|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har en e36 hade tänkt att köpa ett öppet sportfilter,kommer man märka stor skillnad på motorljudet? Finns det något filter ni rekommenderar? Tacksam för alla svar! | |
|
Ja,de kommer märkas en del på ljudet! men bara åt de possitiva hållet...enligt mig i alla fall,vissa kan säkert tycka tvärtom. K&N har riktbra filter,även green cotton. BMC-filter ska tydligen va rätt bra också. |
|
| Tack så mycket! | |
|
Jag slängde på ett filter från micro här om dagen.. Det blev riktigt brutalt insugsljud faktiskt! Det hörs inte när man sitter i bilen dock. Men när man varvar till från att inte ha nån gas alls så suger de till fint från motorrummet om man står utanför å spetsar öronen! Låter helmysigt. En fråga dock! vad gör man av "Coolant bypass valve:n" och vad har den för funktion? Min är uppstripead för tillfället, verkar funka prima! |
|
| sveafmx; vad kostade filtret som du köpt på micro? Fick du med någon adapter eller hur har du fixat det? | |
|
"Coolant bypass valve:n" ska monteras så nära filtret som möjligt helst så ska den sitta inne i röret så att den kan mäta hur kall luften är som sugs in bl,a. Jag har ett litet alurör mellan filtret och luftmängdmätaren där har jag gjort ett hål och satt fast ventilen, Glöm inte och täta runt om. |
|
|
Håller med Haas... Ljudet blir underbart med ett öppet filter, och för att ytterligare förstärka ljudet så monterar man ett mellanrör (tex. blankpolerat rostfritt) som är lite böjt (ca 22 gader). Detta förstärker insugsljudet ganska mycket och får det att låta ännu brutalare vid fullgas. Detta mellanrör fyller oxå en annan viktigt funktion, nämligen att det placerar filtret nämre friskluftsinsläppet och då oxå längre från motorn. Har bilder? Jag har en kompis som kan fixa både JR-filter och mellanrör till bra priser, hör av er om det är inttresant så förklarar jag mer. / Jimmy P.S: Tjänar inget själv på detta, vill bara tipsa er om billigare och bra alternativ. Min ögonsten: Länk |
|
|
jag köpte oxså ett filter på micro autostyle heter det. kostar typ bara 400kr och passar direkt på orginal öppningen fast det låter som sagt mer med en böj emellan + att det blir snyggare min bil: Länk |
|
| okay, blir väll att införskaffa en böj då. :) går det inte med avgasrör 3" ? annars, vad kostar en böj? | |
|
Sveafmx: Visst funkar det med ett 3" rör, men du behöver ju oxå en bit (ca 7cm) silikonslang som skarv mellan LMM och röret. Man kan ju ej montera röret direkt på LMM. Min kompis tar 499kr för kitet och då ingår 1st blankpolerat rostfritt rör (böjt ca 22 grader), en bit silkonslang (blå) samt två st. blankpolerade rostfria slangklämmor. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Öhhh, okay.. Mitt filter är monterat direkt på LMM. Varför kulle inte detta gå för? 499:- va inte dåligt. Kanske får ta & införskaffat ett sådant kitt, d.v.s. när man fått igång bilen... :/ |
|
| Det är väldigt många termer som ja inte förstår..LMM "en böj" osv..är det svårt att montera ett filter då? Ger det någon effekt hk mässigt, stiger bränsle förbrukningen? eller suger motorn in mera luft bara? Är inte så påläst som ni märker ;) | |
|
Sveafmx: Att montera filtert direkt på LMM fungerar alldeles utmärkt. Men att man monterar ett mellanrör har igentligen två orsaker/fördelar. Första är att du får ett maffigare ljud då det bildas resonans i mellanröret och det andra är att du får ner filtert mot friskluftskanalen och längre bort ifrån motorn. Detta resulterar i att filtert får mer friskare luft coh mindre varmluft. Niclas_72: LMM= luftmasse mätare, det är den del som blir kvar då du tagit bort org. luftboxen. På denna mätare kan man sedan montera filtert. Med "böj" menar jag helt enkelt ett böjt rostfrittrör. Detta monteras mellan filtert och LMM. Varför? Läs ovan. Ett öppet filter tillför fräckare och maffigare ljud men tveksamt några hästar. Bensinförbrukningen har varit oförändrad på min bilar jag haft öppet filter på. Meningen/funktionen är ju precis som du säger att motorn ska få mera luft. Min ögonsten: Länk |
|
| Okej tack så mycket. Blir nog till att köpa ett filter då :) Tycker iof att BMWs raka sexor låter frukansvärt skönt i orginal skick :) | |
|
Niclas_72: Ja, det tycker jag du sk göra om du vill ha lite mer ljud i från 6:an. Jag har ju som sagt en kompis som kan fixa ett komplett kitt för 990kr och då ingår följande... 1 st JR-filter (blått), 1st blankpolerat rostfritt rör (böjt ca 22 grader), 1st bit silkonslang (blå) samt två st. blankpolerade rostfria slangklämmor. Till 325:orna är det dock lite mer jobb då den har en givare som sitter i filterboxen. Denna skall helst fästas in i mellanröret samt att du behöver ett stag. Men jag ska höra med min kompis om han kan förbereda detta så du bara har plug and play så att säga. Att sen montera detta kit är inga problem för den som kan hålla i en skruvmejsel, och tar ca 15 min. Min ögonsten: Länk |
|
| Det låter lockande..ska höra mig för har en kompis som är duktig på att montera filter..så jag ska kolla med honom bara men jag återkommer! | |
|
Jimmyboy. Jag har en 318i E36. Tror att öppningen från LMM et är rektangulärt (ej säker) Hur kan då böjet passa? Får man en adapterplatta eller? Bild på det blåa filtret som din kompis säljer? |
|
| Jimmyboy: Skulle man kunna få se en bild på delarna vore hyggligt :) | |
|
Funkar det även till 323 e46. BMW CS #5206 |
|
|
Niclas_72 och christer silvén: Ni har mail... Min ögonsten: Länk |
|
|
Monterade mitt Jamex-sportfilter idag (avsett för just för BMW 325, med inlopp för givaren). Säger bara... Fy fan, vilket grymt, rått insugsljud det blev.. ;-> Ger ju säkert inte så mycket extra effekt i motorn men väl i öronen, hehe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.