AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.420

Chipp+Filter på M3a -93

Sida 1 av 2
Marquez
Tänkte chippa och byta luftfilter på min M3a nu till sommmarn/våren.

Men undrar om det är någon som har erfarenheter av det. Som kan rekomendera vilket chip+filter som är att föredra för att få lite mer flås i han??

-Mackan-
Filter har inte så jätte stor betydelse om du håller dig till de kända märkena, däremot är det bättre att mappa bilen istället för chip, finns trådar om det på forumet så du vet vart du ska vända dig...

Patrik L
Janzzon
Marquez..
-håller helt med Patrik L att mappa bilen är betydligt
bättre men givetvis dyrare också.
Själv ska jag mappa min bil i slutet av Maj nere i Helsingborg.
Ring och fråga efter Svalle på 042-517 154 på TS i Helsingborg han kan säkert hjälpa dig......
Open air filter skulle jag rekomendera K&N är visserligen något dyrare än många andra men och andra sidan bra kvalite!

Mvh
Janzzon
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Finns inte så många som mappar häruppe, dock. Bil & Trim i Umeå har Unichip och den killen är duktig. Han mappar på rullar.

Köp inte Superchip iaf.

När det gäller luftfilter finns det i princip 2 sorter, bomullsfilter (tex K&N) och skumgummifilter (tex RamAir).
Allmänt gäller att bomullsfiltren ger lite mer effekt (likvärdigt med att köra helt utan filter) och skumgummifiltren mer (och bättre) ljud. Bommullsfiltren lär även ska släppa igenom lite större partiklar än skumgummivarianterna.

Jocke hade RamAir om jag inte minns fel. Skumgummi var det iaf. Blev inte så värst stor skillnad på ljudet faktiskt och ingen märkbar effektökning har jag för mej.
Men det är ju snyggt också.
Vill du ha det snyggaste filtret och inte skyr höga kostnader ska du satsa på Blitz.

Kiip Spiiding!
Ro
92
RoGGaH
318i -89
1602 -75
var för inte superchip!!!!
BMW E39
Undrar samma här, varför inte Superchips?
Har en 3 liters motor från 01 och vill göra en omprogramering och det verkar bara superchips göra. Ska jag chippa istället eller?

Mvh
Matteus

"Målet är ingenting, vägen är allt" :)
Marquez
Att mappa om den blir nog för dyrt för mig....iaf nu till sommarn.

Tänkte chippa+filter och ev. ta bort kattarna på den.

Vart hittar man KN filtren? Och ett bra chip?

-Mackan-
325Ci
Marquez: ja köpte mitt JR opena air filter på NFS i Malmö.. kostade 525:- .. inte svårt alls att montera.
lycka till

Marquez
Ses senare på IRC "325iC" :)

-Mackan-
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Min erfarenhet av Superchip är inte så bra. Ingen som helst märkbar effektökning, men 1dl mer per mil. Det gäller en E30 325 med K&N filter.
Enda fördelen var att den gjorde mätaren ut tack vare uppflyttat varvstopp. :-)

Kiip Spiiding!
Marquez
Lutar åt ett KN filter och ett chip från Qvarnis. 1500:- låter jävligt billigt??

-Mackan-
Marquez
Gick på 4500:- inkl montering
Fick mail av honom idag.

-Mackan-
"Vanliga" BMW kostar 1500:-.

ItsFun :) Qvarnis
Marquez
Då fick vi svar på det....men min är ju "vanlig" :)

-Mackan-
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Qvarnis:
Hur mycket gör chipet på en 528iA, dvs. kommer jag att märka nån effektökning eller är det bara ljudet som blir högre?
Marin:

12-15 hk, bilen drar oxå mindre bensin och vill du höja varvstoppet går det oxå bra.

JQ
fradric
Blev du rädd när "325ic" skulle turbokonvertera?!:)
Marquez
"fradric"

Menar du mig??
Jaaao....lite kanske....vill ju inte bli ifrånåkt i sommar ;)

-Mackan-
fradric
Du kan ju lugna dig själv med att du slipper ett evigt mekande!!
Marquez
"De kostar att ligga på topp"
Jag köpte chip + katersättare av köhler +att jag har ett öppet universal filter från kn modell "större" sen har jag G-powers slutsystem..kan lova att när man gasar så kollar folk och den låter inte som nån brölig volvo utan mer som en 900rr.

MMMM3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.