AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.455

Bluffar som försöker lura oss

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Jag till hör ju dem som tycker det är kul att se hur folk försöker.
Jag har medvetet maila på en bil som ligger enorm mycket under rimligt pris.
Killen har horstgmbh@yahoo.com , och mailen kommer från USA, american online när jag tracat dem.

Första mail svar jag får:
Hallo Sir
Das Auto ist vorhanden.das Auto ist in vollkommenem Zustand
Es ist deutsches Auto ,mit deutschen Dokumenten
Ich bin nicht im Land jetzt,verschicken Sie mich bitte zu Information.
Bitte email ich, wenn Sie interessiert sind
Bitte email ich Auf Englisch.

Danke
--------------
I'm intreseted in the car, give me your phone number, and i'l call you.

Best Regards
Jörgen
--------------
Hello Sir ,

The car is in perfect condtion ,never damaged and if you buy it for Germany then you will have a warranty until 100k kilometers.The car is never damaged , first owner and kept garaged.I can give you the car for 16 500 euro without the winter tires and with 17 500 euro with winter tires.
You have also down the car optionslist .I'm not in Germany now and the car is garaged and I'm theonly person who has acces on it .To finalize the transaction we will use an third party service ,so we both willbe protected and the deal will be fast too.
For any questions please email me as soon as you can.

Thank you for your time
Regards
Horst
--------------
Hello ?
So? any phone number ? I'll will go to Germany this weekend, so if you wanna may any deal, you better hurry...

rgds Jörgen
--------------
I'm, so sorry , but I;m not in Germany.

If you want ,we must to make the transaction in other way.

If you do not want , then I wish you Good Luck in finding other car!

Regards
--------------
How will we do this then ? Call me i need the car and the Breife, someone must meet me, or how to do this ?

rgds Jörgen
--------------
The service works like that:
1.We both make the arrangement.
2.We both sign up at the service.
3.They request you to deposit the money to them.
4.They receive the money and they request me to deposit the car at them for approval.
5.They send you the car and they wait until you will agree with the car condition (you will make an extra inspection before to take the decision)
6.You agree , you make the documents with the service.
7.They send me the money and the deal if clear, safe and easy for both of us.

I will suport all the escrow service taxes , so you will not pay any extra money then the car price.
Your money will be at escrow service bank until the deal will be closed!
If you agree then please email me as soon as you can so we can move forward as soon as possible.

Now I'm waiting your reply.

Best Regards
-------------------
Hello

Someone must leave the car at the service, or at least open the garage for them, and since you said "I'm theonly person who has acces on it "
you can't fullfill no.4 ?

I'll will not send 1 Euro, before I have seen the car.

Send me you phone numer, or call me so that I can understand ?

Rgrd Jörgen
--------------
Hello Sir,

I'll be in country when I'll have the confirmation that you have sent the money to the third party company,and I'll garaged the car at them , so you will have the car at your disposition after that.

Sir, I understand your position , but please understand me too.

I'm waiting your reply.

Regards
--------------
Ok, how much do you want me to deposit ?
Rgds Jörgen
--------------
If you can deposit all the money or 80% ,it will be enough
Rgds Horst
--------------
Hello
OK, I'll will deposit 14000 Euro to my friend at BMW i Berlin first thing tomorrow, you can call him tomorrow noon and confirm that the money is in Berlin. And I'll meet you att BMW on Monday ?
--------------

Ska se hur han nu ska slingra sig...

Lätt road jörgen
It's at Niederlassung Berlin Huttenstr. 50, Berlin

Regard Jörgen

If you can deposit all the money or 80% ,it will be enough.
Skall bli intressant att se om du får svar på ditt sista mail :-)

Tyvärr är det inte ovanligt att dessa banditer lyckas lura till sig pengar från lättlurade spekulanter. Riktigt tragiskt.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
jo jag vet... och det är det som är tragiskt, jag har ju tagit hem bilar och hjälpt folk med det i snart 10år. Så jag vill varna folk.

Folk åker hem utan breif, skickar pengar etc.

Frågan är hur många skulle sätta in 80% i hanpeng här i Sverige ?

Säger bara ,Lägg ner, är man rookie, låt bli i stället eller ta hjälp av någon som kan det.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Intressant tråd! Väntar med spänning på fortsättningen.
//Marin
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Ha...Ha..., han nöjde sig med 80% av pengarna! Att du inte slog till?! :-) Vilken stjärna!!!

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Svar:
Hello

Your friend is not a third party service.
:)You do not understand me,You shall transfer the money to thrid party service,to them.

First of all we must to register at them ,I as seller and you ,as a buyer.

If you agree then I will send you the web link of the third party service,where you can make all these things.

Now I'm waiting your promt reply.

Regards
------------------------------------
Can't you call me? It's much easier on the phone.

Why not use BMW in Berlin? They will not charge anything. What’s the link (URL) to the service you prefer?

Regards Jörgen

-----------------

Undra om man kan få fram vilken tjänst det önskar...

Även detta mail är skickat från USA: Länk
Bra att du varnar för denna person, har kompisar som varit med om liknande försök till att man ska skicka pengar/måste bestämma sig 100% innan man åker ned etc.

/Simon
yo
61
yoyo59
318i -04
Hur kan du veta att han försöker bluffa/lura dig?
yoyo59; Det vet Jörgen inte, men allt tyder på det, och det kommer visa sig till slut.

Mvh Stephan
yoyo59: Sunt förnuft.
yo
61
yoyo59
318i -04
Jaha, sunt förnuft , inte svenskt förnuft då :-)

Att använda en 3:e part som båda parter litar på är ju annars ett vanligt sätt att genomföra transktioner på. Troligtvis gör du det själv om du gör bankaffärer på internet.

Jag håller naturligtvis med om att man skll vara försiktig, men eftersom inlägget inte har någon info om vilken sk. escrow service han vill använda tycker jag inte man skall hänga ut någon som bluffare.

Länk

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
yoyo59:

Du har inte reflekterat över att säljaren vill ha 80-100% genom Länk av köpesumman INNAN köparen får se bilen? Eller att han inte vill nås på telefon?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
yoyo59, visst ja är inte 100% säker (dock 99.999%), men om du vill betala in 14000 Euro åt mig så får du vara med och dela på vinsten på bilen, (jag står inte för förlusten).
jag fixar resten, hämtar den, reggar den , säljer den.

Bilen är denna: Länk

Du får utan vidare 230 för den i Sverige.
Du kan ju jmf med denna tex : Länk

Varför är det en bluff ?
Inget telefonnummer, mailen kommer från USA, killen vill inte komunicera på tyska, bilen är ENORMT billigt för att man ska vara sugen. Han vill ha 80-100% i handpeng

Jag vill ju gärna se vilken tjänst han vill erbjuda, men jag har nu även valt en själv, få se om han tycker det är ok.
Valde escroweurope : Länk

Lätt road är man iallafall
yo
61
yoyo59
318i -04
Jörgen: tack för erbjudandet! men jag avstår :-)

Jag menar inte att du har fel, personligen har jag väldigt liten erfarenhet av bilaffärer, jag hängde mest upp mig på att jag uppfattade det som att användadet av escrow/3:epart automatiskt innebär att det är skojare i farten. Tjänsten fungerar ju även som ett skydd åt säljaren, då det finns bedragare som uppträder i form av köpare.

Tänk på att om han tycker att escroweurope är OK, du sätter in pengarna och åker ner för att hämta bilen, så tycker du att skicket på bilen inte överenstämmer med beskrivningen och vill avblåsa affären, då kommer escrow-partnern att ta ut sin avgift på dina pengar. Ett sätt att gardera sig mot detta är att säljaren får bidraga genom att sätta in pengar i affären motsvarande avgiften som tas ut om affären avblåses, ditt bidrag till den misslyckade affären finns ju iform av tid och pengar det kostade dig att åka ner och besiktiga bilen.

er
375
erc
218i Active Tourer -16
Hänga ut eller inte - det rör sig i mina ögon om att ta reda på vad som menas. Skumt på någon nivå tror jag de flesta här anser det vara. Att man sedan hört om liknande upplägg lite väl ofta gör inte saken bättre. För inte allt för länge sedan assisterade (terroriserade?) jag en kollega vid bilköp. En E39 M5 hittades i tyskland men ägaren var från USA, stationerad i Rumänien. Det var en hel del mysko mail innan det beslutades att avstå från objektet. Den var naturligtvis garagerad, kunde inte nås, ägaren kunde inte få permission innan pengarna fanns(?), etc etc. Delar av FzB skickades, men märkligheterna slutade aldrig.

Ser med spänning fram emot första våghals som FAKTISKT genomför (eller försöker genomföra) att sådan här transaktion och verkligen får hem en bil...
Det är många som blivit blåsta av dessa upplägg. De kan tydligen få ut pengarna av escrowtjänsten (som antagligen är fake). Det är därför det är så många varningar på mobile.de.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
ok, försättning.

-------
Hello

I spooke to my friend at BMW, and they recomenden Länk
Is the car registerd in Germany, do you have the fahrzeugbrief? Länk ?

Regards
Jörgen
-------
Hello Sir,

That sound great.

I have scanned now only the fahrzeughsein , and you saw it.

I'm waiting your reply.

Regards
-------
Here you have the car document.
Fick en scannan pdf på den lilla, inte breifet. Länk
---------

But the breif ? the big onye ? Don'tyou have that ?
Rgds Jörgen
---------
I do not have the rest of the documents with me scanned in my laptop.

I'm waiting your reply.
---------
Is Länk ok for you ?

regds
Jörgen
---------
Sir,

The transaction will be maked through www.escrow-europa.com

I'm waiing your reply.

Regards
Horst
---------
Nu yoyo59 kan jag säga att min tankar blev lite annorlunda.
Ok, han vill inte nyttja den esrcow som jag föreslår, men escrow-europa.com är mig veteligen ingen fraude märkt sait ?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Annonsen är borta från mobile.
li
1.959
liste
535i -89
eBay "rekommenderar" den sajten, så det BORDE inte vara något mysko med den. Länk

Risken är väl ändå att killen inte är riktigt hederlig.
yo
61
yoyo59
318i -04
Att tänka på när man använder denna typ av tjänster är att aldrig klicka på länkar för att ta sig dig, starta alltid en ny browser och skriv in adressen i adressfältet.

Lita aldrig på mail som ser ut att komma från tjänsten, starta ny browser gå dit och läs meddelandena.

ra
14
rami
328i Cab AC Schnitzer -96
Hur gick det då?
Vad hände?

/r
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.