AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.755

tona rutor

Sida 1 av 2
har tänkt tona mina rutor bak rätt mörka, men vill även tona sidoruterna fram lite för det ska vara snyggare, hur många % får man ha tonat?

//Danne
Länk

Länk
re
169
reference
330daT -02
Fram får du överhuvud taget inte ha solfilm, enligt farbror blå.
Det finns bilar som har intyg på att dom får ha solfilm.
Men det är väldigt få. Måste va från fabrik & det syns knappt

Jag har haft solfilm fram, men lägg inget mörkare än "rök"

ska du ha snygg solfilm på bilen så satsa på "rök" på alla rutor du lägger, det är mitt tips.
hmm, hade för mej att man fick ha bara det var typ 85% ljusgenomsläpp..

//Danne
Länk

Länk
Sök inlägg på "solfilm" så har ni hela natten lång att läsa :)

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Igen? Ok...

Rutor får tonas med film eller färg så länge ljusgenomsläppet för främre sidorutorna inte understiger 70%, och ljusgenomsläppet för vindrutan inte understiger 75%.

That´s it!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

em
339
emhå
525i -88
Låter lite som alkohollagen...=) Hur vet man, alt bes.mannen hur många procent som släpps igenom?
hehe, hade sökt om det gick, men får bara nåt fel mess när jag söker... tack jesperado

//Danne
Länk

Länk
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
tänk också på att rutorna kan ha en toning rginal som ni måste ta hänsyn till när ni ksa tona mer på främre rutorna.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
emhå: I de fall man har tillgång till en mätare mäter man, annars gör man en bedömning av ljusgenomsläppet. Vad det har att göra med alkohollagen vet jag däremot inte?

Jeppe

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Jag vill också veta paralellen mellan alkohollagen och bilrutors ljusgenomsläpp...
x3
33
x3mboy
330Ci-01
det med 70% stämmer men oftast så är rutorna redan tillverkade med den procenten så det blir alltså förmycke med minsta lilla toning.
em
339
emhå
525i -88
Visste inte att sån apparatur fanns på sbp och paralellen till alkohollagen var att mkt av alkohollagen bygger på bedömningar och sällan reda bevis. Av mitt antagande ang att mättapparatur inte fanns så trodde jag i min enfald att toningen och ljusigenomsläppet "bedömdes" av en besiktningsman.
Varje dag lär man sig ngt...
Mvh,Magnus.
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
fick böter förra veckan på grund av tonade rutor fram..var för mörka ansågs det av farbror polisen..jag hadde så kallad röktoning..runt 40% procent mörkt..
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Madmax05: Hur mycket fick du i böter? Drog dom bort filmen? Fick du ombesiktning?

Jag funderar nämligen på att tona rök runt om. Dock ej vindrutan.

Min ögonsten: Länk
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Jimmyboy..böterna va 1200kr..de ansåg att sikten var för dålig inifrån och att andra bilister kunde inte se ögonkontakten me mig(varför det är så viktigt fattar inte jag), filmen tog jag bort och fick inställa mig hos polisstationen nästa dag för att de skulle se att den är borta..ingen ombesiktning..jag har bara solfilm på vindrutan,,de tyckte att det är ok med sidotoning men at den ska va 25% mörkt..vet inte om det går så lågt...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
madmax05: Jag vet inte riktigt vad du menar med uttrycket "40% mörkt", men gissar att du menar att filmen i sig tar bort 40% av ljusgenomsläppet. Om så är fallet är det väldigt lite ljusgenomsläpp du får kvar. Räkna att ljusgenomsläppet på originalrutan i bästa fall är 80%, du tar bort 40% med filmen och minst 10% försvinner i diffusionen mellan ruta och film. Detta innebär att du i bästa fall har ett ljusgenomsläpp på 30%, och det är ingen höjdare...

Jag har aldrig hört om någon som lyckats tona en ruta med film och klarat kravet på ljusgenomsläpp, faktum är som sagt att redan med en helt transparent film är det kört...

Jeppe

ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Jesperado: uttryckte mig lite fel kanske men du gissade rätt. det är inte självaste toningen som är problemet utan att man inte kan mäta precis hur ''mörkt'' det får vara,sen blir det böter, tror knappast att polisen vet det heller och bedömer själva,,vet många bilar som kör runt med kolsvart runt om men aldrig fått böter ...
x3
33
x3mboy
330Ci-01
jag undrar om det verkligen finns med i lagen om tonade rutor, om det ska bli böter eller ombesiktning..eftersom polisen verkar ju ge olika mycke i böter, madmax05 fick ju 1200:- medans kompisen fick 700:- borde inte det vara en och samma summa?

kortfattat, är det nån som har läst med egna ögon vad som verkligen gäller när det gäller toning och inte "jag har hört att".

blev kanske lite krångligt att förstå det här inlägget men hoppas att nån förstår iaf
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
x3mboy: Det enklaste är naturligtvis om du läser i lagen själv, annars blir det ändå "hört av". Jag har lagt in aktuella paragrafer, men kan göra det igen...

"5 §: Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls."

"10 §: Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta."

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
madmax05: Det går naturligvis inte att bedöma exakt utan mätinstrument, men med lite referensmaterial och erfarenhet går det ganska bra. Kortfattat kan man säga att syns det att rutan är tonad eller man kan konstatera att det sitter film på den är den tveklöst underkänd. Annars får man bedöma från fall till fall, vid tveksamhet lämnar man det utan åtgärd...

Jeppe

x3
33
x3mboy
330Ci-01
tack för de Jesperado då vet jag hur d ligger till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.