|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Uhum.. Jänkare först på allting? Ja möjligtvis med importerad kunskap. Rymdfärderna hade inte varit möjliga utan tyskarna t.e.x. Vad gäller just sånna här mirakelprylar/medel så räcker det ju ofta med sunt förnuft för att förstå att dom inte fungerar. Hur ska den virveln som skapas av turbonatorn kunna överleva hela vägen in till cylindrarna? Det finns ju många ställen på vägen in som kommer att slå sönder luftvirveln och dessutom så ser det olika ut från bil till bil. En sak till. om nu detta skulle fungera överhuvudtaget. Varför används det inte på fabriksbilar eller innom raceing? Just det här med att virvla saker har varit populärt hos bondfångare länge. Både luft, bensin och avgaser har virvlats och ingen har kunnat visa att det verkligen fungerar i ett oberoende test. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Lustgas till förbränningsmotorer var det tyskarna som var först med att experimentera med under andra världskriget, Länk . Och, ja tyvärr, har vi fått McDonalds. Är brutalt tveksam till turbonatorn då den snarare kommer att försämra flödet av luft än något annat. Simpel fysik. Insugsdelarna är redan konstruerade för att skapa ett luftflöde som är hyggligt optimerat för att bränsle och luft ska blandas jämnt. Är nog effektivare att sätta en enorm tratt fram på bilen och koppla till insuget. :) |
|
|
Bimmerboy: Inte så mycket av just det du nämner startade i US. Är du säker på att de var på månen (när det påstods)? Man spekulerar som bekant. Ryssarna var också först med mycket i rymden påstods det, en hund t.ex. För bara några månader sen erkände de att så inte var fallet, den dog i startögonblicket.. Allt är inte som man tror alltid...) Att ha lite insikt om prylar som t.ex "turbonatorn" är knappast att vara negativ och inte vilja prova på saker. Varför betala för och prova nåt som är rent strunt? FP |
|
| Att de verkligen landade på månen råder det knappast någon tvekan om, utom bland en del konspiratorikst lagda ufo-typer möjligen, men det bygger som sagt på teknik från bl a tyskland, även vetenskapsmän som kom därifrån. | |
|
"Tänk på amerikaner har alltid varit först med utveckling." Inte riktigt! Dock kanske amerikanerna var först med bondfångeri typ turbonator! :-) |
|
|
Nej, bimmerboy735 ska INTE ha några applåder..... Helt enkelt för att det han skrev var till 99% rena struntet. Jänkarna var på månen ja, men de hade ovärdelig hjälp i den kapplöpningen med ryssarna av vetenskapsmän från Tyskland, av vilka Werner Von Braun är den mest kände. Samma sak med atombomben där killen hette Oppenheimer och vad jag vet inte var en helylleamerikan, rätta mig om jag har fel. Det var även Tyskarna som vad jag vet var först med att experimentera med NOS i flygplanen under andra världskriget. Sverige har definitivt inte stannat i utvecklingen, utan saken är den att Sverige varit framstående och tidiga eller först med en hel massa viktiga saker. Ja vi räknas bland de bästa i världen på en hel del områden, ja världsledande i flera fall. Inte illa pinkat för ett pluttland med 9 millioner invånare. Så till "undret" Turbonator... Som andra redan nämnt så behövs det inte mycket mer än godkänt i högstadiets fysik för att man ska inse att det är en bluffprodukt som bara är till just för att få okunniga effektsugna att stoppa pengar i bluffmakarnas fickor. Många gånger handlar det just om unga okritiska naiva ungdomar som dörmmer om mer effekt för veckopengarna. Ställ dig fråga varför en biltillverkare åbäkar sig med att modifiera topplock, ventiler, kammar, programvara, avgassystem m.m. för att få fram en ny motorversion som kanske ger 10-30 Hk mer. Skulle de inte istället bara köpa in Turbonator och smälla dit istället då....? Måste ju bli vansinnigt mycket billigare. Så, orsaken till att vi ska vara kritiska till produkter som Turbonator och liknande (det har kryllat av dem i hundra år och inget har visat sig funka som lovat) är för att man med bara en gnutta fysik och motorkunskaper kan se att man överdriver eller rent ut sagt ljuger i påståendena om vad grunkan ska göra för motorn. Och när man redan i ett så tidigt stadium kan inse detta så är det i princip ren dumhet att köpa för att testa "för det kanske funkar, och det vet man inte innan man testat...." Trams helt enkelt. Vi kan ju köra ett annat exempel då, om det roar er som tycker man inte ska säga nåt innan man provat själv. Ok, jag har en rulle vanlig björntråd i här hemma, ca 1 mm tjock. Jag påstår att den håller som klätterlina för en kille på 150 Kg. Påstår ni att det är bluff? Ja men testa då att hissas ned från 30 meter i den linan då, för har ni inte testat så kan ni inte veta heller.... Avslutningsvis så är det som jag sa inte alls läge för att applådera bimmerboys inlägg, gör man det så avslöjar man då tyvärr bara sin egen kunskapsbrist.... Inte illa menat men sanning svider ibland säger gamla mor Dr Tinnitus |
|
|
folke. Du ger mig kalla kårar på ryggen..... Jag har alltid tyckt att du varit en klok filur på forumet. Men när du nu verkar antyda att du (?) tvivlar på månlandningarna så blir jag orolig. Inte kan du vara lika stollig som allehanda konspirationstokar som med de mest galna och felaktiga påståendena hävdar att månlandningarna var en bluff...? Säg att det inte är så illa ställt!? I övrigt vad gäller Turbonator och liknande så har du helt rätt i inlägget. Dr Tinnitus |
|
|
Hehe. Antyder... obs parantesen "när det påstods"...) Du behöver inte bekymra dig för att jag tvivlar på månlandningar osv. Dock behöver det inte innebära att det skedde just 12 juli -69 och i "direktsändning"... Kan lika gärna varit tidigare, eller senare. Minns gärna vilken stor affär det gjordes många år tidigare när rymdhunden Laika fick åka raket. Vykort och bilder spreds över värden på lycklig hund som njöt av utsikten...) Viktiga detaljer och propaganda vid kapplöpningen med USA osv, nu vet vi att hunden dog kort efter start. FP |
|
|
folke. Något OT i tråden, men hundar kan inte prata vare sig döda eller inte. Men astronauter kan det. Dessutom så följde ju en hel värld av radioamatörer liksom ryssarna både radiotrafiken och raket/kapsel under dess färd i realtid. Det kan svårligen ha trixats till i förtid eller eftertid, utan var just live. Jag är gammal nog att ha upplev det den dagen på TV :-) För att lite kort anknyta till tråden så inte någon nitisk moderator agerar.... Turbonator = skräp! :-) Dr Tinnitus |
|
|
Också gammal, och radioamatör dessutom (SM7HMS) visst minns jag händelserna...) Personligen tror jag det mesta stämmer, fast det går ju att sända radiosignaler utan att landa just vid en tidpunkten om man så öndskade, bilderna KAN också skapats vid annan tidpunkt. Nu tror jag som sagt inte det var nåt större fusk, vad jag menar är att man kan gott vara lite kritisk mot floderna av "info" som väller över en. Det säljs tillräckligt mycket turbonatorer och motsvarande ändå... Nu ska jag läsa lite Sverigehäfte och Home Shopping samtidigt som TV-shop kör ut sina högst trovärdiga kampanjer...) FP |
|
|
Amerikaner först? Hmmm... Om inte nazis V1 o V2 raketer så skulle inte amerikaner eller ryssar kunna flyga upp. Atombomb var oxå tyskt men aldrig tillverkat för krigen slutade. Insprutning är tyskt, kompressor tysk - första bilen var en Merca. Jag läste "krigets uppfiningar" (eller liknande) o mycket som finns idag kommer från tyskland 1930-1944. "USA = Unlimited Shit Allover" som det skrevs på en net sida... Men kolla priset! 70$ är cå 500-600kr o vad för vi för det idag? Det var en annan länk med generator men lite hokus pokus o den kostade nära 1700$. Ok om det funkar, hur reagerat elektroninken o lufmängdsmätaren då? Lita inte på allt som finns på nätet!!! |
|
|
Nu var det inte Amerika biten jag applåderade utan följande: "Provar man inte så får man ju inte veta om det fungerar. Sitter man här och är negativ och yttrar sig på en sida ger ju inge resultat. Din bil står ändå i garaget el ute när du sitter vid internet då har du ju inte direkt provat :D Eller du kanske låter hemlige molgan köra din bmwn när du sitter på nätet och skriver dina negativa saker att inte grejer fungerar? " Många klankar ner på nya ideér utan att egentligen ha en aning om sakfrågan. Sen kanske inte just denna makapär är planetens mest genomtänkta pryl men är det någon som har testat den i verkligheten som kan bekräfta med rena fakta att den inte fungerar? Det blir en himla massa tyckande som sedan blir "sanningar" och dom som vågar ifrågasätta blir genast dumförklarade, trist tycker jag. |
|
|
Tozzy, som flera redan har påpekat så finns det saker som man utifrån funktionsbeskrivningen kan tala om inte har en rimlig chans att fungera, utifrån kunskapen om hur en motor fungera, och lite grundläggande fysik. Turbonator är en sådan pryl. Det ÄR rena fakta, och inte bara "en massa tyckande som blir upphöjt till sanning". Jag har inte sett ett enda argument som talar om hur den skulle kunna fungera, utan det verkar mest vara "men tänk om den fungerar, vilket billigt trim det skulle vara", vilket antagligen är precis vad tillverkaren hoppas på. |
|
|
Drutten, jag fattar oxå att det är lurendrejeri med denna Turbomoj, jag komenterade mest den allmänna inställningen till "okända" produkter som man brukar se se allt för ofta med efterföljande pajkastningar där man dumförklarar folk som tycker annorlunda. Dr Tinnitus: verkar som du varit och köpt en Turbonator och inte fått den att fungera enligt ritningarna, eftersom du är så väldigt angelägen att kalla den för skäp ;) |
|
|
Tozzy. Nix, har aldrig beblandat mig med skräp i detta fack. Helt enkelt för att jag vet hur en motor funkar, och det ganska ingående. Jag vet också vad som krävs i effektväg för att ge ett vettigt övertryck som menligt kommer att påverka motorns prestanda. Och då jag med rätt enkel matematik kan se att denna Turbonator inte är specad inom de ramar som den bör vara för att funka ens teoretisk så är ju saken klar, det är skräp och stämmer föga med vad man påstår om produkten. Dr Tinnitus |
|
|
Sen kan man väl tillägga att det inte bara är jänkare som pysslar med sådant här bonnfångeri. Det finns en liknande produkt här i Sverige som ska kopplas på andra sidan motorn och som fungerar enligt samma princip som turbonator. Köp en av varje och du har säkert lyckats få en bil som levererar 10% mindre toppeffekt än spec :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Länk Laika (Лайка, "Skällaren") är en hund som 3 november 1957 blev den första varelsen i omloppsbana runt jorden. Hundens uppskjutning i rymden var en del av Sovjetunionens Sputnikprogrammet. Farkosten var inte byggd för att ta passageraren levande tillbaka till jorden – därför hade man lagt gift i maten som hunden fick med sig för att den skulle få en smärtfri död. 2002 avslöjades det dock att Laika hade dött redan 5-7 timmar efter uppskjutningen, till följd av stress och överhettning. Laika var en ca 6 kg tung samojedterrierhona som hittats på gatan i Moskva. I början kallades Laika för Kudrjavka ("Lilla knölen") och hade också smeknamnen Zjutjka ("Lilla loppan") och Limontjik ("Citronen"). Den amerikanska pressen kallade Laika för Muttnik (mutt (blandras) + Sputnik). /Udo Dirkelsniff Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Enligt mina spekulationer,antar jag att turbonatorn är lika effektiv som en polvänd 12volts paxfläkt! Varför inte komma med en luftkylningsanordning via AC eller nått liknande? Svalare luft vet vi ju alla att motorn går bättre av! MVH Patrik |
|
M635 forever. Luftkylning via AC har redan testats för himla länge sedan, av jänkarna.... Det gjordes på 70-80talet på Pontiac Grand AM turbo eller någon liknande bil. På senare tid så hade SAAB den funktionen på sin SVC-motor, alltså experimentmotorn med variabel kompression och skruvkompressor. På någon variant av den så användes överskottskapaciteten från klimatanläggningen till att kyla inloppsluften via ett kylelement i insuget. Man tog med denna motor på 1,4 liter ut 225 Hk och 350 Nm med mindre förbrukning än på den vanliga 2,3 Aero med samma effekt och vridmoment. Dr Tinnitus |
|
|
Itressant läsning. Beställer nu 2st Turbonator och åker sedan till Tranquility base med bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.