|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag har nu mätt upp ventilspelet på min M5:a och fått följande resultat: Insug (från cyl. 1): 0,29; 0,31; 0,33; 0,31; 0,35; 0,34; 0,35; 0,36; 0,30; 0,31; 0,30; 0,33 Avgas (från cyl 1): 0,25; 0,27; 0,31; 0,31; 0,30; 0,33; 0,35; 0,31; 0,32; 0,33; 0,31; 0,30 Ventilspelet för kall motor skall ju ligga inom 0,28-0,33 mm. Jag överskrider ju detta intervall med som mest 0,03 mm på insugssidan och 0,01 mm på avgassidan. Intervallet underskrids med som mest 0,03 mm på avgassidan. Så min fråga är nu, är det nödvändigt att justera detta ventilspel? Det som oroar mig mest är att jag är nere på 0,25 mm på avgassidan, finns det risk att jag "bränner" denna ventil? Jag har varit i kontakt med BMW i Skövde (Bilsalongen) samt BMW i Jönköping (Jacobsson Bil), de säger att jag ej behöver utföra någon justering då det över-/ underskrider så pass lite. Vågar jag lita på deras ord? De sa även att de ALDRIG behövt justera ventilerna på någon M5:a, detta tycker jag låter mycket konstigt då jag fått den uppfattningen att det ganska ofta behövs justering av någon ventil. Kan det vara så att de "glädjemäter" lite för att slippa massa bekymmer? Bla. har de ej vektyget i verkstaden utan får själva beställa detta samt att de ej har någon bricksortiment hemma och leveranstiden för dessa är ca. 2-3 veckor enl. BMW i Skövde. BMW skulle ha nästan 3000:- för "krokarna" som behövs för att få ut brickorna vilket jag tycker är lite dyrt. Finns det någon här på forumet som sitter och trycker på detta verktyg som jag skulle kunna få hyra några dagar? Eller kan man få ut shimsen på något annat sätt? Och till sist, finns det någon som med säkerhet kan bekräfta att shimsen är samma till Volvos B21-23 motorer som till BMW M5 E34 dvs. samma hårdhet mm. Om det är så underlättar detta justeringen eftersom Bilia i Skövde har hela sortimentet hemma. Då slipper jag vänta i 2-3 veckor på shimsen och sedan upptäcka att det blev lite fel och sedan vänta i ytterligare 2-3 veckor osv. Mvh. Bjarre | |
|
Jag skulle justera så man hamnar inom toleranserna, iaf på den tajta avgasventilen. Går ganska bra att trycka ner ventiltryckaren med en skruvmejsel och sedan blåsa med tryckluft i springan i tryckaren så lossnar brickan. Samma hårdhet vet jag inte men S50 har iaf samma mått på brickorna som volvo. När du har mätt upp spelet så behöver du ju inte ett helt bricksortiment. Se vad det står på respektive bricka eller mät dom och dra ifrån / lägg till för att få rätt spel. Jämför sedan med resten av brickorna för att se om någon av dom andra stämmer sedan beställer du bara dom brickor som behövs. _______ //Niklas |
|
|
Skulle justera ventilspelet inom toleranserna bums!Lämnade själv in min bil till BMW för denna åtgärd,det var endast en ventil som var utom toleranserna och kostnaden blev inkl ny ventilkåpspackning samt 1st shims 2500kr,billigt om jag får säg. Vad jag kan se så har du sju ventiler utanför toleranserna o det kan kanske tyda på att det var ett tag sen man justerade spelet(görs ca var 2000mi).Så passa på nu,o var extra noga på avgassidan för det är de ventilerna som slits mest,speciellt vid för tight spel... En annan aspekt du kanske bör tänka på är HUR du mätt!Misstänker att du använt dig av bladmått eller nåt liknande.Det är ju inte så svårt att klämma dit ett 0.30 mått på ventilen där du mätt spelet till 0.25.Jag tror att man måste ha "känsla" för hur tight måttet skall glida för att få korrekt värde.På M20 brukar jag göra som så att jag ställde excentern tills måttet ej gled o sen lossa jag så pass mycket så det med "lagom" motstånd gick o skjuta in/ut utan att måttet ville fastna.Nu funkar ju inte detta på en S38 spis då den är "shimsad". Återigen:Lämna in bilen till en erfaren mek,det är det bästa du kan göra om jag får säg. |
|
|
Är det någon som känner till någon i Skövdeområdet som skulle kunna fixa detta? Det verkar så bökit att lämna in den på BMW då de ej har något bricksortiment och leveranstiden är 2-3 veckar för dessa, detta medför att bilen måste lämnas in två gånger. Mvh. Bjarre |
|
|
Hej Det ska inte ta några 2-3veckor att få brickor.dom måste yra grejer som finns i sverige kommer dagen efter å måste det beställas från tyskland så kommer grejerna efter högst 3 dagar. Många av mina delar till Z3:an ligger på lager i USA å det har som mest tagit 5 dagar från det att jag beställde tills dom anlände till min likala bmw- verkstad. Mina brickor till S50 motorn fick jag dagen efter jag beställt. så mäte upp dom brickorna som felar å dra ifrån eller lägg till. |
|
|
Bjarre, jag har specialverktyget och håller som bäst på att justera in mina ventiler. Kanske kan vi byta några brickor med varandra om vi har tur och på så sätt spara några kronor. Vad händer om du lämnar in bilen på verkstad, får du inte begagnade brickor då och de behåller dina gamla för att kunna använda till nästa kunds bil? |
|
|
BjörnB: Har du lust att hyra ut verktyget några dagar? Som betalning får du kontanter + alla de brickor som faller utanför spec. av mig, nå vad sägs? Jag vet ej vad verstaden stoppar dit för brickor eller hur de justerar, det är just det som gör att jag vill göra det själv. Då har man stenkoll på vad som är gjort och inte gjort. Sedan sparar man ju några sköna tusenlappar också vilket ej är fel! Är det helt ok att byta plats på brickorna? Om man nu skulle ha sådan tur att man hamnar inom intervallet då. Björn och du nappar på mitt förslag så kan du maila mig. Så kan du få mitt telefonnummer så vi kan pratas vid lite. Mvh. Bjarre. |
|
|
Dawwe: Om du skall få in ett bladmått på 0,30 mm när du har ett ventilspel på 0,25 mm får du nästan bruka våld. Jag har märkt när man mäter, låt oss säga att du får in ett bladmått på 0,30 mm lätt om du sedan provar med 0,32 mm går det ej att få in detta om man nu ej tar i och lirkar fram och tillbaka provar du sedan med ett bladmått som är 0,31 mm går detta in med det är ganska tight. Detta gör att jag känner mig säker på vad jag gör. Alltså kan man med säkerhet säga att ventilspelet ligger inom intervallet 0,30-0,31 mm. Mer noga behövar man inte vara eftersom brickorna finns med 0,05 millimetersintervall. Så låt oss säga att du med säkerhet får att ventilspelet är mellan 0,35-0,36 mm och brickan som sitter där är 3,60 mm (uppmätt med mikrometer) tjock, det ända val du har då är att köpa en bricka som är 3,65 mm tjock. Och ventilspelet blir då ca. 0,30-0,31 mm vilket givetvis måste mätas för att man skall vara säker. Detta är min åsikt och det finns säkert lika många åsikter om att mäta med bladmått som det finns användare. Jag tror inte att om alla här på forumet skulle mäta ventilspelet på en och samma motor så skulle vi knappast komma fram till samma resultat. Men troligen skulle det ej göra så stor skillnad eftersom det är ett ganska stort intervall som är "tillåtet". Så i slutändan skulle nog alla hamna inom detta intervall. Mvh. Bjarre |
|
| Kan bara hålla med Bjarre. Det är inte helt enkelt att mäta korrekt med ett bladmått. Gäller att kunna känna en "sugande" känsla i bladet. Som sagt så är det ju ganska stort spelrum. Satsa på att lägga dig i mitten efter de mått du fått fram så borde det bli ok. | |
|
Bjarre:Skrev som jag gjorde bara för att ja "råkat" på motorer där de enligt egen utsago justerat alla ventiler korrekt när de i själva verket hade ställt i princip ALLA för tight för att få motorn tystare (gällde en M20). Nu verkar det ju som om du klart tydligt vet hur pass lätt/svårt måttet skall glida för att få ett korrekt värde:-). Precis som du säger så går detta en hel del på känsla,o det gäller att ha den rätta,ungefär som i kärleken*haha* |
|
|
Har kollat mitt spel idag, hade dock bara tillgång till bladmått med 0,05 steg, men jag anser att det är bättre att kolla med det än att inte kolla alls. Ritat en liten bild med mina värden, "lätt betyder att jag fick in måttet lätt, men inte nästa 0,05-steg, "med" betyder att det var lagom motstånd, typ som det är vid "rätt" värde, och "trög" betyder att jag fick trycka en del för att få in måttet. Som jag ser det är inget spel för litet i alle fall, där är ju en på 0,25 "lätt", men man hade troligen fått in 0,28 där. Vad anser ni om de andra värdena?? Länk |
|
|
Verktyget kan du göra själv. Ta en insex nyckel som är lagom grov så att den trycker ner båda tryckarna. slipa till den lite i den korta änden så att du får in nyckeln under kammen. När man väl har slipat in alla mått så att den passar under kammen och har tryck på kopparna så svetsar du fast ett förlängning rör så att du orkar trycka ner kopparna. Å så är det para å lyfta ur brickorna, kan sitta fast lite. Oljan har en tendens att suga fast dom... Funka mycket bra för mig... Skulle också ha tag på ett verktyg så jag åkte in på Aros Auto å skulle beställa ett. Men då fick jag kolla på deras smide... =) Funkar kalas! Å tar en halv timme att tillverka. Plus att det är ju nästan gratis. Ofta brukar man ju ha nån sliten insex nyckel ligga å skräpa... Har för mig att storleken var en 7:a på nyckeln. |
|
bmw alpina b3 |
bjarre bjarre du fick så du teg det med m5 som du köpte o den var blocketspacklad man ska inte snacka skit om andras bilar hur dåliga dom är när det inte är sant sen köper du bil med spacklad block bra gjort tycker synd om dig men rätt åt dig en arg kille till en kompis som du snackade skit om hans bil |
|
bmw alpina b3: Vad har jag gjort dig för ont? Jag misstänker att du syftar på den avusblåa M5:an SUN 277, som stog till försäljning i Fagersta? Vad har jag skrivit här på forumet som inte är sant om den? Du kanske själv skulle åka och kika på bilen för det verkar som om du ej sett den i verkligheten, eller? Hur man sedan kan tycka det är kul och rätt åt mig att jag fått ett bottennapp kan jag inte riktigt förstå meningen av. Men jag tycker det är tur att sådana peroner som du är en minoritet här på forumet. De flesta här uppskattar nog att få så mycket information som möjlig om en bil INNAN de åker och kikar på den. Detta eftersom man då kan slippa att avverkar flera hundra mil på våra vägar helt i onödan. Mh. Bjarre |
|
|
VolvoForLife: Jag ser att du har i alle fall 6 ventiler på avgassidan som ligger över spec. (0,28-0,33 mm). Men jag anser att det i alle fall är bättre att ligga lite över än under. Jag skulle justera ventilerna så de ligger inom spec. jag justerade alla som låg utanför spec. på min "gamla" motor. Det var enkelt när man hade ett verktyg samt tillgång till tryckluft för att "blåsa" ur brickorna. into: Tackar för tipset. Mvh. Bjarre |
|
| Bjarre: Jo dom sex får jag nog ta hand om. Men dom övriga känns det som att man kan köra vidare med me gott samvete... Och med tanke på att ventilerna inte flyttat sej mer ur toleranserna på 7-8000 mil, så lär dom nog hålla sej i schack det lilla jag ska köra med bilen. | |
|
bmw alpina b3: Hajar inte riktigt språket?? Att bromsa är att förstöra dyr energi! |
|
|
bmw alpina b3: Du borde lära dig sätta "." och "," så kanske folk förstår vad du säger! Mvh Per |
|
bmw alpina b3 |
jajaja har kikat på bilen vad är fel på den ????????? |
|
Fruktansvärt lågt att tycka det är rätt åt nån att bli blåst på en M motor. Att bromsa är att förstöra dyr energi! |
|
|
bmw alpina b3: Eftersom du frågar efter det så kommer det här. Följande "fel" påträffade jag vid provkörning och okulär besiktning: 1. Båda framskärmarna hade någon spillt typ. bromsolja på dvs. lacken var ej bra. 2. Kjolpaketet var trol. lackat med sprayburk. Vilket jag trycker är ett hån mot en sådan här bil. Men det klart vissa peroner bryr sig inte så mycket och tycker det är helt okej. Som sakt smaken är som baken delad. 3. Nederdeln av höger framskärm såg spacklad ut och också lackat med trol. sparyburk. 4. Klädseln i bagageutrymmet var borta på sina ställen. 5. Ena bakstötdämparen läckte. 6. Serviceboken var bristfälligt ifylld. 7. Har för mig att bakdäcken var slut. 8. Instrumenteringens belysning fungerade ej 100%. Men förövrigt trycke jag att den verkade bra. Den gick väldigt bra och hade inga missljud varesig från växellåda eller motor. Dock vissa knek från instrymentpanel. Om lacken varit bra hade jag kanske slått till. Förövrig kan jag meddela att den nya motorn sitter på plats i min bil och den går som en klocka. Mvh. Bjarre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.