AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.344

Serva hos BMW eller privat mekaniker

Sida 1 av 2
marw
Hej.

Har grubblat länge på detta. Köpte en Bmw e39 523i med 9300 mil på mätaren. Nu när jag kört runt och lärt känna bilen är det dags för inspektion 1 och bromsvätska (9550 mil). Min fråga är ska jag ta bilen till BMW själva vilket ska kosta ca 4-4.5 tusen eller låta en rutinerad mekaniker göra jobbet till mig för 2-2.5 tusen?. Han har skruvat bilar i 30 år och bmw och kör själv bmw också.

Jag har tänkt ha bilen 1-2 år. Tänker mest på andra handsvärdet. Bilen har full servicebok från BMW sedan innan och är svensksåld.
Minskar begagnatvärdet mycket om jag låter någon annan mekaniker än bmw göra detta??

Tacksam för svar.

Mvh,

Martin

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag vänder mig bara till verkstäder som enbart servar / reparerar BMW och som jag vet är erkännt duktiga. Då vet jag att de har mkt god kännedom om bilarna och att de dessutom är billigare än BMW.

fast jag kräver alltid at man kör med BMW originaldelar....

men sen får man väl se vad som känns bäst för en själv.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du bor i Malmö.... ring till Need For Speed, prata med en kille som heter Tobbe, han servar / reparerar bara med BMW bilar och är erkännt mycket duktig. Man kan dessutom skräddarsy sina servicar.

Du hittar honom här: Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker absolut att du ska använda den mekaniker som du har förtroende för, det är inga märkvärdigheter att serva en BMW så det bör vilken duktig mekaniker som helst kunna klara av, att det skulle stå en annan stämpel i serviceboken ska inte ha någon betydelse alls. Huvudsaken är att servicen är gjord och enligt program.
Du behöver idag inte serva på märkesverkstad överhuvudtaget inte ens nya bilar som har garanti, huvudsaken är att bilen är servad enligt tillverkarens program.

///MVH Hasso
Länk
Jag använder alltid "min" personliga mekaniker för servicar och de flesta reparationer. Han litar jag på.

Flåklypa
I min lilla okunniga mekarvärld så har jag fått uppfattningen att märkesverkstäder ofta förlitar sig på vad datorerna(DIS) säger utan att riktigt förstå vad vad dom fått fram för data.

Medan en liten verkstad tänker lite djupare än siffror på ett datablad och löser problemen med hjärnan som hjälp.

Jag har iallafall fått den uppfattningen när jag servat mina bilar inte bara BMW utan andra tyska o svenskabilar.
marw
Tack för alla svar. Då jag har fått uppfatningen att andrahandsvärdet inte påverkas av vem som gör servicen bara det är korrekt gjort kör jag bort till min mekaniker här i utkanten av Malmö och sparar ett par tusen.

Tack.

Mvh,

Martin

Ja som Mugge sa om du vill ha en duktig kille i malmö så vänd dig till NFS ( Tobbe).
skippa bmw, lämna hellre till en mindre verkstad eller mekaniker som du verkligen litar på! oftast blir det bra mycket bättre och billigare än att lämna hos bmw!

MVH
Johan K
to
24
tome
BMW 523i-00
Tjäna marw!

Min bil har gått 9750 mil.och det är dags till inspektion 2 och din
har gått nästan likadant som min och du ska göra inspektion 1,det låter skumt.Som gott jag vet man gör INS 2 vid 10000 mil ungefär.

Lycka till

BMW

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är längre serviceintervaller på nyare årsmodeller. från 1500 till 2500 liter förbrukad bensin.

///MVH Hasso
Länk
marw
Japp jag har följt boken. Vad jag ser så har BMW själva gjort vartannan. inspektion 1 sen 2 sen 1 sen 2 och såvidare med oljebyten mellan varje inspektion. Senaste inspektion på bilen var en 2:a. Jag får spara alla mina kvitton och sånt antar jag då det kommer till den dagen jag ska sälja bilen.

mvh,

marw
jd
26
jdrotz
520ik -87
Hmmm...Andrahandsvärdet är väl alltid bättre om bilen har alla stämplar från en auktoriserd verkstad i serviceboken??? Sen behöver det ju inte vara bättre på märkesverkstäderna. Jag vet, för jag har själv jobbat på en. Men faktum är ju ändå att det ser generellt bättre ut med riktiga BMW-stämplar i boken än tex "Kalles bil & rep AB". Eller hur?
marw
Så vad tror ni är mest fördelaktigast? Privat mek eller märkes verkstad? Ska sälja bilen om 2 år. Jag sparar 5 lock på privat. Hur mycket tappar jag på bilen när jag ska sälja om 2 år då senaste 2 årens stämplar inte är från bmw själva??

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
För min del är det viktigt att bilen är servad enligt bok, vem som har gjort arbetet spelar ingen roll så länge det är en seriös firma som vet vad de gör. Därför jag använder mig av firmor som jag vet är erkännt duktiga. Säger du Jarls bilservice så vet 75% av alla BMW ägare i skåne att det är en mycket kunnig BMW / Alpina verkstad, i mina ögon likvärdigt med BMW. Säg Pelles verkstad runt hörnet och man blir lite tveksam till om de vet vad de sysslar med.... då brukar jag gå dit och snacka lite med dem för att se vad det är för typer...

Sen om någon ger mig en prisuppgift på 2000 kr för en INSP II så fortsätter jag att leta vidare... eftersom det ger lite (kvarnby varningar hos mig), då jobbar han antingen helt gratis eller så köper han in de billigaste delarna han kan komma över... jag envisas med originaldelar eller iaf delar med motsvarande kvalitet.... men det är jag det....

Hade jag varit du så hade jag inte lämnat in på BMW, men jag hade lämnat in den till en bra verkstad som inriktar sig på att enbart serva och reparera BMW...

Skillnaden i värde blir mindre än skillnaden i pris för servicarna. De flesta vill se stämplar... bryr sig inte om det är NFS, Jarls, Wölkes eller förenade bil som har stämplat...

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Självklart min "personliga mekaniker" (Min Far;). Att lämna in bilen för service på BMW är för amatörer.

------
Länk
Länk
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Något som man bör tänka på så är det faktiskt så att på en auktoriserad bmw-verkstad så när bilen bokas in så "ploppar" det upp ev. kampanjer/aktioner som görs kostnadsfritt. Det sker även på bilar äldre än 3 år.

Hasso:

Du är tvungen att lämna in på aukt bmw-verkstad om du skall utbyttja fri-servicen !.
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Har lång erfarenhet av service av BMW eftersom jag ägt några som rullat mycket, att köra service på BMW för att få en stämpel är inte värt ett skit - på ren Svenska.

Satsa på att hitta någon som är duktig mekaniker istället, har testat BMW över större delen av södra Sverige och de förlitar sig på datorn, det senaste jag var med om var när BMW verkstan vid två tillfällen undersökte varför min däcktryckskontroll fungerade, till slut vart jag in i verksat för att konstatera att det tydligen inte finns monterat på bilen, vilket teknikern konstaterade vara riktigt, bakom sin data skärm....

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Loudncler: Självklart måste du det, dum vore väl man annars när det gäller BMW då det är "gratis" (nån får alltid betala), men det finns bilar som inte har fri service på märkesverkstaden.
Fri service 3 år två oljebyten och en inspektion 1.

///MVH Hasso
Länk
Jag tror att lämmna hos en priva mek/ verkstad är mycket bättre då de tar hand om sina kunder mycket bättre än aktuserade verstäder.

Finns många ''amatörer'' som jobbar hos BMW och som många andra har sagt så får man inte bättre service för att man servar bilen hos BMW för tex. 3000 tusen extra om inte tvärtom...

Men tror inte att den påverkar andrahandsvärdet, i alla fall de som är lite bil/motor intresserade..

BMW- När du älskar att köra
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Det är verkligen härligt att läsa alla experters uttalanden om alla klåpare som jobbar på bmw-verkstäder, man undrar ju verkligen hur det kan vara möjligt att bilarna fortfarande fungerar efter sina 3 första år på aukt. verkstad :). Det är ju konstigt att verkstadsägarna som borde vara måna om sitt rykte bara anställer amatörer ?, och att alla dessa amatörer söker sig till bmw. Verry strange !.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.