AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.545

Vilket lack fabrikat är det på BMW lacker?

Sida 2 av 3
För det första så tycker jag inte att en halvår gammal bil ska ha nån blekt lack så det borde bli nyans skillnad om man hittar den exakt. Och det är klart att man kan duscha lite längre men det blir svårt i mitt fall, front spoiler och speglar. Men tydligen ska iaf de hittat lacken nu så vi får väl se hur det blir.

/Johan

Min bil: Länk

st
63
streetperformance
Bmw 320i Tc Bauercab
handlar ju om personlig känsla inför lackerna..samma sak gällande sprutorna.
Eftersom du jobbar som lackerare ..så vet du oxå det,

Vi tar inte in PPG hos oss pgr av att dom inte håller den nyansmättnad / kvalite vi vill ha ,, men smaken e som baken ;) eller hur .samma sak med klarlackerna ..

vad det gäller meryta är det för oss oxå en självklarhet ,och eftersom vi både har plåt/skade repration och lackering och styling ..så håller jag med dig helt o fullt ..

men du får gärna berätta o lära mig mer ;)
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Nej din bil är nog knappast blekt i lacken.
Snygg som f-n är den då iallafall.
Men din bil har en ovanlig kulör, därför har inte färgtillverkarna lagt ner tid på att ta fram fler varianter.
tyvärr är det så, det är inte bara en gång man blivit förb...
En metallickulör eller en pearl som i ditt fall finns vanligtvis i flera varianter på samma färgnummer/färgkod, typ std,ljusare,mörkare,blåare,rödare osv.
När en specifik kulör har massa olika varianter, kan man utgå i från att det inte är lönt att måla den kant i kant, då är det en problem-kulör.

Men i ditt fall , när det handlar om speglar o frontläpp...är det så kraftig skillnad att man ser det på en sidospegel mot karossen?

Vad är det för fel? Är den för ljus ,för mörk? för lila?
Vad heter din färgkod? Jag kan kolla lite.

Mvh
Jocke

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
streetperformance:
Jag tror inte jag behöver lära dig nåt...:)
Javisst handlar det om personlig känsla när man jobbar med grejerna, speciellt färgmaterial o klarlacker.
jag har t.ex provat en hel del olika typer av klarlacker , men jag trivs ändå bäst med en gammal beprövad enkel MS.klarlack nämligen Sikkens Autoclear 2000, använder fast reducer istället för vanlig thinner, den som hör till base-plus egentligen.
Färgen kör jag standox vattenbase.

har bara provat PPG´s akryl 1 gång så jag kan inte uttala mig o deras produkter , men jag förstår du menar att det är dålig täck i PPG färgerna.

st
63
streetperformance
Bmw 320i Tc Bauercab
;) alltid redo för nya grepp *s*
vi änvånder mestadels grejjer fråm färgproffsen..
standox/dupont..vi kör inte waterbase lack ..tycker inte det håller måttet änsålänge .. mycke strul med slutprodukten än sålänge ..

men vad det gäller slufinish i klarlakerna är sikkens.barkmans oslagbara .

E lite sugen på House of Kolor .. vill testa deras grejjer.
e det något du vet något om så skrik till ;)

Länk

just nu så testar vi FX Crome .. med varierande resultat..
saknar den där *sista gnistan* ... förslag där så är jag tacksam.

/ eric ..i have a rock`n roll vision..

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
jag trodde inte så många lackerare använder sig av lösningsmedelsbaserade färger numer, med tanke på dom kommande lagar o miljö-tjafs som kommer.
house of color har jag också velat prova nån gång ,har deras färgkarta.
Färgen är ganska dyr och vad jag hört svår att lägga.
FX chrome? har inte hört talas om.

Jag förstår att ni som lackerare gillar att använda "meryta" eftersom ni inte behöver vara så noggranna med nyanser och att det går fortare men jag som bilägare skulle aldrig acceptera detta på min bil!

/RS2
Jocke: Vet inte riktigt men jag tror den va för mörk med PPGs recept. Färgen heter Mora Metallic. Färgkoden är 359/4.

Kul att du gillar den :) Gör jag med :D

/Johan

Min bil: Länk

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Johan99:
Jag kollade färgkoden i min lackdata, Standox har bara 1 variant på din kulör, men det ingår en hel del pearleffekter i den såg jag på receptet, så det gör att den är svårare att jobba med.
Om den blev för mörk kan man prova att dimma sista vändan, då brukar det bli lite ljusare.

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
RS2:
Om du skulle t.ex ha en silvermet bil som ska lackas lär du nog aldrig kunna hämta ut den, för en silver GÅR inte utan att göra meryta på vissa kulörer.
Silvermet o guldmet,gulmet osv är mycket svåra.

st
63
streetperformance
Bmw 320i Tc Bauercab
RS2 ... du e lite fel ute där killen..
meryta handlar om att få kulören i mättnad med övrig lack .. dvs , du har en 5 år gammal bil och lacken är lite 'fadd' och mattad av sol väder och vind ..

vill du då att en lackerare bara lackar av din framskärm ..
så att det syns att det är nyans skillnad ??

DET är som jocke sa 'klatterlackare' som gör sånna jobb ..

men det e klart . du har säkert råd med 35000 till en hellack när du bara har en liten skada ?? eller ??

/ eric
st
63
streetperformance
Bmw 320i Tc Bauercab
Jocke ....

jo i kör traditionellt .. pgr av att dom kommande lagarna .. som är beräknade till 2007 inte kommer att gå igenom..kanske tidigast 2010 räknar dom på .. pgr av att vattenbaserade lacker inte klarar hela biten än och inte heller håller på samma sätt . .. vi får in en massa omarbetsjobb från andra lacker . vissa sätter dom perfekt men många missar ..och sen är det inte lätt med äldre bilar . där funkar vår lack bäst ..

Jag har mailat till HOK i USA gällande lite tester .. väntar svar . så vill du kan jag skicka över lite prover när det kommer hem .
annars går det ju att få hem via Länk

snackade med en lackare i LA .. han sa att deras lacker är helt outstanding i djupet .. så vi får väl se .. funderar på att ev testa dom på den bilen jag bygger om just nu till tjejen ..

ha en kanonhelg .// eric

streetperformance,

Du kommer att få lacka om min framskärm tills nyansen matchar övriga bilen! Men det klarar väl du som är så duktig... :-)

/RS2
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
RS2:
Jag har faktiskt provat det du säger, jag hade en merca E-klass-99 som var silver o hade en skada på en dörr som var så stor att den behövde bytas.
Merc silver kod 744 finns det 11 st varianter på, jag sprutade upp vartenda ett på provplåtar , jag hade gett mig f-n på att detta skulle lyckas, men icke.
Inte ett endaste prov av alla varianter stämde exakt. det slutade med meryta på framskärm+bakdörr = perfekt resulatat !
//Jocke

st
63
streetperformance
Bmw 320i Tc Bauercab
RS2

du skrev .. ni behöver inte vara så noga med nyanser ...
allting med lackernas receptn tas fran av dator ,, sen vägs lackerna in en och en .. klart man är ytterst noga med allting ..
till det gäller det ju som jag skrev att man ser till att det *smälter in' i övrig lack på bilen ,,

handlar om att vara noga och seriös ..

Så om du läser det du skriver och assisierar svaret till din fråga så kommer även du att få klarhet i allting ..

så ditt dryga svar bet dåligt ...mer gav det mig ett leende som varar hela kvällen ;)

sov gott ../ eric
Eric,

Vem är det som är dryg här? Jag står helt och hållet fast vid min åsikt om att använda merytor bara är ett snabbt och billigt sätt för att slippa behöva vara så noggrann med färgpassningen. På mina bilar så är det aldrig någon som behövt använda merytor för att få ett perfekt resultat. Du kan ju läsa vad Jocke skrev ovan om att spara tid och pengar och slippa att behöva lackera om 2-3 gånger innan kunden blir nöjd. Tyvärr är användningen av merytor mer eller mindre framtvingat av försäkringsbolagen för att få ned lackerings kostnaderna. Jag trodde ni som professionella lackerare visste vilka leverantörer av lacker som de olika bil tillverkarna använder?

/RS2
st
63
streetperformance
Bmw 320i Tc Bauercab
RS2

Och än en gång säger jag ... sol väder och vind påverkar lackerna .. på en ny bil är det skillnad .
men på en gammal lack kan det behövas .. och det står jag fast vid ..svårt at förstå varandra och lätt att missupfatta när man inte pratar irl ..
förrutom bilfirmor och försäkrings skadejobb gör vi massor till privatpersoner och vi har en hel del spons och demo bilar ..
på nya bilar klarar man sig men singelytan .. men på e bil som har några år på nacken och eller som har dålig lack .. måste man ju dimma ut för att få et bra slutresultat ..
försäkringsbolagen har ju sina sätt att se det på .ovh provatpersoner ett annat .. det är något man måste ta hänsyn till .inte alltid sålätt när e kund kommer in och vill ha skärmen målad .. och man ger honom priset och han börjar gnälla . och man berättar att vi måste dimma ut det för att få det att se bra ut .. om vi inte tar hela sidan .. vilket blir dyrare.
allt handlar om pengar .. och resultat..
går inte att vara snabb och skita i färgpassningen på det sättet du tror ..handlar om ett yrke som alla andra . som man förhoppningsvis tar seriöst och är noga ..gör man skit jobb och slarvar så tappar man kunder ..ta tex företaget jag jobbar på,det funnits i 25 år och har ett bra rykte om sig ..och vi bara växer och samarbetar med mer o mer företag hela tiden .. just pgr av nogranna och bra jobb ..och när tom andra lackeringsfirmor skickar 'svåra jobb* till oss .. då vet vi att vi både håller måttet och har uppnåt det vi ville från början .. att ge kunden en bra slutprodukt och bra service...
vad det gäller lackerna så finns det färgkoder i bilarna .. så det går inte att missa...sen är ju valet av lackfabrikat upp till lackeraren,, men koden är desamma likaså färgen .

ha en bra dag // eric

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
RS2:
Du verkar inte fatta nånting , tror du att biltillverkarna använder sig av människor som går omkring i sprutoveraller och lackar bilarna precis som eftermarknaden gör.
Om allt funkar så skulle nog du också förstå att antalet bilar tillverkade sjunka drastiskt o bilarnas kostnader stiga kraftigt.
Biltillverkarna använder ju inte ens samma typ av färg som eftermarkanden har tillgång till. fastän det är samma färgleverantör.

Att använda sig av merytor är inte bara ett sätt att spara tid, det stärker ens självkänsla när man hör hur nöjd en kund kan bli.
Dom flesta kunder jag har säger att dom kommer till mig för jag är så noggrann med färgmatchningen.

Det ska bli intressant att höra din berättelse när du ska lämna in din silvermet-bil för lack och säger till lackeraren att du får då fan inte göra så där meryta...
Han kanske lackar den som du ville, men är du inte nöjd då ,då ger han nog dig nyckeln o ber dig ha en trevlig dag.....
sen behöver du nog inte varken betala eller komma tillbaka nån annan gång heller.
Eller vad tror du, Eric?

Eric,

Jag förstår vad du säger och håller i princip med. Jag ville bara spetsa till frågan lite eftersom både du och jag vet att det är en fråga om erfarehet, lacker, tid, pengar, mm. Men min poäng är att man inte alltid behöver använda merytor. Jag hör på ditt resonemang att du tillhör den "gamla" sortens lackerare! :-) Vad har du för erfarenhet av att använda BMWs lacker?

/RS2
Jocke,

Jag fattar nog mer än vad du tror. För din information så säljer faktiskt BMW de lacker som de själva använder. Jag kan bara konstatera att de lackerare som jag använt inte behövt använda några merytor på mina bilar för att få ett perfekt resultat. Och du kan vara lugn, jag kommer inte att lämna in min bil till dig. :-)

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.