|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
bustorp |
RS2: Det är ingen garanti att färgen stämmer bara för att den är inköpt hos BMW. Den blandas ofta lokalt på plats eller hos närmsta färggrossist eftersom den enligt dom räknas som färskvara. Det finns därför många varianter då BMW använder flera olika färgtillverkare för samma kulör beroende på årsmodell, produktionslina m.m. Enligt BMW ska det finnas 2 varianter till min kulör (en ljus o en mörk), men jag har kommit upp i 6 olika beroende på fabrikat o schema. Ingen har passat 100 än. Det här med meryta tror jag funkar när det är liten nyansskillnad mellan varianterna men är det större så tror jag att det syns ändå. På min hade det definitivt synts............. Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
BMW säljer inte dom lacker som används i deras fabrik, men man kan säkert köpa orginalspray i 1-komp hos bmw-handlaren. Det du påpekar för Eric, att han tillhör den gamla sortens lackare. jag skulle vilja påstå att vi bägge hör till den "nya" generationens billackerare. |
|
|
Bustorp, Jag vet att det inte är någon garanti men chansen borde ju rimligtvis öka att få rätt färgnyans om man anväder samma typ av lack ifrån samma tillverkare som BMW använder. Enligt de uppgifter som jag fått så använder BMW uteslutande Glasurit idag på E46 som är tillverkade i Regensburg. /RS2 |
|
|
Jocke, Då tycker jag att du ska kolla upp det igen eftersom BMW faktiskt har ett ganska stor sortiment av lack produkter för professionell användning. Jag tror också mycket av de lackmetoder som används idag har framtvingats av försäkringsbolagen. Väldigt ofta så hör man att många lackföretag beklagar sig över att de inte längre får den tid som behövs för att göra ett bra och noggrannt jobb. Och många erfarna billackerare av den "gamla" generationen slutar eftersom de inte trivs med att inte få lägga ner den tiden de vill. /RS2 |
|
|
RS2, Javisst har bmw sortiment av lackprodukter men för det första så är det inte samma typ av lack som används i fabrik. Typen av färg som används i fabriken på produktionslinan skiljer sig helt o hållet från det som går att köpa från färgtillverkare. Det är baserat på att det ska läggas med robotar väldigt fort ,tåla höga temperaturer o hålla en våt i våt serie hela vägen från grund till klarlack. o torrt typ direkt. Plåtklipp tas med i lack i fabrik några gånger under en o samma serie bilar med samma kulör, sedan skickas dom plåtarna till samtliga färgtillverkare världen över som då försöker bryta fram ett recept som ska vara "identiskt" med plåtar som kommer från fabrik. Nästa körning på samma kulör kommer nya plåtar o jämförs med dom gamla, skulle det misstämma, görs en nytt recept som då kan bli en variant, ex en ljusare eller mörkare osv. Det spelar INGEN roll , vad man lackar med för fabrikat. Dom flesta biltillverkare kan byta leverantör mitt i en produktion. T.ex Toyota bytte leverantör 4 ggr under dom första 2 årsmodellerna på avensis. Dom enda som kör samma leverantör troget är Volvo som använder Standox. Men inte fan stämmer standoxfärgerna för det. |
|
|
Bustorp, jag håller med dig ang att meryta bara funkar om det är marginell nyansskillnad. Om en kulör har kanske 3-4 olika varianter måste man ju omsorgsfullt välja den som är närmast. Tar man direkt std-versionen och målar meryta på en gång , kan det se ganska illa ut. |
|
|
fan ,, detta tröttar mig på mer än ett sätt.. RS2 o c/o som resonerar mot både mig o jocke .. jag har ett alternativ .... PERFEKT för er --- Länk dom lackerar 'endast' den skadade ytan + ca 5 cm ...och visst det funkar ..men är mer framtaget för bilhandlare o snåla personer som står o pekar o tittar o skriker ,, varför lackerar ni hela sidan ,, det e ju bara en skada på dörren .. *ska kanske påpeka att det är byggt på duponts sortiment och produckter ;). men billigt blir det ..*not* det många glömmer är att en skada växer som ett spindelnät i plåten ... Att jag blir klassad som *den gamla stammen ;) tackar jag ödmjukast för på alla sätt... då jag inte har hållt på så länge .. men är både petig och jävligt seriös ..att jag sen jobbar med styling o moddning utöver detta och lackerar på väldigt kontroverisiella sätt och metoder .. tänk att få höra en som kommentar ;) berättar jag det för chefen så dör han av garv ;) så .. end of this conversation ... orkar fan inte lägga tid på deta mer.. puss o kram o le lite mer o va snälla ;) / eric ..den gamle ..'s* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.