AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.363

ang oljeretur vid turbokonvert

Sida 1 av 2
mi
447
min528
525tds Touring -93
borde de inte gå att svetsa iordning nån liten muff på ventilkåpan som man sedan kopplar in returslangen på? det handlar ju bara om 20-30 cm slang å det blir ju ungefär i jämnhöjd med turbon! kan inte bli sånt motttryck som är skadligt?

eller?
nu ska vi se här, för det första spelar det väll ingen större roll men SÖK!

För det andra, INGET SOM HELST MOTTRYCK i returen!

Men visst är du tvärsäker på att det går, kör så du, men överallt som läser och hör folk säga, så ska det vara SJÄLVfall ner i tråg/behållare/vad som helst

Och hålet i returen måste vara större än det som oljan kommer in i annars bygger det tryck och då är vi tillbaka på ruta 1.

Hoppas det går bra

/Fredrik

www.535twinturbo.com
mi
447
min528
525tds Touring -93
jag har SÖKT, men detta var en egen ide som jag inte har läst om tidigare!

men okej, nu fattar jag att det inte får vara NÅTT SOM HELLST MOTTRYCK i returen

bara en ide som visade sig vara skit
det som händer är ju det att det byggs tryck i lagerhuset och har du sett hur en turbo ser ut innut i så förstår du att det inte är så bra, det FUNKAR ju men man pressar ut olja i husen och geggar igen allting.
Co
53
Cossie
Scorpio 2.9i Ghia Ultima Cosworth
Hur stort flöde hade du tänkt dig att ha på matningen till turbon?
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja nått flöde har jag inte räknat nått på, tänkte bara koppla in mig där oljetryckskontakten sitter! eller vad menade du Cossie?
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
alltså ingen mening att fråga en massa sånt här för i princip ingen verkar ha vågat prova saker.. vad folk tycker sig veta är en helt annan sak än vad som egentligen går att göra..

finns många som drar in de i oljepluggen i sumpen inkl. mig de funkar för dom jag pratat me. men jag vet inte dom har bara sagt de jag ska starta strax så vi får se...
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Länk

Fungerar detta tro?

Länk
mi
447
min528
525tds Touring -93
man måste logga in står de...försök fixa en fungerande länk! är nyfiken på din ide
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Länk

Finns lite andra bilder på länken nedan..

Länk
problem: under oljenivån = tryck

bra: bättre än inget =)

www.535twinturbo.com
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Bra då fungerar det iaf.. =) Kör så så länge.. Turbon är inte glapp så den borde inte spotta ur sig oljan..

Länk
isf kan du ju ta vilket alternativ du vill...

www.535twinturbo.com
Co
53
Cossie
Scorpio 2.9i Ghia Ultima Cosworth
Det är ju specat för turbon hur mycket olja den ska ha och temperatur på den. t ex 1,9 l/min 90grader. Och har man rätt flöde så kanske det inte är nåt problem o dra in returen i pluggen under oljenivån men det är det kanske inte ändå...
mi
447
min528
525tds Touring -93
har inte hört nån snacka om rätt oljeflöden, dom har bara pluggat in sig vid oljetryckskontakten och tutat å kört!

själv ska jag försöka placera turbon så högt som möjligt för att kanske kunna dra in oljereturen i ventilkåpan
Bara för att du inte hört nått om det betyder ju inte att det inte finns, det är ju självklart att det finns ett värde som ska uppfyllas, dom har ju inte bara höftat och chansat på garrett och alla andra märken.

www.535twinturbo.com
mi
447
min528
525tds Touring -93
jaja klart de finns ett värde, men det verkar ju ha uppfyllts för dom som har provat! men men
ja dom har ju oftast samma hål i och allt sånt så automatiskt så uppfylls det väll =)

www.535twinturbo.com
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
det sitter en restriktion i oljeinloppet på turbon! det är den som bestämmer flödet igenom turbon! denna går att byta för att få ett högre alt lägre flöde...

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Kan väl inte vara så viktigt att det är rätt flöde på en överladdad BMW då dom inte går mer än 500-1000 tusen mil om året innan det byts å byggs om. På en serietillverkad bil som kan få gå upp till 5000 tusen mil om året så lär det vara viktigare att värdena stämmer.
kanske vill välja turbon och inte kasta den =)

www.535twinturbo.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.