AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.874

Varning för skruvade bilar

Sida 2 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
BMW-Båstad, mekar du någonting själv?

Vissa personer ska inte ens byta hjul själva medans andra mycket väl kan renovera en växellåda.

Som Erikw skriver: Klåpare finns det överallt, både bland de som fixar hemma och bland de som är "utbildade".

Finns väl ingeting som garanterar att ett jobb utfört av en verkstad skulle vara bättre utfört än ett gjort av bilägaren, tror du verkligen på det själv. Jag skulle vilja se den verkstad som rengör omkring gängorna i tändstiftshålen, torkar tokrent runt oljepåfyllningslocket, smörjer upp bromsoken vid bromsklots byte, ger sig tid att plocka ned nymonterade delen igen och justera den så att den sitter perfekt.

Visserligen har jag ingen utbildning på att meka bilar, men att byta tändstift, olja, oljefilter, bensinfilter, bromsar, avgassystem m.m. gör jag minst lika bra som verkstaden. Visst mycket av detta beror på att jag kan låna en verkstad med lyftar och ordentliga verktyg. Detta gör det givetvis mycket enklare än att ligga och kräla under bilen hemma på parkeringsplatsen.

Skall jag köpa en bil köper jag mycket hellre en bil som ägaren själv har skruvat med, förutsatt att han eller hon kan sina saker, detta märker man väldigt snabbt. Än en bil där ägaren är fullständigt nollad vad det gäller bilar, sådana bilar har oftast körts därefter, utan känsla och kärlek och en sådan bil är i mina ögon mer sliten än en hemmaskruvad men med känsla körd bil.

Fredrik M
bustorp
Tyvärr så överskattar många pulare (inte alla) sina kunskaper och ger sig på att ex. byta kam o vippor eller topp ute på parkeringen med lilla verktygslådan med för att sedan komma på att "det här var värre än vad det stod på ex.vis AutoPower" vartefter dom kontaktar "polarens syrras kille" som kanske inte heller lyckas riktigt. Då har dom redan lyckats veva runt motorn med kamremmen fel och sen ger dom upp.
Jag har tidigare köpt 2 sådana bilar och bogserat hem och fått börja om från scratch. Den ena bilen lyckades dom fördärva den nyinköpta toppen också....
Jag drar inte alla över en kam utan delar med mig av egna erfarenheter.
Ett gott råd kan vara att kolla efter info FÖRST o kolla med någon man vet kan sin sak eller en bra rep.handbok. Se till att ha bra lyse och jobba sen utan tidspress och med rätt verktyg, helst inomhus. Skriv upp när du plockar isär (det är ingen som skrattar åt dig när du har fått ihop grejorna) så är det lättare att plocka ihop. Då blir det oftast inga grejor över....

Ödmjukhet inför kunskapen.
BMW-båstad:

Som ny medlem är det bäst att inte uppröra så många människor:) Din erfarenhet av forumet blir mycket bättre om man pekar lite mindre finger.

Ta inte illa upp, detta är bara vad jag också själv märkt, detta forum är det bästa! Och människorna här har jag endast goda erfarenheter av. Vi ser det (åtminstone många av oss) som ett brödraskar inom BMW entusiasm och det är bra att hålla det så.

Jag har ingen Mekaniker utbildning, mekar inte heller, har inte turbokonverterat nån M5:)

Lycka till, och välkommen till forumet!
bustorp
BMW-båstad:
Tyvärr är det mycket som bayerischemotor säger. Man bör inte ta i för häftigt som ny. Det finns många lättstötta, kunniga eller okunniga, rävar här som alltid tar kritik personligt och det är synd. Ibland känns det som att ny kunskap inte är välkommen just bara för att den är ny.....Jag pratar här bara om kunskapsdelen i forumet, inte vanligt forumssnack.

Det finns också ett flertal väldigt, väldigt kunniga personer här och dom utmärker sig på att dom oftast inte tillhör dom lättstöttas skara utan är trevliga, ödmjuka och hjälpsamma.
Jag nämner inga namn, då rodnar dom bara.....:)

Dom som är lättstötta har inte alltid annat att tillföra än just gnäll men det får ju stå för dom.

Jag tillhör heller inte dom tekniskt utbildade utan vill kalla mig nyfiken, frågvis autodidakt och menar att erfarenhet (egen eller andras) ofta är en bättre merit än teoretisk kunskap. Tillsammans är dom oumbärliga. Välkommen i gänget........

Ödmjukhet inför kunskapen.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
jag är inte ny på forumet jag bytte signatur, för några dagar sedan och jag följt vad som skrivits här sedan 2003-12-08. Båstad-BMW. Dessutom skänkt pengar till sajten i olika omgångar, eftersom jag tycker det är en bra och konstruktiv sajt.

Det är ju lite sorgligt om det inte går att hålla en konstruktiv debatt om just hobbyskruvandet om det är bra eller dåligt för själva märket, utan att folk blir upprörda, det är en helt vanlig debatt i ett forum där dom flesta åsikter om vad som är bra och dåligt ska få komma till tals...

Jag skruvar inte själv på BMW 850:an eller BMW 735:an, men däremot så skruvar jag på 6 serie bilarna, eftersom dom inte går i trafik utan på bana. jag följer strikt SBF regelmente för resp klass.

Fredrik M skrev "Jag skulle vilja se den verkstad som rengör omkring gängorna i tändstiftshålen, torkar tokrent runt oljepåfyllningslocket, smörjer upp bromsoken vid bromsklots byte, ger sig tid att plocka ned nymonterade delen igen och justera den så att den sitter perfekt."

Just den typen av verkstad anlitar jag, finns i Halmstad och heter Rigo Bilsevice, eller så blir det Paulssons Bil i Ängelholm, det är precis den krav jag ställer när jag lämnar in bilen för service, dessutom så vet dom vem jag är och att jag har kunskaper, vilket är en garanti för att dom inte fuskar. Hade dom gjort det så hade dom snart varit ur business, eftersom kund underlaget inte är så stort typ här på "landet" och dåligt rykte sprider sig väldigt snabbt i små kommuner.....

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Måste säga att jag förstår fortfarande inte vad du vill komma med ditt inlägg.
Du trampar på folks tår utan att det kommer något bra utav det. Vad är det för mening med det? Varför är det så fel att personer med tillräcklig kunskap skruvar med sina och andras bilar? Att okunniga personer inte skall skruva med någonting som har med säkerhet att göra överhuvud taget kan vi däremot ta i hand på.

Jag tycker oxå bra om Paulssons Bil i Ängelholm, har alltid blivit trevligt bemött där.
Dock brukar jag bara handla delar där då vi har en utmärkt liten Porsche/BMW
verkstad på närmre håll som jag gärna stödjer.

Vad jag däremot tycker om Rigo bil skall inte uttryckas på webben...

Jag tillhör nog den skara som ibland tar väl personligt till mig av sådant som skrivs här, men det är sådan jag är, vi är alla olika och det tycker jag är trevligt. Det jag ogillar mest med BMW-Båstad's inlägg är att du generaliserar och drar alla hemmamekare över en kam och påstår att detta drar ned värdet på begagnade bilar. Visst på ett sätt är detta riktigt, men det är då sådana bilar som plockas in i landet, stukade och trasiga, lagas bristfälligt med bara vinstsyfte i åtanke, av personer som inte har någon som helst hyfs i kroppen. inte de hemmamekade och älskade pärlor som rullar på våra vägar.

Är det en debatt om hemmamekandets vara eller icke vara skulle du ju skrivit detta i det första inlägget.

På den frågan kan det bara bli ett JA! Givetvis är hemmamekande bra för ett bilmärke, det ökar kunskapen bland ägarna, är för en del ett sätt att umgås, för andra är det ett nödvändigt ont då verstädernas priser för många är väl svettiga. Att meka bilar är för väldigt många ett intresse som de har väl rätt att få utöva. Försök stoppa oss när det kliar i fingrarna att montera dit den nya delen man har sparat länge för att kunna köpa. =)

Fredrik M
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Marknaden för beggade bilar en ju faktiskt en helt av marknade styrd marknad :) Tillgång och efterfrågan, kan det bli bättre. Hur många köper tex beg bil för de pris som är begärt, all vill ju pruta, och det brukar nästa alltid gå bra att få pruta ibland lite ibalnd mycke :)

Sen de e klart att säger man import BMW till folk som inte har nån koll så ryggar dom tillbaka och undrar hur man vågar köpa en sån. Om det är nått som dragit ner priset på beggade tyska så kallade lyxåk så är de importen från just tyskland. Beggade bilar är ju som bekant generellt billigare i tyskland, jag vet inte exakt vad det är men jag har hört att det är skattemässigt en fördel för tysken att köra ny bil och att köra firma bil, sen är det nog lite status i det också :).

Sen så säljer ju faktiskt tyskarna utslitna bajsbilar till mer eller mindre seriösa svenska importörer, bilar som dom inte ens vill försöka sälja till sina tyska kunder.
Dom e ju för fan märkta "bara för export".
Men hittar man en fin tyskimport så är dom ju oftast mindre rostiga än de svenska bilarna.

Att andrahandsvärdet på bmw är relativt lågt beror ju faktiskt absolut inte på att folk skruvar själva. De finns ju nästan fler BMW än volvo till salu.

Sen får jag kasta in ett litet beröm för forumet också. Ok de är en massa olika åsikter om saker här, men de e klart att det blir så när det är fler än en som får chansen att uttrycka sig. Sållar man bara lite i infon så tycker jag nog att man får ut otroligt mycket.

Tack allihopa !

// Anders
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
BMW-Båstad:
Precis som du stör dig på hobbyskruvare irriterar jag mig på människor som i vuxen ålder inte lärt sig skriva svenska korrekt.
Länk

Because it’s on the Internet, it has to be true!
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Jaymez: Haha Jag stör mig inte på hobbyskruvandet jag ville först och främst ge en varning, få igång debatten om det är bra eller dåligt för ett märke. Mitt syfte är uppnåt..

Vad exakt vill du säga med länken??

fredrik M: vilken BMW/Porsche verkstad är det som ligger i närheten där vi bor?

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Helga
Hej på er hemmapulare.

Har neg. erfarenhet av Rigo i Halmstad.
Men om jag skriver vad jag tycker och vad som hände så blir inlägget raderat!

//Helga
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
BMW-Båstad:
Få igång debatten? Om ditt syfte är uppnått blir jag fundersam, då de flesta inlägg verkar mer eller mindre idiotförklara dina argument.

Antog att du inte skulle förstå länken… försök även att stava mitt alias rätt nästa gång, tack.

Because it’s on the Internet, it has to be true!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.