|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Våld. Vad löser det? Pinky lär inte få några pengar tillbaka och om han så mycket som blåser på den här killen så lär han få en anmälan om misshandel på sig. Har man blåst så mycket folk på pengar så saknar man ofta skrupler. Tänk dig för, Pinky. Försök få tillbaka dina pengar på något annat sätt. | |
|
Hej Lider med dig Pinky, men jag håller med liste om att tänkt dig för. Om nu denna person har blåst andra privatpersoner på 175.000:-, så är du nog inte den första som skall "söka" upp honom och han är nog också medveten om vilken situation han har försatt sig i (även om han troligtvis skiter detta). Vore jag som dig så skulle jag försöka att hitta andra han har blåst (kanske polisen kan hjälpa dig) och se om ni inte kan göra något gemensamt, t.ex lura honom i en fälla så att åker dit och polisen kan haffa honom. Men visst förstår jag din frustation och skulle själv garanterat reagera som du gör och bara få tag i honom och få klå upp han. Men det är sällan våld löser något, så jag skulle rekommendera dig att hitta fler som har blivit lurade och se om ni kan göra något gemensamt och då ihop med polisen. Jag håller tummara för att du/ni lyckas! mvh Micke |
|
|
det är för jävligt att det finns folk som livnär sig på att lura andra på pengar!! att gillra en fälla och få polisen att gripa han där är nog inte att tänka på, polisen får inte provocera fram ett brott för att gripa någon även om man vet att personen gjort liknande brott tidigare. ganska dåligt men så är det! Försök få tag i fler som blivit blåsta av honom och gör ett hembesök! i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
|
Om inte polisen gör så mycke åt det nu så lär det inte hjälpa med nån "fälla". Ang att göra ett så kallat "Hembesök" så är detta ej heller att rekomendera då han som tidigare inlägg sagt vet att ev folk kommer att söka upp honom. Gör du hembesök och på nåt sätt tränger dig på hos honom så är det hemfridsbrott och detta är klart allvarligare än det brott du blivit utsatt för. Dessutom kan det ju tänkas att han kanske utsätter dig för det du tänkt göra med honom. Det du kan göra är att polisanmäla och sedan efter ev dom fallit jaga honom livet ut med hjälp av kronofogden. Tror att det måste förnyas vart femte år och du kan jaga honom hur länge du vill. Om han idag inte är så gammal så är ju chansen rätt god att du förr eller senare får dina pengar inkl ev ränta och betalt för nerlagt jobb. Det sista är mitt råd till dig att göra, lämna in polisanmälan och glöm skiten, se det som läropengar och ev en framtida chartesemester. Det är inte värt att gräva ner sig och förstöra sitt humör på en sån person. Ps: Det finns folk som lever på att göra hembesök. |
|
|
Pinky. Våld löser det mesta, köp in en person som tar en summa för att bryta en arm osv. Det är det värt. Sedan ska han betala tillbaka det han har blåst dig på. Detta låter säkert hårt men folk måste förstå att man inte kan hålla på med vad som helst, helt plötsligt råkar man på fel person. Man måste markera. "Snabbt ska de gå,, annars får de´va" |
|
Paap Reeder |
... håller med ppeellee! Den borrmaskinen jag för ca 5 år sedan skickade till en snubbe och ville ha 200:- för blev jäkligt dyr för honom. Anmälan till fogden ... de var pigga på sådana uppdrag .... mm blev dyrt. I minst 3 år togs alla slantar över excistensminimum till olika "uppdragsgivare" .... jag var väl en av säkert 30 st .... men till sist fick jag min 200:-ing inkl alla kostnader. Vill minnas att "slutsumman" för hans kostnader hamnade på över 1500:-. Hoppas att han borrade mycket ...... MVH /// Paap R |
|
Pinky: Vad heter han? Jag bodde i hallsta i 16 år så jag brukar känna igen namn! Kan åka o plocka han ;) Mvh Per |
|
|
Jag ringde till han, kom till telesvar efter ett par signaler med "Ingen vill veta vart du köpt din tröjja" som bakgrundsmusik.. Mvh Per |
|
|
Det skall givetvis inte brukas våld på hembesöket. Besöket syftar endast till att påvisa att man vet var vederbörande håller hus samt att man gjort sig omaket att åka genom halva Sverige för att ta sig dit. Mao ingen poäng för vederbörande att försöka hålla sig undan. Väl på plats kan man fråga om vederbörande har för avsikt att reglera sitt mellanhavande och i så fall när detta skall ske. |
|
|
Länk Är det samma "john" tro? |
|
| Nä, det är lite för långt norröver. | |
|
Ingen som bor nära John som bara kan kolla upp om han bor där? Har hört nått om att man kan få körkortsbilden på en person om man kontaktar vägvärket någon som vet om det stämmer? Vore ju skit bra så vet man ju hur han ser ut. Mvh Jerry |
|
|
Passbilden kan du nog få ut från närmaste polishus, det är såvitt jag vet en offentlig handling - så länge personen i fråga inte har skyddad identitet, dock mkt dumt om du skulle få en anmälan om våldshandling på dig. Då kommer utredarna att se att du hämtat ut en passbild på honom vilket kan vara knepigt att förklara. Jag står fast vid att du bör polisanmäla, vänta på rättegång och försöka få pengar från brottsofferfonden. Se: Länk |
|
| Vad ska man säga..köra över han löser inte mycket..koppla in polisen det kommer ta evighet innan de får tag på han.om de nu gör det,,,men jag rekomenderar det sist nämnda..even om man är förbannad.. | |
| Om någon blåste mig så hade "hembesöket" kommit som ett brev på posten! | |
| Är det nån som vill bila upp o hitta killen...Pinky är säkert med, M femman är lite sugen verkar det som.. | |
|
Passfoton vet jag inte så mycket om, men däremot Vägverkets rutiner för att lämna ut KK-foton känner jag till. Jag behövde i höstas få en kopia på min taxiförarlegitimation faxad till mig (eftersom den måste finnas på väl synlig plats i taxin när man jobbar, och originalet var ute och seglade). Detta har aldrig varit några problem med innan. Men denna gången blev det stopp på belägg! De hade ändrat sin policy för hur de gav ut KK-foton. Detta pga att bl.a. högerextrema grupper använt sig av detta för att registrera "motståndare". Och de ville inte faxa ut detta till mig, eftersom de inte visste vem som stod på andra sidan faxen när bilden kom ut. Nu löste det sig eftersom jag kom med den geniala (om jag får säga det själv) idén att de skulle faxa det till postcenter här i byn och att jag skulle få legitimera mig för att få ut det. På samma sätt som när man hämtar ut nytt KK. Men som sagt - detta gällde bild på mig själv... |
|
|
Tyvärr som flera tidigare i tråden sagt är det ju i princip omöjligt att få hjälp av myndigheterna, förr eller senare åker han i finkan men hur mycket gladare blir den blåsta av det? Nä, sälj skulden till en `riktig´ indrivare istället, det är inte olagligt att överlåta skulder vad jag vet. Det finns väl alltid någon som känner någon som känner nån hells-angel snubbe eller liknande sen efter det lär han inte blåsa nån igen... |
|
|
Schnee, problemet är ju bara att det rent formellt inte existerar någon skuld. Indrivare köper skuldebrev, och något sådant finns inte. Förmodligen så kommer bedragaren i fråga att hävda att han skickat sakerna till Pinky, det krävs ett utslag i tingsrätten innan någon tar på sig detta. Man skulle kanske driva detta civilrättsligt, går säkert snabbare också. Avtalsbrott är ju det minsta denna kille gjort sig skyldig till.. |
|
|
Har själv blivit lurad på samma sätt.. satte in 1500kr på en killes konto och fick inga saker.. polisanmälde och två dagar senare var ha gripen (hade lurat ca 20pers innan mig). Det blev rättegång och ha blev fälld och ärendet gick till kronofogden. Hade utmätning mot honom i ca 1-1,5 år sedan kom det ett brev från fogden där det stog att ersättning upphört. Jag hade alltså fått överklagat och strulat för att utmätningen skulle fortsatt så det fick vara då det skulle tagit ca 5år innan jag skulle få några pengar.. Tyvärr så är nog det enda riktiga att polisanmäla och hoppas på det bästa. Hembesök med hot och ev. våld kostar bara mer och idioten som lurade dig får ännu mer pengar av dig om du blir anmäld för olaga hot eller misshandel. Tyvärr så har man inte mycket att säga till om när man råkar ut för sånna här saker. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.