AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.852

Automatiskt El-infällbara backspeglar

Sida 1 av 2
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Bmw älskare (precis som jag:). Fundering angående El-infällbara backspeglar. Kan man låta programmera speglarna så att de fälls in automatiskt när man larmar på bilen och fälls ut när man larmar av? Ett smidigt sätt att inte glömma bort det när man ändå har en sådan funktion:) Har ett cargard T70C men installatören tyckte jag skulle kolla på Bmw först om man inte bara kunde göra en enklare programmering. Det kunde man inte enligt dem. Stämmer det? Läste om en autopower medarbetare, Kent, som gjort en sådan funktion på sin 525-03 tror dock att han gjorde någon specialare, någon som vet hur (kanske Kent själv råkar läsa detta inlägg:)

Tacksam för tips:)

Vh/Kermit.

Allt går för en händig... men jag skulle nog fundera lite innan.
Undras om mekanismen i speglarna är gjorda för att användas så ofta? Ponera att du låser/låser upp bilen 2-3ggr/dag och använder bilen sådär 300 dagar/år och i 3 år. kan det vara en rimlig siffra? Undras hur det är med precisionen i mekanismen och inställningen efter några tusen ut och invridningar? Förhoppningsvis OK, hoppas jag tänker fel...)

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmm..intressant tanke Folke, men ska man inte använda sig av den funktionen just för att speglarna är så stora och sticker ut en bit från karossen? Förstår hur du tänker och det är klart några ut och infällningar blir det ju på ett år:)

Vh/Kermit.

De är väl inte större än på andra E39 eller vilken modell som helst eller?

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Folke. Faktiskt så vet jag personligen inte om de är större men en annan tråd som jag startat, vet tyvärr inte hur man lägger in en länk till en annan tråd, så jag kopierar in den texten. En användare vid namn Magnus M skrev följande cit "Vanliga" glas passar inte! De automatiskt avbländande är större, ser man spegelhusen bredvid varandra så är det uppenbart. Gissar att det är därför de autoavbländbara är elektriskt infällbara."slut cit.

Vh/Kermit.

Oki, det kanske är så, men knappast några stora skillnader förmodar jag. Det kan ju säkert skilja mellan standard och M-modeller osv också men inte så pass så man behöver fälla in dom allt som oftast hoppas jag? Funktionen är väl mera en option osv som så mycket annat, om inte annat så för att kunna ta bra betalt för...)

FP
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag fäller in våra när bilen står parkerad på någon gata i stan (sällan) annars låter jag dom vara utfällda.

Jag trycker in BMW märket på nycklen och håller den inne, så fälls speglarna in ;) tufft :D

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmmm...kan ju prova att hålla in bmw knappen, kanske ingår i komfortstägningen:)

Vh/Kermit.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Nej, det funkade inte att hålla in bmw-knappen.

Vh/Kermit.

Funkade inte på min heller. Synd, hade känts "manligt"
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Inte för mig heller
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Måste aktiveras av BMW-verkstad!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Nr. 1 är väl att speglarna är motoriserade...?

FP
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Precis. speglarna måste vara med motor, därefter kan BMW porgramera dom således att fälls in genom at BMW-märket hålls intryckt!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Sa
440
Saij
X3 -12
Gäller detta även E-39:or??

Mvh/Saij
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
de går nog bara på de nyare bilarna 04 o framåt.

Länk
Det gäller nog alla skulle jag påstå, finns ingen motor för fällmekanismen så kan de aldrig röra sig automatiskt. Funktionen (option) har funnits länge.

FP
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag har provat går ej.

Länk
Hk
31
HkanSWEDEN
530 IA -01 (svart)
sport- komf- exkl pkt
Hej där!

Finns det en kontakt utgång från larmet eller en ledig reläkontakt från larmet när det aktiveras så borde principen vara att koppla den kontakten parallellt över den vanliga tryckknappen som sitter i dörren för speglarna. Vilka praktiska problem det kan medför vet jag inte men detta borde teoretiskt fungera. En mycket tänkvärd aspekt är som tidigare nämts....slitaget pga det mycket omfattande användandet.

Somliga tror att BMW ägande är en livsstil......dom har inte förstått något......det är något mycket....MYCKET STÖRRE

Håkan
Sa
440
Saij
X3 -12
Folke!

Jo det är ju klart att utan motor blir det ju lite svårt.......

Menade mera om funktionen att fälla in speglarna med hjälp av "fjärren" finns på E-39 (rutor, lucka går ju bra).

Mvh/Saij

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Mycket intressant. För mig räcker det alldeles utmärkt om man kan hålla in bmw-knappen. Rutorna går upp men inte speglarna (fälls in) i dagsläget. Får kolla vad min bmw-mek säger. Gör man den inställningen med Dis:en eller?

Kanske funkar det eller också inte, men värt att kolla upp:)

Vh/Kermit.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.