AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.872

Varning för skruvade bilar

Sida 1 av 2
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Det har skrivts en del om skruvade mätare och det är väl bra att man indikerar och upplyser om just den typen av problem.

Ett annat problem som man också bör diskutera är alla dessa skruvade BMW bilar som ägs av Hobby amatörer som byter delar och skruvar, glömmer distansbrickor, får delar över i garaget, drar skruvarna alldedes runda, glömmer och ta kompprov och använder fel verktyg, drar momentet till toppen på måfå, glömmer och stänga luftnipplar och Dyl.
Många av dom som husserar här, att dömma om inläggen faller ju tveklöst i denna kategori.
Så när ni ska köpa en begagnad BMW kolla upp om vedörbörande "skruv-Pelle" eler "skruv-Pellens kompis" inte bara genomlidigt 2 år på någon fordonsmekanisk utbildning utan även har kunskaper, gärna certifiering att skruva isär, eller trimma sin senaste inköpta turbomodiferade M5:a och sätta saman den igen... Delar som lossnar kan bli väldigt dyrköpt erfarenhet.

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
bmw320cab
Hehe har du köpt något "lik" eller.? Håller med dig finns många "skruvpellar" ute som meckar med div biltema eller dyl delar..
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Nädå, men Jag har följt med många kompisar på BMW bilköpar rundor och sett ett och annat lik..

Visa användare
202
Daniel.J
Skoda Roomster
Segway I170
Segway XT
Hej BMW-båstad
Jag har gått en 2årig fordonsutbildning
vad får jag byta på min BMW och vem bestämmer det.

MVH Daniel
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja vist finns det många skräck exempel, men att dra alla över en kant går inte.

Dom riktiga genierna är ofta självlärda och födda med bensin i blodet, det finns det många exempel på. För er som sett filmen om hur Per Eklund besegrade peak pik vet att det går utan ingenjörer och experter !!

På bilverkstäderna i dag finns det många biltektniker, Eller "Reservdelsbytare" som jag kallar dom, men att hitta en bilmekaninker är inte lätt.
kilroy
Så vitt jag begriper så gäller väl frågan om "hobbyskruvare" inte specifikt BMW...?Dom flesta "hobbyskruvarna" sysslar nog med andra bilar än BMW enligt min uppfattning.Jag tror dessutom att de flesta som huserar på detta forumet , OCH som dessutom är "hobbyskruvare", överlag är rätt kompetenta.Mvh kilroy
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Precis som i arbetslivet kan man ha hur mycket certifikat eller utbildningar som helst utan att vara tillräckligt kompetent I VERKLIGHETEN.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller med tryggve fullständigt.

Mvh
-BeeMWe-
Skulle vara intressant om nu det var så att bilförsäljare med mekaniker sålde turbokonverterade M5or. Så är inte fallet som sagt.
Konstigt, jag blir dagligen förvånad över hur mycket kompetens det finns på detta forum. De sk. skruvpellarna är inte många, visst det finns, men många är det inte.

Personligen tillhör jag kategori'n glada amatörer utan någon som helst bilmekanisk utbildning, men för den delen blir det inga delar över i garaget, förutom dem som jag väljer att inte skruva tillbaka, några runda bultar blir det inte heller, har alldeles för bra verktyg för det. Givetvis ger jag mig inte på att fixa med grejor jag inte vet hur jag skall göra med, och så verkar de flesta här resonera.

Så att dra alla hemmapulare över en kam är snudd på ärekränkning som jag ser det, kolla på Kimmen's MCoupe bygge t.ex. Ett bygge som de flesta verkstäder aldrig skulle få att fungera. Att pula ihop ett sådant bygge hemma i garaget är minst sagt imponerande.
Den mest bristande kompetens jag träffat på är faktiskt på märkesverkstäderna.

Fredrik M
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med Fredrik M till 100%.

På detta forumet kan man hitta mer kompetens än på den bästa BMW verkstad.

Skulle mycket hellre lämna min bil för service till tex Hasso om han nu åttog sig detta om bodde lite närmare.

Senast i förrgår skulle jag beställa ett fack som kan ersätta mugghållarna bak på min e39. Att det fanns ett fack fick jag tips om här. Enligt första BMW firman jag ringde till så finns inte detta fack. Vid kontakt med nästa firma så lyckas dom bättre.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag förstår inte vart du vill komma med detta inlägg?

Klåpare finns det överallt, både bland de som fixar hemma och bland de som är "utbildade".

Tror man att bilen är välservad för att den varit på en certfierad märkesverkstad, är man ganska naiv.
Har själv fått många tips på nätet och med eget sunt förnuft på vad man ska felsöka, som märkesverkstäder inte haft en susning om.

Några exempel från Audi:
1. Var i veckan inne med min Audi A6-2000 på nybyggda Audi Göteborg i Sisjön, för att felsöka lite. Den varnar för den automatiska nivåinställningen för Xenonljusen, och jag hade fått tips på att höjdgivaren på fram- eller bak-axeln kan vara sönder. Innan datorn kopplas in säger jag detta, men då påstår mekanikerna att det inte finns någon givare fram. När datorn sedan säger att givaren fram är sönder, hittar han en givare bakom vänster framhjul...
2. Samma bil viner vid kallstart, och jag misstänkte det var luftpumpen för avgasreningen som som blåser inte luft i grenröret. På Audi säger de att det inte finns någons sådan, utan att det är klimakompressorn som håller på att ge upp. Jag kollar sedan själv i reservdelskatalogen och hittar mycket riktigt en luftpump...
3. Torkarmeknismen fram hade kärvat ihop och gick så trögt att torkarna knappt rörde sig. Jag lyckas få ut hela mekanismen och tar med den till Audi för att hör om de säljer lösa delar av den, eller om den går att laga. Får till svara att den kostar 1600 kr och inte går att laga. Jag tar med den hem och lossar segersäkringen som håller axeln på plats, gör rent och smörjer upp den. Den fungerar bättre än någonsin...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ras.mus
Vad BMW-båstad nog menade är de som sitter och läser här, inte har ett smack kunskap, fem tummar och som sedan ger sig på att t.ex. byta plastkulorna i växellådan. Det går utmärkt om man bara följer beskrivningarna men hur bra blir det gjort?

Och hur många har bytat topp på en bil utan att göra det ordentligt? Utan att byta alla bultar och packningar? Det finns nog hundratals såna här på forumet som ger sig på saker de inte klarar av. Själv tar jag hjälp av min far när jag känner att det bara MÅSTE bli rätt, han är en väldigt kompetent mekaniker...

Sen att hasso och flera andra säkert är superduktiga är en annan sak. Det är inte dem han klagar på!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Det finns gott om klåpare på verkstäder också kan jag lova. Om jag byter något på min 750 tror jag att jag gör ett nogrannare jobb en en BMW verkstad, eftersom det är min egen bil. Då har man en helt annan känsla för grejerna.
Lämnar man in sin bil vet man aldrig var som är gjort eller om något har förstörts.
Min Skoda RS lämnar jag alltid in, men nu vet jag inte vart jag skall lämna den, eftersom den auktoriserade verkstaden vi två tillfällen har utfört så dåligt arbete att jag inte längre vågar lämna bilen till dom. Kanske någon som känner till en bra Skoda verkstad?

BMW CS #5139
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Jag anlitar aldrig verkstan om de inte e nått som man måste han nån specialutrustning för men när man gör de blir man oftast mörkrädd. De går för de mesta runt omitiverade folk som troligtvis gått fordonsprogrammet eller vad de kan kallas, inte för att klanka ner på dom som gått de, jag vill väl i princip bara instämma med föregående talare. Har man intresse för saker så brukar det bli bra oavsett om man är brevbärare, utbildade mek, elller civilingenjör. JAg är själv civilingenjör (elektroteknik) och när man är ute å jobbar så ser man en hel del med samma utbildning som är ganska ointereserad, och dom gör oftast ett inte så bra konstruktionsarbete, som dom som är intereserade av saken.

Sen kan jag säga att jag bytte vattenpump på min merca, ringde mercedes och skulle kolla åtdragsmomentet på skruvarna. Som small av när jag drog dom till de av merca angivna momentet. Jag kollade sedan upp saken och en 8.8 bult av den dimensionen som satt där skulle dra till max 60% av de siffror jag fick av merca. Inte vet jag men de satt 8.8 or där och man fick 8.8or med pumpen.

// Anders
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En bra verkstadshandbok, rätt verktyg och detta forum sen kommer man ganska långt med sin BMW. Övning ger färdighet.

Samtidigt gäller det att inse sin begränsning innan man ger sig på säkerhetskritiska detaljer såsom bromssytem, airbag och bälten mm.
bustorp
Jag bara tänkte....skulle ni köpa en bil av en som kan mindre än ni själv och som har ex.renoverat motorn hemma i garaget. Jag skulle det inte.
Om det är bevis på min inkompetens eller på vad jag sett genom åren eller på att jag inte litar på andra är upp till varje enskild läsare att bedöma. Men ställ frågan till er själva o tänk efter....

Ödmjukhet inför kunskapen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag ser inget problem att köpa bil av någon som kan mindre än mig om bilar, bara personen i fråga har TILLRÄCKLIG kunskap för att göra reparationen/service.
Har säljaren däremot nollkoll eller bara svamlar, ska man nog vara försiktig. Är man själv kunnig brukar det gå fort att genomskåda säljaren, i många fall räcker det att läsa anonnsen.

Jag hoppas BMW-Båstad förklarar lite mer utförligt vad han syftar på, eftersom inlägget uppenbarligen går att uppfatta på flera sätt.

Förresten så är Bustorps signatur mycket vältalig!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Jag ville bara få igång tråden, det var syftet med inlägget...
Det känns ju som om tråden träffade rätt och den som vill får ta åt sig, det är bra.
Desutom så drar jag inte alla hobby pulare över en kam, och det finns ingenting i mitt första inlägg som ens närmar sig ärekränkning, men att kalla mig för naiv, är det definitivt.

Det finns mycket bra och läsvärt om man vill skruva själv, vilket jag kan bedömma när jag läser inläggen men kan alla verkligen göra den bedömningen?
Det är inte säkert att mottagaren av informationen vet riktigt hur han eller hon ska göra och det blir ett dåligt jobb som tyvärr sänker produkt kvaliten på våra BMW och därmed också priset på begagnat marknaden.

I E31 klubben har man löst det så att det är ett par certiferade från klubben som lägger ut veriferade funktionella mektips, och då vet man att det är verifierat att så ska man göra.

Jag har ägnat ett antal år (22 år) med just BMW som intresse och har åkt en del turer med pressumtiva köpare av BMW, och det är mycket svårt att hitta bra och ärliga objekt nu för tiden.

Jag jobbar som funktionär på Knutstorp, och den egenskapen har jag sett många BMW lik och, specialbyggen som inte går igenom SBPs beiktning, än mindre SBF:s regelemente men dom kommer ändå rullande till diverse klubbträffar.

Den Gula M5:an som nämns i en annan tråd har väl ägts av en flitig tipslämnare här på forumet om jag inte misminner mig...

Det är bra att ni skriver: jag anlitar aldrig verkstaden...

En bra verkstadshandbok, rätt verktyg och detta forum sen kommer man ganska långt med sin BMW. Övning ger färdighet...

Personligen tillhör jag kategori'n glada amatörer utan någon som helst bilmekanisk utbildning...

Dessa inlägg är bra för den pressumtiva BMW köparen, och ger signaler om att inte bara tok kontrollera bilen utan även nogrannt kolla upp BMW ägarens "skruva själv färdigheter."

mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det stora felet brukar uppträda när "många kockar" ska på och mecka med sina bilar. Folk brukar vara så rädda för att köpa företagsägda högmilare och då i stället köper de privatägda lågmilare. Min erfarenhet av bilköp brukar vara att privatägaren är betydligt snålare (även jag själv...!) och då inte "kostar på sig" den dyrare servicen/reparationen som företagsbilen gör. Har t.ex köpt flera hyrbilar och taxibilar som har varit helt klanderfria. Nu har jag precis köpt en Volvo kombi som varit privatägd och förhållandevis låga mil (23000mil på en 90a) och på den krånglar ALLT! Men när man börjar kolla på saker och ting ser man att det är, som nämts tidigare i tråden, runddragna skruvskallar och saknade brickor. På de "hemmamekare" som vet vad de gör upptäcker man inte dessa "bevis". Men som sagts tidigare så är det inte utbildningen som avgör kompetensen på mekanikern. Har en kompis som hoppade av fordonsutbildningen för att han tyckte att de va "klåpare". Han har egen bilverkstad idag med fast kundkrets som anlitar honom för han gör bra jobb. Det är mycket mer intresset och fallenheten för jobbet som avgör...
kilroy
Jag tror att du försöker slå in redan öppna dörrar. "Problemet" är inte nytt och säkert redan uppmärksammat och troligtvis mindre för BMW jämfört med en del andra bilmodeller.Det finns naturligtvis mindre lämpliga hobbyfixare, det problemet går aldrig att åtgärda på annat sätt än att den presumtive köparen är vaksam.Lösningen inom E31 klubben med "några certifierade" från klubben som lägger ut "verifierade mektips" låter ju bra men vad säger att utförandet sker på ett "certifierat" sätt? Får inte vem som helst använda sig av tipsen??Är inte officiella verkstadshandböcker att betrakta som "certifierade"??Jag riktar ingen kritik mot att du skapar en ny tråd i ämnet men jag uppfattar ditt första inlägg som ganska "negativt" mot forumets många "hobbyfixare" varav många har hög kompetens.Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.