AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.175

Ni som kört fort med era E39or...

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag läste precis lite gamla biltidningar reagerade på ett stycke:

"En bil som har ambition att klättra upp i tyskarnas statusliga måste göra bra ifrån sig på Autobahn. Volvo sexan får äntligen varva ur på trean och fyran. Femman åker i vid 200 km/h och S80 accelererar vidare utan märkbar ansträngning. I backspegeln sackar BMW och Mercedes."

Med BMW och Mercedes, menas 528i och E280, volvo sexan avser en S80 2.9.

lite längre ner så kan man läsa:

"Det blåser från sidan, men det besvärar inte föraren i S80. De som kör BMW och Mercedes har det värre. När farten ökar upp över 200 km/h blir båda märkbart instabila, de vinglar lätt i vindbyarna och av luftströmmarna från långtradare och ormars sig obehagligt när föraren släpper gasen för att bromsa in."

"Hur säker S80 är på sina hjul märks också i en så kallad undanmanöver då bilen svängs hårt flera gånger som runt ett hinder. När farten är nära 80 km/h hinner inte föraren med att ratta och framhjulen börjar kasa. I betydligt lägre farter - under 70 km/h - sladdar både AUDI (A6) och BMW ur banan."

"Volvo S80 står i en teknisk klass för sig. Bilens samtliga funktioner, som styrs av minst 18 datorer, är ihopkopplade, i två så kallade databussar."

tidningen som skriver detta är en av de stora biltidningarna i sverige.. och tycker att de lyfter fram volvo lite väl mycket för att jag ska se det som ett seriöst test.

Men all kritik som BMW får i det testet kan omöjligt vara välförtjänt. Ni som kör fort med era E39or:

Börjar era bilar sacka ihop efter 200 km/h?
Är era bilar så känsliga mot sidvind?
Åker ni av vägen vid ett älgtest i 70 km/h?

Var det inte så att BMW hade databussar redan i E34/E32 om de var utrustade med Drive by wire?

kom med era synpunkter...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej Mugge!

Du har startat en ny tråd kl 04.08!

Har du drömt en dröm eller?

Låter lite för bra för att vara sant...

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Vra iofs en tid sedan nu men jag och min far körde rätt fort när vi varit nere i tyskland för något år sedan.
Bilen i fråga var i och för sig ingen 528 men fortfgarande e39.

Det som jag mest reflekterade över då var hur bra bilen var vid inbromsningar, vilket ju är raka motsatsen till vad artiklen säger. Vanligtv is brukar far min köra i 150-160 på autobahn men med 540:n kändes det säkert även i hastigheter över det. Så vad artiklen säger kan jag inte hålla med om.

Vilken tidning är det?
Tycker min E39 är valdigt tyst på motorväg, har dock inte varit över 180 ännu. Har iofs dubbla rutor.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tidningen är "Vi bilägare Nr 14 från 98".

Man jämför S80 2.9 mot MB E280, Audi A6, BMW 528 och Lexus GS300.

Jag tycker att hela artikeln är lite för vinklad till volvos fördel, de är bl.a. mycket lyriska över volvons linjer...

"I backspegeln påminner volvo som en sport; platt och aggressiv."

"Den (avser S80) är läcker att bli omkörd av. Den långa, slanka karossen sveper förbi likt en projektil och den fräckt avhuggna akterspegeln med sina stora, ovanliga bakljus syns länge när bilen fjärmar sig."

Artikeln är skriven av Marianne Sterner.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Skrev lite fel såg jag... rätt citat är:

"I backspegeln påminner volvon om en sportbil; platt och aggressiv"

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
E39sedan är sidvindkänsligare än min Volvo 740 och MB 190, men ju mera aerodynamisk en bil blir så ska tydligen sidvindkänsligheten öka såg jag nått teknisk program på TV där vindtunneltester och aerodynamik testades (länge sedan)
Men att E39 känns ostabil i 200 njet inte. tyst och lungt på 3400rpm (min 528-96) Att Volvo skulle var bättre kan jag aldrig tänka mig , BMW borde åka 8ttor runt den :)

///MVH Hasso
Länk
Påminner lite om när det väl patriotiska Trafikmagasinet gick loss med sina Volvo-orgier....även om man är svensk så blir det ju lite patetiskt när dom helt ohämmat höjer en medelbil till skyarna så till den milda grad.
Tycker nog att både BMW och Mecedes är bland dom som känns tryggast över 200...
Dr
342
Dredd
525d -10
Körde för någon vecka sedan i min 530:a på autobahn och jag tyckte den gick hur fint som helst. Hade den uppe i 255 på mätaren och märkte ingenting av någon vindkänslighet. Var mest imponerad över bromskapaciteten som ju ibland sätts på prov där nere. Tycker den går som ett skott. Mattas av lite upp mot 230, men fortsätter lite motsträvigt efter det också. Men så var ju iofs min förra bil en saab 900s, så jag hade väl blivit imponerad av en ford fiestas fartegenskaper också. ;)

S80 känns som en dussinbil i jämförelse enligt mig.

Börjar era bilar sacka ihop efter 200 km/h?
-Nej

Är era bilar så känsliga mot sidvind?
-Nej (körning över 200 kräver ju lite aktivare förare, men känslig... -nej)

Åker ni av vägen vid ett älgtest i 70 km/h?
-Hoppas inte det ;)
Efter mycket högfartskörning med E39, E34 och lite andra bilar kan i alla fall jag konstatera att skillnaden E34-E39 är väldigt markant i högre hastigheter. E39 känns så mycket nyare, tystare och mer stabil.
Vore väl mest intressant om någon som har kört både E39 och S80 i 200+ kunde uttala sig.

Det är mycket som påverkar hur en bil känns över 200, däck och fälgar gör stor skillnad, kvaliteten på vägen likaså. Min förra E46:a med M68-fälgar gick som ett strykjärn över 200 på E4:an mellan Luleå och Piteå, men det blåste inte särskilt mycket när jag provade.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har haft uppe min 520-e39 i 220 och i gämnförelse med min Volvo 945 turbo i samma hastighet, var BMW:n mycket stabilare, men det var förstås ingen S80.

BMW CS #5206
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Askens Touring "Krutis" gick som på spåret i 270.
Att S80 skulle se ut som en sportbil :) närmare oljetanker kan man nog inte komma , däremot så har S60 rätt propotioner och den enda Volvo jag kan tänka mig.
Volvo tekniskt underverk jo jo :))

///MVH Hasso
Länk
An
142
AndersE
Befinner mig mellan två BMW:s
Har en e39 528 -96 och har kört i 200+ utan att känna av några obehagliga tendenser. När man har en bakhjulsdriven bil så vill man ju gärna pressa henne lite exra genom snäva kurv kombinationer men man får ta bort antisladden för att få henne ur balans. Bilen har iofs sportdämpare och är sänkt men det borde ju inte på verka så mycket!
Volvos sportbilar, typ c70 är extremt obehaglig och köra om man jämför med min bil (pappa har c70). Så att s80 skulle vara så bra tror jag inte ett dugg på!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vi har en S80 i familjen men jag har dessvärre "endast" kört den i ca 200 (2.4T, årsmodell -02). Den gick mycket stabilt och bra, jämförbar med min tidigare 528 (97:a) och min nuvarande 540 (98:a). Men att E39:an skulle vara "märkbart instabil" i farter över 200 har jag inte märkt något av. Både 528:an och 540:n gick bra, ungefär som S80:n. En märkbar skillnad var dock styrningen som jag tycker är okänslig i Volvon. Det är min bestående minne från "högfartstest" med Volvon. Citaten från Vi Bilägare verkar ju lite barnsliga, inte särskilt vederhäftiga.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
245km/h utan konstigheter, efter 230km/h på mätaren så är det rätt slött och det tar tid att komma längre.
Men att den skulle vara ostabil håller jag verkligen inte med om, tvärtom faktiskt.
Inga av passagerarna hade något att invända på heller, dom sa "det märks att bmw är byggda för dom här hastigheterna".
Och detta i en Touring så förmodligen är vingligare en motsvarande sedan.
Länk
Det gick tom så lungt och fint så baksätespassageraren drog fram sin kamera och fotade lite :)

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
230 km/h på mätaren med 225/50 15" var inga som helst problem. Får prova på nytt med 235/45 17" i sommar, förhoppningsvis lika stabil då :)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oki... ionte helt oväntat är folket här eniga... tror heller inte att det var speciellt befogad kritik....

Trist att man inte är lite seriösare i sina tester.....

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
På 80-talet var ju såklart BMW och Mercedes kungar i högre farter. Men nuförtiden tror jag skillnaden mellan t ex Volvo och BMW är hårfin i högre farter. Har kört T5 i 200+ och det tycker jag går som tåget. Men jag har ej provat E39 förstås. Så jag drar absolut inga slutsatser.

kilroy
Att en 528 börjar få det jobbigt i 200 + är knappast egendomligt. En 528 är ingen prestandabil till skillnad från 540 och M5.
I de flesta tester framhålls E39:ans stabilitet i högre farter vilket ju inte hindrar att en S80 har samma egenskaper.E39:ans högfartsegenskaper märks allra bäst i 540 och M5. Personligen har jag svårt att tänka mig någon "normal" bil med bättre högfartsegenskaper än E39 M5.Mvh kilroy
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jo men nu jämförde man inte mot en M5 E39...

man jämförde 528 mot S80 och tyckte att den var för långsam jämfört med S80. jag tror inte en 528 går så mkt sämre än en S80 2.9 i 200+... men jag vet inte... därför jag frågade...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.