AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.546

Vilket lack fabrikat är det på BMW lacker?

Sida 1 av 3
De som ska lacka lite grejer till har väldiga problem verkar det som att hitta den rätta färgen. De har PPG och PPGs recept på BMWs färger stämmer inte särskilt bra enligt lackeraren. Därför undrar jag nu om nån vet vilket fabrikat som BMW använder på sina lacker?

/Johan

Min bil: Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är nog inte ett fabrikat utan flera,som biltillverkare går inte att förlita sig enbart på en leverantör. På vissa bilar står det en tilläggsiffra efter färgnumret som anger färgfabrikat (volvo har 5 olika tillägssiffror på en vit kulör som ex)
Det är ju egentligen lackerarens bekymmer som han ska lösa om han ska ha jobbet. En erfaren lackerare kan gå utanför originalrecepten för att bryta rätt nyans.

///MVH Hasso
Länk
Ok. Ja han måste bryta fram färgen men det verkar ju ta tid sånt där.

/Johan

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan krävas en och annan omlack för att komma rätt :)
Och det är lärpengar för lackeraren. som sedan har rätt recept framtaget och inget som du ska pröjsa extra för, sedan har det en del med yrkesstolheten att lämna från sig ett perfect jobb.

///MVH Hasso
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
"Min" lackerare använder en sorts scanner till att läsa av färgen och därefter så blandar en dator rätt färg.
Jag skulle tro att alla lite större lackerare har något liknande i utrustningsväg.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Nej det är bäst att han har Mora receptet kvar :) Kan ju bli Individual BMWs framöver också. Men men är väl bara att vänta och köra utan stötfångare så länge :-/

/Johan

Den som ska lacka mitt är den största i stan (Växjö) så jag tror de har de bästa grejerna som finns att tillgå. Problemet va att PPGs recept av min färg inte stämde 100% med den jag har så då får de blanda till den själv.

/Johan

bustorp
Johan99:
Välkommen i gänget. Det är inte speciellt kul att få beskedet att det är svårt att få exakt rätt variant.
Vad jag förstått så är det omöjligt att få reda på färgtillverkaren då det skiftar frekvent och ingen tycks kunna följa upp det, tyvärr.
Försök hitta en lackerare som har möjlighet att "scanna" och hoppas att det hjälper. Det är tyvärr ingen garanti det heller efter vad jag hört då det tydligen måste finnas lagrat alla kulörvarianter i systemet. Datorn kan nog inte "skapa" ett exakt blandningsschema bara genom en avläsning.
Men det finns dom som vet det bättre....fråga ett proffs.

Ödmjukhet inför kunskapen.
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Min gula Audi har en nyans på huven, en annan på stötfångaren och en tredje på skärmarna... ska man vara säker på att få enhetlig färg på bilen så är det nog hellackering som gäller.

/Hans
Men gul är ju en jävla färg på att inte stämma...
Silver är ju mer eller mindre omöjlig att få till
st
63
streetperformance
Bmw 320i Tc Bauercab
Standox och dupont .... enkelt va ;)
st
63
streetperformance
Bmw 320i Tc Bauercab
ge mig färgkoden så ska jag plocka fram rätt åt dig ok ..

messa över den till mig ... 0708 364809 // eric
Glasurit

Länk

/RS2
Aja får väl hoppas att han kan blanda till rätt färg. På den där Glasurit sidan stod det bara att den inte hittade nåt med det numret...??

/Johan

Johan,

Testa länken igen med 359 (Mora Metallic).

/RS2
Jag vet om att just Glasurit (har för mig de ingår i BASF-koncernen eller va de hette...) är en av leverantörerna av vattenbaserade (har för mig det är lag i många länder på att nya bilar skall vara miljövänligt lackerade...) lacker till BMW bland annat. Har själv lackat om en fd bil helt där lackeraren använde sig av Glasurit vattenbas o det gick INTE att se nån skillnad på original kulör kontra omlack (kunde bara jämföra lacken på "invändiga" ytor så som dörrgångar mm).Sen om detta skall tillskrivas Glasurit eller lackerarens noggranneht när han blanda till kulören är en annan sak.De är ju väldigt lätt att man kanske har en aninigen felkalibrerad våg eller en våg som visar något fel o då blir ju kulören onekligen lite-lite fel:-(

st
63
streetperformance
Bmw 320i Tc Bauercab
kollade allting idag .. hittade omg .. Både Dupunt och Standox har färgen..

PPG är en billig och fruktansvärt
dålig färg .. dom har fel nyanser och resultatet blir dåligt ...

bustorp
streetperformance:
Att den finns är inte detsamma som att den stämmer....
Min 189/5 finns också i samtliga scheman men stämmer inte ändå mot originallacken.

Ödmjukhet inför kunskapen.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Men hallå....vad är det för klatter-lackerare som ni hittar?
Alla proffslackerare vet att dagens metallic o pearllacker INTE går att få PERFEKT nyans mot den gamla lacken.
Dessutom trodde jag alla lackerare använder sig av en s.k meryta (utbättring), dvs att om man ska lacka en ny framskärm så oavsett om framdörren är oskadad så tonar man ut på halva dörren o klarlackar allt sedan. vips, har man sluppit lacka om några gånger o man har en nöjd kund. Fy fan va bra.
Nu tänker ni- jaha ska man betala för att lacka dörren också, men det är billigt för en billackerare även om han måste "bjuda" på framdörren istället för att få skäll av kunden o lacka om 2-3 ggr till innan kunden är nöjd.
Jag jobbar som billackerare o jag gör ALLTID merytor på bilar jag vet är krångliga kulörer på. Det har jag sparat massor av tid på och dessutom tjänat bra med pengar istället för att stå o blanda om recepten o prova hit o dit.
På försäkringsjobb får man betalt för det.
Spelar ingen roll om man använder PPG, Standox, Sikkens, Spies hecker, en del kulörer har bättre nyansträff hos sikkens o en del bättre hos standox, osv.
Hoppas ni hittar nån duktig lackerare som har erfarenhet av kulörproblem.

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
streetperformance:
Standox o dupont är samma.
Och PPG är inte billig, och det beror inte på färgtillverkaren att det blir ett dåligt resultat ,utan den som håller i sprutan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.