|
|
|
|---|---|
|
har en bmw 730ia -87 ...har problem med för hög co halt.. den låg idag på 5.7 på besiktningen..har gått ner från tidigare 9.1 har bytt stift olja filter ,kollat vacumläck och hittar inget bilen drar för mycket soppa också tycker jag....(har v8 bilar också) hur som hels sitter varken lambda eller kat på bilen... några bra förslag nån? | |
|
Hej! Hur såg stiften ut? Spridarläckage,bränsletrycksregulator defekt...eventuellt.. Luftfiltret "totaltäppt"? Sedan så visste jag faktiskt inte att det såldes 730i-87 E32 utan katalysator o lambdasond överhuvudtaget.. Importerad från något "skumt" land kanske? :) Mvh Janne. |
|
|
hejsan.. ja stiften var ju inte vackra kan man säga.. svarta och luktade död mer eller mindre..luftfiltret urplockat för tillfället....bilen ska vara svensksåld vad jag vet... |
|
|
Sotiga stift? Beläggningar o klumpar på stiften? Bensin blöta stift? Oljiga stift? Går maskinen "bra" annars? Inga misständningar eller ojämn gång eller liknande? Vevhusventilationen t.ex:Är den "igenkläggad av div oljerester" finns risken(OBS! Risken) att maskinen är i behov av en totalrenovering. Dålig kompression på någon eller några "burkar" kanske? Såldes vad jag vet inga E32 i Sverige utan vare sig kat. eller lambda..kanske har fel där :/ Kanske någon "mekarivrig??" som plockat bort detta av någon anledning? Gissningar naturligtvis....Finns alltid möjligheten att åka in på BMW och koppla upp sig på deras DIS,misstänker att den lär finna en hel del skumt på din vagn,iaf felmeddelanden på lambdan ;) Mvh Janne. |
|
|
stiften var ruskigt sotiga och allmänt slitna...nja ..ventilationen var ok.. inte mer än normalt på bilar....bra ide med bmw... ska ringa och kolla.... sitter ingen kallstart heller vad jag kan lokalisera på bilen..motortempgivare som kanske ger galen signal? ger för mycket bränsle? bilen har ju gått långt 29900mil..går kanon för övrigt i maskin.. och låda. pendlade som tusan på tomgång förut.. sen hade jag bort batteriet ett par timmar när jag höll på..va och kollade varenda kontakt på motorn..av nån anledning upphörde den ojämna gången efter det.... |
|
|
Ja,ibland går det att "nollställa" boxen genom att ta av kablarna från batteriet...Löser emellanåt lite "lustiga" fel.. Om din mätarställning stannat på 29960mil så finns en hel del att läsa om detta i forumet. Sök på codeplug,mätarställning,29900,29960 eller dylikt. Sedan angående din fundering på temperaturgivarfel, naturligtvis också en felmöjlighet.. Fortsätt med servicen som du började med..dvs byt bränslefilter,fördelarlock,rotor,ev tändkablar osv.. Gärna en ventiljustering med samtidig koll av banjobultarna som håller oljeröret till kammen(brukar lossna om man inte gjort detta på "ett tag"). Mvh Janne. |
|
|
Alla E32 som såldes i Sverige har kat. I Tyskland såldes en del 730i, 735i och 750i av de första årsmodellerna utan kat, eller med katalysatorförberedelse. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ingen import.. skum bil.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.