|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Såg en länk via reservdelskatalogen realoem.com, till ett företag som tillverkar nån typ av förbränningshjälps-mojäng som kan monteras på nästan vilken bil som helst , skulle enl siten lämna 30-35 hk extra och sänka bränsleförbr. 69.95 USD kostar den och jag blev bara nyfiken på om det är nån på detta forum som testat den eller vet nån som gjort? adressen är www.turbonator.com | |
|
Bullshit säger jag. Har sett så många olika "mojänger" som kostar några spänn, men sänker förbrukningen en massa procent och ger allt från 5-50hk extra. Om den produkten faktiskt är så bra, varför finns den inte som originaldel i alla motorer? Luktar bluff. |
|
|
Imponerande resultat om man litar på websiten. Mindre bensinförbrukning och mer drag i motorn. Men det är garanterat som alltid när det låter för bra för att bara sant... då är det också för bra för att vara sant. Om det verkligen fungerade skulle det troligen sitta som originaldel i alla bilar. Om inte annat skulle den som uppfunnit produkten definitivt tagit mer än $69.95. Priset är i precis den nivå att kunder som köper och blir besvikna inte orkar bry sig om att försöka få pengarna tillbaka. Den perfekta bluffen. Typ... ///M som i M52TUB25! |
|
|
ja det låter ganska bra för dom pengarna. skulle vara intressant o beställa ett ex o testa en törstig bmw som jag har en 740 iA... |
|
|
Ahahahha, "non-moving vortex generator ", låter som någongting från star trek ;-) Nä, men allvarligt talat, att skapa en virvel i insugsröret ger knappast några 30 hk extra, det behöver man knappast testa för att inse. Sen så behöver man bara läsa allt skräp de skriver, bl a om att de "atomiserar" bränslet för att dra öronen åt sig. |
|
|
den där plus magneten som fanns att köpa som man stoppade på bränsleslangen för minskad förbrukning och mer hk. Då har man ju fått nästan 60 hk plus en bil som drar 2/3 mindre bensin..;) Min kärra Länk |
|
|
Skrämmande att de ens jämför denna hittepå-prylen med turboaggregat..... -"The Turbonator is much less expensive and more efficient than any turbocharger, supercharger, blower, or intercooler" -"Now, it feels like my car has a turbo charger." Dessa oligofrena amerikaner kan ju aldrig någonsin ha suttit i en bil med överladdad motor.....and thats a fact!! //Pacman |
|
|
Sånt här har ju varit på tal innan på forumet, med mirakelprylar som sänker soppaförbrukningen och ökar effekten... Tror inte i 2 sekunder på sånt. Hade det varit sant att sånt funkar hade det givetvis varit standard från början på bilarna, tror inte att någon liten firma i ett garage har större/bättre utvecklingsmöjligheter än en bilkoncern som omsätter x antal miljarder... Bara en tanke. Sjöberg |
|
kilroy |
Turbonatorn verkar kanon...jag köpte en häromdan till M5:an och den ger säkert minst 30 extra hästar...dessutom minskade förbrukningen till under litern per mil...Med superchippet jag också monterade + en specialdesignad vinge där bak så klår jag snart Johan_Sun och hans S2 Dinan M5...:))Mvh kilroy |
|
Säkert..)) Ren bullshit, sånt kan de ju försöka sälja i mindre upplysta länder...vilket iofs förekommer rätt friskt. Att ev. turbulens som skapas innan trottelhuset skulle s.a.s. "leva kvar" ända in i förbränningsrummet eller fram till ovansidan ventilerna där bränslet sprutas in är ju rätt otroligt. Däremot har det nog gått "konstruktörens" näsa förbi att man redan jobbar med liknande lösningar "på riktigt" i förbränningsmotorer sedan länge. Fast utan att försöka slå mynt av det med rena bluffannonser.. FP |
|
kilroy |
*folkeÄr du nu här också och förstör min reklam för "turbonatorn"???Mvh kilroy |
|
Elektrisk överladdning ??? kolla då in den här www.boosthead.com |
|
|
Eldrivna luftfläktar är redan avhandlade på forumet ett par gånger minst. Vad som glöms i reklamen är dels hur mycket kraft som åtgår för att komprimera luft till t.ex 1-1,5 bar och med den mängd som åtgår till en bilmotors förbränning. Dels var den skall tas ifrån, dvs den tas ju från bilens egen generator som tar kraft ifrån--- ja ni vet. En avgasturbin jobbar i stort dett "gratis" eftersom man tillvaratar energi som ändå hade gått till spillo ut i avgassystemet. En jäkla skillnad.... FP |
|
|
Så här skriver de i Turbo-Magazine: • Belt-driven superchargers require the engine to power the unit. This parasitic loss can be substantial, especially at higher boost levels. • Turbos are not free power, as some will claim. A turbo is a turbine-driven supercharger and to drive something requires horsepower. The turbine needs velocity, volume, heat and pressure to operate. The first three won't make any boost. It's pressure that makes boost. The first three help with greater efficiency. The pressure in a turbo is measured by the difference in intake manifold pressure and exhaust manifold pressure. This is referred to as the exhaust-to-intake pressure ratio. Most turbos operate at a 2:1-to-3:1 ratio, meaning that if 10 psi is in the intake manifold, the exhaust manifold will see 20 to 30 psi. (The GN operated on a 2.5:1 ratio and the 300ZXTT had a 2.7:1 ratio). Some racecars make PR better than 1:1, but they're still making backpressure. Backpressure is a restriction, and a restriction is not free power. Ligger det ngt i det? /// B-O M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min:Länk |
|
|
Utan att jag har "räknat" på det, helt klart är ju att det går åt kraft för att driva turbinen och komprimera luften som leds till motorns insug. Men i fallet med avgaserna har jag lärt mig att mycket av "energin" till avgasturbon utvinns genom avgasernas expansion, både pga den höga hastigheten och den höga temperaturen, som ändå finns där och annars bara rusat rätt ut i röret osv. Trycket på avgaserna ut från de öppna avgasventilerna ligger runt 4 bar enligt gamla uppgifter som jag hittade för rätt länge sedan. Säkert finns det variationer och alldeles säkert finns det nån här som vet mera...) FP |
|
|
He he, påminner mig om när en entusiastisk polare försökte turbo trimma sin Volvo 142 med en hårtork utan värmeelementet i insuget. Har för mig att han t.om hade en brytare under gasen som slog till torken när pedalen gick i botten. Tror ni han hängde med min Saab 900 T16 med riktigt turboaggregat och 175 hk. =) /Fredrik |
|
|
Haha rolig läsning. Vilka prylar det finns! Jag tror nog istället att jag sätter en stor bakvinge på min BMW. Har läst att det ger minst 40 hästar extra, speciellt från stillastående :oP Mikee |
|
|
Det florerade nån video för nåt år sen som visade några dårar som kopplade lövblåsaren till insuget och körde bilen i Dynon. Det gav faktiskt "utslag" men knappast mera, och lite opraktiskt blir det ju med den långa kabeln när man är ute och gasar...) FP |
|
|
Folke:du kan få låna mitt bärbara bensindrivna elverk,bara att slänga in i skuffen,fast hur man ska få plats med lövblåsen under huven vete tusan. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
| Tänk på amerikaner har alltid varit först med utveckling. Dom var på månen, Dom tillverka atombomben, Dom hade trådlöst internet inom militären , När fick sverige trådlöst internet? Har en svensk varit på månen? När fick vi Mcdonalds? Vi har stannat i utvecklingen i sverige. Och NOS lustgas är ju också från USA. Klaga inte på det du ser , upplev det istället . Prova!!!! Jag har aldrig varit skeptisk mot någonting. Provar man inte så får man ju inte veta om det fungerar. Sitter man här och är negativ och yttrar sig på en sida ger ju inge resultat. Din bil står ändå i garaget el ute när du sitter vid internet då har du ju inte direkt provat :D Eller du kanske låter hemlige molgan köra din bmwn när du sitter på nätet och skriver dina negativa saker att inte grejer fungerar? | |
| bimmerboy735: *applåder* :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.