nog mycket om både ägandekostnader och allmän inställning till bilar hos befolkningen.

Gamla BMW brukar vara dyra att försäkra och reparera!
Gamla "lyxbilar" (som många anser BMW vara) är inga lyxbilar längre när de är tio år gamla...
"Alla" vill ha en volvo utanför sitt lilla radhus i detta land...dessutom tror alla att volvo är den billigaste bilen att driva. ;o)

Dvs. volvobilarna är överskattade prismässigt (man får ganska lite bil för pengarna) och BMW är underskattade prismässigt (man får ganska mycket bil för pengarna).

Men som alltid i en öppen ekonomi styr tillgång och efterfrågan - dvs. en normal E39:a från 96-97 är inte värd mer än kanske 65000-75000kr!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När jag köpte min 528 -96 år 2000 så kunde jag nästan få två Volvo 850 för den pengen som den kostade då. Eller en ny Volvo.
Så ser priserna inte ut idag, E39 har sjunkit och prisskillnaden är nästan försumbar. Tanken går till ett välkänt uttryck "Volvos värde varar" .

///MVH Hasso
Länk
li
1.959
liste
535i -89
Varför Volvo håller värdet bättre än BMW...?

"Svensson" som inte kan något och inte är det minsta intresserad av bilar tror att han/hon VET att Volvo är världens säkraste och mest driftsäkra bil. Sen är den ju jättebillig att serva också. Detta gäller oavsett om man tittat på en Volvo 343 DL eller en Volvo XC90 V8. Dom "vet" också att BMW är dyra att köpa, köra och serva. Det är därför dom köper en begagnad Volvo V40 1,6 för mer pengar än en BMW 318i Touring även om BMW:n är svensksåld, har gått mindre, har mer utrustning och är finare än den importerade V40:n. "Det är ju en Volvo".

Visst är det dyrare att lämna en BMW 750i på verkstad än det är att lämna in en Volvo 240, men Volvos senare modeller är på inget sätt billiga att serva och reparera. Har försökt övertala folk att Volvo faktiskt är DYRARE på många sätt (utom försäkring förstås) än BMW, men det spelar ingen roll om man visar kvitton eller tabeller. Volvo är så djupt rotat i folksjälen helt enkelt.
De som vill sälja bilen och inte får högre bud än de nivåer du nämner har att välja på att behålla bilen och strunta i att byta alternativt att skaffa två bilar(kostsamt). Utbud och efterfrågan styr. Något som ligger BMW i fatet är säkerligen de skyhöga försäkringspremierna som blir en stor del av totalkostnaden av bilägandet ju billigare bilen är och mindre värdeminskning. Inspektion I och II är inte direkt billiga heller, samt att bagageutrymmet inte är är på topp. Bakhjulsdrift i all ära, dock anser jag att för det stora flertalet är framhjulsdrift säkrare i vinterväglag.

För att höja BMW:s status tror jag att BMW skulle tjäna på att:

- erbjuda försäkringspremier i nivå med volvo/ford etc
- se till att det är extremt svårt att manipulera mätaren, i det borde ligga att man inte behöver dyr utr för att kunna registrera service/rep även hos icke aukt verkstad
- vara mycket behjälpliga att kontrollera miltal

Kanske någon har ytterligare förslag?

/Simon
andha45
Jag och min familj har alltid haft både Volvo och BMW. Kvaliteten är ungefär lika bra (vilket också flertalet professionella studier visar), vilket vissa BMW-ägare inser (och köper BMW ändå för att man gillar den), andra inte. Den senare kategorin skämmer ibland ut märket BMW genom att i tid och otid hävda att BMW är bättre än alla andra bilar..

Många drar sig säkert för att köpa äldre BMW för att man tror att de är dyrare att äga, vilket till viss del inte är sant (även om en del 740i-ägare här på forumet berättar om extremt dyra reparationer).

Jag känner rätt många som inte vill ha en äldre BMW eftersom det skänker ägaren en image, som man definitivt inte vill ha.

/PH
Priserna på BMW är låga "mina 540:is kostade båda över 500tkr styck när dom var nya, den senaste betalde jag mindre än 10 % av den summan för" ännu lägre är dom för motorkraftiga i Tyskland jag betalade minst 20tkr mindre för min 540 färdig reggad i Sverige än vad en motsvarande hade kostat i Sverige, ändå var det ungefär dubbelt så mycket vad säljaren hade fått ut av en Tysk, 70-80tkr för en E39 96-97 tycker jag är en rimlig prisnivå, tre exempel från Tyska BMWhandlare, 528i-96 vit 1äg 14350mil ACC, skisack, multiratt €7300, 528i-96 silvermet 2äg 15780mil ACC, glaslucka €6250, 520i-97 blåmet 3äg 10530mil, ACC, skisack, aluf, fällbart baksäte €6900, dom bilarna hade jag undersökt närmare vid ett köp av tidig E39:a för egen del, och att betala 100tkr för en tidig E39 Sedan undantaget en 540i 6vxl med xenon, skinn, navi+tv, skulle inte vara intressant om inte bilen vore i skick som min svarta 540 E34,

simon_en; Är problemet med mätarbackning, ett vanligare och billigare fenomen på BMW, än Audi, Volvo, MB, VW, osv.?

Visst vore det bra om det vore nästintill omöjligt att ändra mätaren men lyssnar man bara av säljaren går dom bilarna bort ändå, så det ser inte jag som ett BMWproblem i sak.

Att få ner försäkringspremierna är den viktigaste delen för ett mer njutbart BMWägande enligt mig, men för att ordna det behövs gemensamma åtgärder från BMW även andra märken rusar i höjden i den frågan, försäkringsbolagen, verkstäder och från oss bilägare.

Servicekostnaderna ser jag inte heller som ett stort problem annat än om man väljer att anlita auktoriserade verkstäder i storstäderna, som för att generalisera både är dyra och dåliga, endast företagsägda bilar där företagen har lite intresse vad kostnaderna blir, har en rimlig chans att bli nöjda.

Bakhjulsdrift är inte ett problem för fordon med ESP i någon större utsträckning, diffspärr eller ASC hjälper upp till en acceptabel nivå, även om 4-hjulsdrift är att föredra i alla lägen utom bränslekostnader, dom hjälpmedel som finns ABS, antispinn, diffspärr, ESP hjälper alla fordon oavsett drivning så det blir en behaglig färd även under dom mest besvärliga vinterförhållanden som kan råda.

För egen del ser jag tre saker som dyrbara för att ha BMW 540i som bruksbil, nämligen försäkringskostnader, skadegörelse/smitningar och kopplingen, den sistnämnda återgärdas enklast genom byte i förtid, då kan jag vara helt lugn i 15000mil, sen finns det ytterligare ett problem, jag vet inte om jag klarar att använda den som bruksbil i och med att den var mycket finare än jag väntade mig och då känns det fel att slita på den, speciellt när det ser ut som det gör vädermässigt just nu, men att sälja/byta den är inte heller ett bra alternativ, så lösningen får kanske bli ytterligare en bil;)

Mvh Stephan

Ps, Volvo V40 är ingen Volvo det är en Mitsubishi!

Ds, simon_en när får vi se dig i en BMW igen? Har du räknat på hur driftskostnaderna skiljer sig mellan din Vectra och dom BMW 530i/528i du ägde förut, hur stor är skillnaden i så fall?

andha45
En inbyggd motsättning i ett attraktivt varumärke såsom BMW är ju att en del som eg. inte har råd mkt gärna vill ha varumärket, vilket rätt ofta betyder målgrupper som är andra än de som BMW vill ha.

Jag förstår inte varför BMW skulle gå in och subventionera försäkringen, det skulle bli dyrt, omständligt och underminera andra mekanismer som sätter press på priserna.

BMW har dock genom att införa EuroPlus-garantin gått in med en konkret åtgärd som nog förbättrar andrahandsvärdet.

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av att BMW skulle vara dyra att serva, snarare tvärtom. Nyare BMW har en Inspektion (dyr) vid 5 000 mil, oljebyte (billigt) 2 500 mil. Det är alltså 2 dyra, 2 billiga servicar på 10 000 mil, mindre än de flesta bilar.

BMW i storstäder är säkert inte dyrare el sämre än andra märkesverkstäder. Personligen har jag inget annat problem med märkesverkstäder än prisbilden. En liten verkstad gör vissa saker sämre, andra saker bättre. BIlligare blir det i alla fall!
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
simon_en:

Håller med dig fullständigt ang att BMW måste hjälpa till att få bort mätarskruvade bilar.
Dels genom att konstruera bilar som blir svårare att skruva, samt nog viktigast i dagsläget vara mer behjälpliga vid mätarkontroller samt utföra egna kontroller på nyimporterade bilar som importären tar dit för att få papper på att mätarställningen stämmer. Papper som sedan används som försäljningsargument.

Stephan735i:

Du säger:
"Visst vore det bra om det vore nästintill omöjligt att ändra mätaren men lyssnar man bara av säljaren går dom bilarna bort ändå, så det ser inte jag som ett BMWproblem i sak."
Ja, de bilarna går bort för dig och för många andra kunniga och pålästa "entusiaster" här på forumet.
Men, de mätarskruvade bilarna säljs ändå till någon som inte besitter de kunskaper som du gör.
Och de säljs med ett papper från BMW som en av de starkare försäljningsargumenten.....vilket gör att köparen tror att allt står rätt till.

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Stephan735i,

ang mätarskruvningarna så är det nog inte vanligare bland Bmw än bland Volvos bilar. Jag tror att mycket av skräcken, som är väl befogad, bottnar i snacket kring "import-mercor" och "import-bmws".

En nyare BMW är nog inte ett "bra" köp ur ekonomisk synvinkel, om nu service och repkostnader är i nivå med andra märken så är värdeminskningen och försäkringkostnaderna bevisligen betydligt större än på andra märken, tex Volvo som håller värdet mycket bra i Sverige. När BMW sedan har sjunkit i värde så att den är i klass med tex motsvarande Volvo så kommer image-frågan in. Som någon sa, de flesta vill inte höra att dom kör en gammal pizzaracer.
andha45
Jag tycker jaken sammanfattar detta bra.

I allmänhetens ögon åldras en BMW eller för den delen en Mercedes snabbare än en Volvo eller Saab. Det finns säkert många här på forumet som inte tycker så, men jag är rätt övertygad om att allmänheten tycker att en äldre BMW, då pga pizzaracerimagen bl a, ser äldre ut än vissa andra märken, då en äldre BMW är mer "pretentiös", särskilt om den är stylad.

PH
Att äldre BMW/MB anses som mer pretentiösa än en Volvo kategoriserar jag i facket, ringa kunskap, som ägaren av en Volvo 940-91 som var djupt imponerad av min fyra år äldre 735i, jag var starkt förundrad över hans reaktion, eftersom jag det som imponerade på mig av den bilen var att BMW hade konstruerat en bil som var både modernare och mer avancerad än en många yngre bilmodeller, i övrigt imponerar inte dyrbara bilar på mig, det är ingen som vet om jag äter nudlar 6 av 7 dagar i veckan, så att avgöra min ekonomiska ställning på grund av vilken bil jag kör, är att göra det oerhört enkelt för sig och gör man det råder jag sådana personer att stanna inne och inte använda vare sig tv eller internet, tills insikten att inte bedöma på ytan upphör.

För att återgå mer mot E39 och inte fastna i saker som stör mig, så visst märks det att nybilsköparna lämnat E39-modellen, se bara på M5 E39 vars försäkringskostnader ökar lavinartat, vilket även övriga modeller gör, även om det är i mindre mängd, problemet att det kommer in ägare som gillar pizzaracerstuk, tror jag inte är så stort, det stora problemet är personer som inte bryr sig om sina bilar, dom som köper vrak som kostar stora pengar att åtgärda, dom som vill ha styling utan att betala för det, dom som inte kan behärska sina fordon utan åker av vägen i stället, det är dom individerna som tyvärr flockas mer till BMW än till dom flesta andra märken och kostar övriga BMW-ägare både pengar och besvär, dom personerna kostar också övriga samhället stora pengar på grund av sin vårdslösa livsstil.

BMW64; Det jag menade var oavsett vara lyssna av säljaren, inte bara titta på pris utan jämföra finns det ett godtagbart skäl att varan är billigare än dom andra varorna, känns det skumt, gäller det att värdera om det är värt att ta risken att det kan vara en stulen tv, mätarbackad bil som du står i begrepp att köpa, är det så att det går att få intyg på att bilen inte är mättarfiflad men ändå är det så skjuter BMW sig själva i foten, då är dom värda, något liknande som ägaren till en Peugeot som ställde upp den med en stor skylt på taket med informationen om det dålig rostskydd som Peugeot hade.

andha45; Jag tror inte att det är bättre hos andra märkes verkstäder i storstäderna, jag vet till exempel att Bilia hade en upprensning härom året i sina verkstäder, för att få bort olämpliga och kundfientliga anställda.

Mvh Stephan

ni
22
niffo
528iA -98
320iA Coupé -95
Jag säger bara en sak: Volvo är en Volvo medans BMW är en bil.

Tack för mig.
andha45
Hej alla,
Jag tycker mycket av det vi diskuterar kretsar kring: bilägaren som representant för varumärket.

Om många bilägare är rädda om sina bilar, servar dem, inte hottar dem smaklöst, och är generösa och schyssta personer i allmänhet (som t ex inte tycker att de som kör ett annat märke är idioter).

Om många bilägare vanvårdar bilarna, skruvar mätare, hottar smaklöst, skryter om sin bil etc., skämmer de ut varumärket.

Att den senare kategorin (som jag ibland tycker är pretentiös, eftersom de har en billig, risig bil som de tycker är cool bara för att det är t ex en BMW) dras till attraktiva varumärken är ofrånkomligt. Gucci, BMW, Mercedes, Mont Blanc, Breitling etc. är sådant som kopieras och eftersträvas. Tråkiga varumärken lägger man inte ned något på att få. Så man kan säga att det är oundvikligt att starka, attraktiva varumärken som BMW drar till sig sådana individer som inte representerar varumärket på ett bra sätt.

/PH
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Jag håller med Stephan. BMW har idag en stor oönskad kundkrets som ger märket dålig image, dessa personer är ekonomiskt svaga för att ha råd att sköta om sina bilar, drabbas ofta av skador som drabbar försäkringsbolag och kör vårdlöst, och helt enkelt gör att många väljer att annat märke för att inte bli förknippade med detta. Detta är väldigt tråkigt, och som sagt något som försäkringsbolag och därmed också vi skötsamma BMW-ägare får betala dyrt för. Så det är väl ingen slump att priserna rasar som dom gör.

BMW CS #5139
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
En sak påverkar åldrandet på bilmodeller är utbudet av utrustning på efterföljande modeller. För 10år sedan då E34 var på väg ut, så räckte det nog med skinn, elstol och taklucka för att en bil skulle anses som hyffsat välutrustad. Hur långt räcker det idag när man utan att blinka plockar på utrustning på en 520 för flera hundra tusen i form av tv,/navi, aktiv styrning, aktiva krängningshämmare mm.

BMW-köparen vill ha allt detta, vilket gör att de äldre inte bara går bort pga design utan även pga lull lull.

Det här kanske inte är så avgörande men jag är övertygad om att det hjälper till att dra ner värdet.
jaken och övriga; Det som stör mig med att köra förr förra generationen 5 serie är utrustningsfrånvaron; Xenon, fabriksnavi, sidoairbags, DSC och att den inte har högsta krocksäkerhetsnivå.

Utseendet ser jag inte som ett problem, en MB 300 SL måsvinge är inte ful bara för att den ser ålderdomlig ut, för mig är utseendet extremt viktigt, en bil som är ful eller oattraktiv kan jag nästan inte köra omkring i, en X3 hade jag behövt vara blind för att kunna köpa, tyvärr klarar inte BMW av att designa bilar som jag gillar längre, endast X5 och E46 får beröm godkänt, övriga är acceptabla eller ännu värre, så har det aldrig varit förut, och nej det är inte för att jag inte gillar modern design, både Audi A6 Avant, VW Passat, Citroën C4 och SAAB 9-3 Sportcombi är snygga bilar enligt mig.

Jämför Audi RS2 Avant och BMW M5 Touring vad är det som gör att RS2 har mycket bättre andrahandsvärde än M5:an?, Är det att Audin har Turbo? 4-hjulsdrift? eller något annat? För både bilarna är av förrförra generationen utan att kunna erbjuda några innovativa utrustningsdetaljer som finns i dagens modeller.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.