|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur ställer sig bilprovningen till bortplockad Kat på en 88:a? Den jajg har är Katen borta på och moddat avgasrör. Vet att den iaf var besiktad utan kat den senaste besiktningen. Men de kanske var hyggliga då eller så? Vad gäller egentligen. Som jag förstått det så var det 89 som de hårdare miljökraven kom. Dvs, fungerande Kat osv... Någon som vet (då menar jag vet å inte gissar som jag gör hehe) | |
|
Med risk för att jag missuppfattat, så måste den sitta där om bilen lämnat fabrik med den. Dock kan man ju alltid rensa den. Gäller 88 och äldre. |
|
|
okej men den gick igenom senaste besiktningen utan dock. Därför jag blir lite fundersam. Nu är det 3" rör med en extra ljuddämpare. |
|
|
får jag rätta till detta lit på årsmodell 88 måste den sitta där MEN inte fungera allså kan man rensa den men den måste sitta där. Men årsmodell 87 och neråt så kan man plocka bort den för lagen om att katten måste sitta där om den är orginal kom 88 Mvh mikael Å |
|
|
Kanske kan gå ändå, beror väl på besiktningsteknikern. Olika värderingar eller kanse inte ser. Bäst är väl att testa . Kan ju inte bli värre än en 2:A En kompis hade en 325 -88 med just rensad kat, och det var inga bekummer med att besiktiga med det. |
|
| prova men är tveksam jag har nämligt provat och det sket sig =) men men en tom katt annars funkar fint | |
|
Får testa å se. Funkar det inte får man väl jaga en rensad kat. Tack för svaren. |
|
| det var väl 89 det kom? så 88:erna ska väl klara sig | |
|
88:or behöver EJ ha katalysator. När man köpte en ny bil 88 fans det 2 st att välja mellan: 88A eller 88B, A utan katalysator och B med katalysator. Så undantaget är på 88 att man får köra utan katalysator. -89 måste ALLA bilar ha katalysator för att överhuvudtaget få köras i Sverige. /Per |
|
|
Okej nu har jag lite olika bud här. Får väl köra igenom den och se helt enkelt vem som har rätt hehe. |
|
|
Jesperado har svarat på detta massor av gånger, använd sökfunktionen! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
jaha... och det gjorde jag men tydligen på fel sökord då. Nåväl. Ursäkta om jag förstörde någon struktur med ännu en fråga i ärendet. (en som alltid söker men inte alltid på rätt sökord tydligen) |
|
|
För att sammanfatta vad Jesperado brukar skriva i dylika frågor: Om bilen har haft katalysator (oavsett årsmodell) MÅSTE den sitta där OCH ha förutsättning att fungera (rensad katalysator eller liknande har inte förutsättning att fungera) för att bilen skall få godkänt. Däremot avgasmäts 88:or efter gamla avgaskraven och man gör normalt sett ingen kontroll av att katalysatorn verkligen fungerar....men om det upptäcks att någon "fipplat" med den, blir bilen underkänd. Så: du måste ha en fungerande katalysator vid besiktningen men det är stor chans att bilprovningen missar en "rensad" dito om motorn är i bra skick. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tackar. Får hoppas på lika stor tur som förra ägaren då som fick igenom den utan kat. |
|
|
Vad jag tolkar utefter besiktningsprotokollet på en 88:a och t ex en 00:a så mäter dom bara CO-värdet på min 88:a. Men på en 00:a t ex så mäter dom massor av andra halter osv. |
|
|
Jag har sagt det tidigare vid flera tillfällen, men säger det igen. Det är väldigt onödigt att presentera felaktig information som fakta, det kan ställa till onödiga problem för folk. Jag har under åren stött på flera fall där kunder har plockat bort katalysatorn från sin bil för att de fått informationen att den inte behövs, detta kan ge rejäla omkostnader helt i onödan. Vet man inte får man naturligtvis gissa, men då tycker jag man ska tala om att det är en gissning och inte presentera det som fakta... Stavros: Precis som Johan skrev gäller de skärpta kraven vid utsläppskontrollen från och med 1989 års modell. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
så jesperado finns det några speciella regler för just 88-orna eller är det lite upp till var och en besiktningsman? min camaro-88 har blivit besiktad några år i rad nu med bortplockad kat. senast sa killen att den egentligen ska sitta där men att de ändå inte kollar den så det gör ju detsamma om det är en rensad kat eller ett rör där. är detta en allmän uppfattning hos SBP? |
|
|
jonaz_6: Absolut inte! Reglerna är glasklara, den ska sitta där och den ska fungera... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nu har jag besiktat. Det gick fint utan kat. Hade nog tur. Men det ska man väl ha nångång oxå. |
|
|
Ytterligare en variant (kanske mest av akademiskt intresse). Är det inte så att från och med 89:ors modell ska vissa hårdare emissionskrav uppfyllas jämfört med tex en 87:a? Hur tillverkaren tekniskt väljer att nå ner till kraven är oväsentligt. En bil som registreringsbesiktigas utan katalysatorteknik men ändå på något sätt uppfyller kraven (hur vet jag inte) behöver därför inte heller ha någon katalysator vid senare besiktningar. Med förbehåll för att detta är en myt, jag har läst det i någon motortidning för många år sedan, men det kanske någon "som har fakta" kan reda ut. Anders |
|
| SBP är ett lotteri! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.